سیاسی

چند نکته اساسی و برجسته در انتخابات ریاست جمهوری 92

درسها و نکات مهم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم متعدد و قابل تأمل است که می‌تواند برای آینده سیاسی کشور بسیار مفید و سازنده باشد.
حمیدرضا ترقی- درسها و نکات مهم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم متعدد و قابل تأمل است که میتواند برای آینده سیاسی کشور بسیار مفید و سازنده باشد.

مقام معظم رهبری در سخنان  مهم خود همزمان با هفته قوه قضائیه و بزرگداشت شهدای هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی به ویژه شهید آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد دو تن از یاران او نکاتی مهم از انتخابات را برشمردند که ذیلاً بدان میپردازیم:

سلامت و کارآمدی قوه قضائیه

دو ویژگی مهم مورد انتظار رهبری از قوه قضائیه که اصل و اساس حرکت این قوه است عبارتند از:

سلامت:

سلامت قؤه قضائیه وقتی تحقق کامل مییابد که:

الف) قضات تحت تأثیر قدرت قرار نگیرند

ب) قضات تحت تأثیر ثروت قرار نگیرند

ج) قضات درصدور حکم تحت تأثیر روابط غیرقانونی قرار نگیرند

د) قضات درصدور حکم دچارتبعیض نشوند

ه) قضات امین نوامیس جامعه بوده و نوامیس مردم در پناه آنها احساس امنیت مینمایند

 کارآمدی:

کارآمدی قؤه قضائیه وقتی تحقق مییابد که:

الف) قضات دارای قدرت حل مسئله و دعوا باشند

ب) قضات از تخصص فقهی و قانونی برای حل دعاوی برخوردار باشند

ج) قضات دید حاکمیتی داشته باشند

د) قضات احکام بدون خدشه و متقن و مستند صادر کنند

ه) احکام صادره در دستگاه قضایی نقش بازدارنده و پیشگیری از جرم داشته باشد

و) قوانین قضایی به حدی جامع و کامل باشد که برخورد سلیقهای قضات را به حداقل برساند

در چنین شرایطی مردم میوه این کارآمدی و سلامت را خواهند چشید و احساس رضایت و امنیت خواهند کرد.

 

انتخابات 180 درجه عکس خواست دشمن شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی کشور تفاوت 180 درجهای انتخابات ایران با خواست دشمن را چنین تشریح کردند.

خواست دشمن:

-انتخابات انجام نشود

-مردم شرکت نکنند

-بعد از انتخابات مردم اعتراض کنند

-با ایجاد حادثه افکار را از انتخابات منحرف کنند

-مردم به نظام اعتماد نکنند

اقدام مردم ایران:

-انتخابات انجام شد

-73درصد مردم شرکت کردند

-نتایج انتخابات را همه پذیرفتند

-انتخابات در امنیت کامل برگزار شد

-مردم به نظام اعتماد کامل کردند

انتخابات 92 تبلور اعتماد مردم به نظام

حضور 73درصدی مردم در انتخابات علیرغم شبههافکنی و تردید آفرینیهای مکرر دشمن در خصوص صحت انتخابات و احتمال دخالت و عدم بی طرفی مجریان انتخابات، دشمن را مجبور به اعتراف به اشتباه خود کرد و از همان اول انتخابات، رسانههای دشمن گفتند که اجتماع مردم زیاد است، پرشور است و همه آمدهاند.

«معنای حضور مردم این بود که به سرنوشت کشور علاقهمندند، به نظام جمهوری اسلامی که این انتخابات جزو ارکان و متون آن است، علاقهمندند، به دستگاه برگزار کننده انتخابات چه مجری، چه ناظر، اعتماد دارند» ... حتی کسانی که طرفدار نظام هم نیستند به نظام اعتماد دارند!

مقام معظم رهبری 5/4/92

امنترین انتخابات آزاد

از دیگر نکاتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بهعنوان نکات برجسته انتخابات بدان اشاره کردند، امنیت انتخابات بود. معظم له با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای جهان (مثل پاکستان، عراق، ترکیه و خیلی جاهای دیگر) که  همراه با درگیری و مخاصمه و دعوا و خونریزی است و حتی انتخابات شوراها که در دورترین نقاط روستاها به خاطر اختلافات طایفهای و محلی با ناامنی روبهروست، در بیش از 50 هزا روستای کشور و صدها بخش و شهرستان و شهر برگزار شده ولی هیچ حادثه امنیتی در کنار آن رخ نداده است که نشان از قدرت حفظ امنیت این کار عظیم توسط دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی دارد.

نجابت و قانونپذیری رقبا 

نکته برجسته دیگری که مقام معظم رهبری بدان اشاره فرمودند، با توجه به تجربه انتخابات سال 88 ، قانونپذیری و نجابت نامزدهای دیگر انتخابات بود، که نه تنها نتیجه انتخابات را پذیرفتند، بلکه با ملاقات و دیدار با نامزد پیروز برای همکاری با او اعلام آمادگی کردند و به او تبریک گفتند. در حالی که در سال 88 رقیب ناموفق بر خلاف این روش عمل کرد و با اردوکشی خیابانی و نپذیرفتن نتیجه انتخابات کام مردم را تلخ کرد.

دو اشکال بر محتوای مناظرات

رهبر معظم انقلاب اسلامی به محتوای مناظرات نامزدها در تلویزیون دو اشکال وارد فرمودند.

در کنار بیان نقاط ضعف دولت باید نقاط مثبت و کارهای مهمی که در کشور انجام گرفته هم اشاره میشد. کارهای زیربنایی که انجام گرفته، سازندگیهایی که انجام گرفته اینها را نباید نادیده گرفت، اینجور برخورد کردن انصاف است.

در قضیه هستهای بارها تا لحظه حل پیش رفتیم، امضا کردند، آژانس هستهای امضا کرد، قبول کردند که اشکالات برطرف شده، باید قضیه تمام میشد، ولی آمریکاییها بلافاصله یک چیز جدید را مطرح کردند. اینها نمیخواهند موضوع هستهای ایران حل شود. اگر لجبازی آنها نبود موضوع هستهای به راحتی حل میشد.

https://shoma-weekly.ir/PFv8E4