بین الملل

چشم جهان به انتخاب «عروس منطقه»

جابجایی کرسی قدرت و دست به دست شدن آن بازهم نگاه‌ها را به «عروس خاورمیانه» معطوف کرده است. لبنان با داشتن موقعیتی استراتژیک در منطقه، حضور طایفه‌ها و قومیت‌های گوناگون دینی، به همراه احزاب مستقل و وابسته متضاد با یکدیگر به محل رقابت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است. از این رو انتخاب رئیس جمهوری در آن از کشورهای صاحب نفوذ در آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

امیر صابری- جابجایی کرسی قدرت و دست به دست شدن آن بازهم نگاهها را به «عروس خاورمیانه» معطوف کرده است. لبنان با داشتن موقعیتی استراتژیک در منطقه، حضور طایفهها و قومیتهای گوناگون دینی، به همراه احزاب مستقل و وابسته متضاد با یکدیگر به محل رقابتهای منطقهای و فرامنطقهای تبدیل شده است. از این رو انتخاب رئیس جمهوری در آن از کشورهای صاحب نفوذ در آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

به همین دلیل و داشتن مرزهای مشترک با سوریه و فلسطین اشغالی، نحوه توزیع قدرت در لبنان نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای بسیاری از کشورهای بزرگ و تأثیرگذار در منطقه حائز اهمیت است. عربستان، از جمله کشورهایی است که هواداران زیادی به مناسبت قرابت دینی با آن در لبنان دارد. تقابل شیعه و سنی در لبنان باعث شده تا عربستان از طریق هواداران خود اقدام به تحریک احساسات مردم نموده و آنها را به گروههای سنی وفادار به عربستان متمایل نماید.

این کشور که توهم داشتن رهبری جهان اسلام در سر را دارد، در تقابلی جدی با حضور ایران در منظقه است. یکی از مهمترین مناطقی که باعث این رویارویی شده است جنوب لبنان و حضور نیروی قدرتمند شیعی حزب الله لبنان است. از سوی دیگر وجود ۳۷۵ کیلومتر مرز مشترک لبنان و سوریه باعث توجه این کشور به لبنان برای انتقال تروریستها و تجهیزات به داخل مناطق جنگی سوریه شده است. از این رو عربستان با تمام قوا به حمایت از نیروها و احزاب سیاسی همسو با خود در لبنان میپردازد تا با قدرت گرفتن آنها ضمن کاهش نفوذ ایران در لبنان و بحث داخلی حزب الله بتواند سیاستهای خود در سوریه را بهتر به پیش ببرد.

عربستان در لبنان به دنبال به قدرت رسیدن گروههای همسو با خود به منظور فشار بیشتر بر سوریه و
حزب
الله است که در این صورت میتواند لبنان را به پایگاه دوم گروههای تکفیری تبدیل کند، پروژه ای که در شهر طرابلس کلید خورده است و فعلا به نتیجه نرسیده است.

یکی دیگر از کشورهایی که مسلما تا چند سال گذشته تاثیر بسیار بالایی در انتخاب رئیس جمهور در لبنان داشته، سوریه است. اگرچه تاثیر سوریه در انتخابات لبنان به دلیل بحران و جنگ داخلی در این کشور کمتر شده، اما میتوان به نوعی تغییر نوع تاثیر گذاری در آن را مشاهده کرد و مسائل سوریه قطعه تاثیر خودش را در مسائل لبنان خواهد گذاشت، چرا که در صورت کاهش تنش و درگیریها در سوریه تاثیر مستقیم آن را بر امنیت لبنان شاهد خواهیم بود. برعکس اما اگر مسائل سوریه پیچیدهتر شود، چندان نمی‏توان به حل مشکلات در لبنان امید داشت.

بحث سوریه روی تمامی مسائل منطقه تاثیر گذاشته است و این در شرایطی است که در لبنان بیش از جاهای دیگر تاثیر داشته است. در این میان چون حزب الله در چهارچوب حمایت از دولت سوریه قرار گرفته تمام مخالفان دولت سوریه مانند جریان ۱۴ مارس به رهبری سعد حریری که سمیر جعجع را در گزینه نامزدهای انتخاباتی خود داشتند؛ نسبت به حزب الله دچار حساسیت و مشکل شدهاند و خودشان را مقابل این جریان ارزیابی میکنند. در آخرین جلسه پارلمان لبنان، در دور اول رای گیری سمیر جعجع ۴۸ رای از مجموع ۱۲۴ رای را از آن خود کرد، اما چون به حد نصاب لازم نرسید، نتوانست عنوان رئیس جمهوری لبنان را از آن خود کند.

رژیم صهیونیستی نیز نگاهی نگران به انتخاب رئیس جمهوری در لبنان دارد. برای سران تل آویو قدرت گرفتن حزب الله در سایه دولتی متحد با تهران به کابوسی تبدیل خواهد شد که تمام نقشههای آنها را از بین خواهد برد. آنها اکنون جنگ داخلی در سوریه و کاهش قدرت بشار اسد را با امید سقوط دولت دمشق پیگیری میکنند. به زعم آنها دولتی که به شیعیان در لبنان نزدیک باشد به نیرویهای حزب الله در جنوب این کشور و مرز مشترک با اسرائیل از یکسو و از سوی دیگر کمک به ارتش سوریه چراغ سبز بیشتری برای آزادی عمل نشان خواهد داد.

و در ‌‌نهایت ایران، که با لبنان قرابت مذهبی و فرهنگی بسیار زیادی دارد. بیشترین کشوری که سایر دولتها نگاه ویژهای به روابط و نزدیکی لبنان با آن دارند. حمایت ایران از آرمانهای مردم فلسطین با همراهی نیروهای حزب الله و تاثیر انکار ناپذیر حمایتهای نظامی ایران در جریان جنگ ۲۲ روزه و۸ روزه باعث شده، تا انتخاب رئیس جمهوری همراه با سیاستهای تهران به موضوعی نگران کننده برای رقبای ایران تبدیل شده باشد.

مردم لبنان اکنون با نگاهی به وضعیت مردم سوریه و داشتن تجربههای تلخ درگیریهای طایفهای و احزاب سیاسی در این کشور به این مسئله توجه دارند که به شکل گسترده وارد یک جنگ داخلی نشوند.

https://shoma-weekly.ir/kh4oXK