بین الملل

چرا مفاد توافق مسکو – واشنگتن درباره سوریه اعلام نمی‌شود؟

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ایالات متحده می‌خواهد توافق با روسیه سری باقی بماند تا امکانات و توانایی‌های نیروهای مسلح مخالف سوری مورد حمایت ایالات متحده حفظ شود تا آنها بتوانند همچنان به جنگ با بشار اسد، تنها متحد بلامنازع روسیه در جهان عرب ادامه دهند.
از ابتدا روشن بود که موافقت باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا با توافق آتشبس در سوریه با روسیه دلایل روشنی ندارد، توافقی که جنجالهای گستردهای را علیه او در ایالات متحده موجب شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دیپلماتها بعید نمیدانند که پنهانسازی آمریکا از جزئیات توافق آتشبس با روسیه برای جلوگیری از افزایش نقدها علیه اوباما باشد، به ویژه اینکه از همان روز اول او را متهم میکردند که در خدمت دستورالعمل روسیه در سوریه عمل میکند.

شاید هم خودداری دولت اوباما از افشای جزئیات توافق با روسیه نگرانی از تأثیر آن بر شانس پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد؛ به ویژه که در حال حاضر فضای آمریکا فضایی کاملاً انتخاباتی است و هر اقدام نسنجیدهای میتواند به ضرر احزاب رقیب تمام شود.

بخش گستردهای از جمهوریخواهان آمریکا بر این اعتقادند که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده بر اساس تشخیص شخصی خود با توافق با روسیه موافقت کرده و مراعات ضررهای احتمالی وارده به وجهه دیپلماسی آمریکا در آینده را نکرده است.

خودداری آمریکا از گفتن جزئیات توافق خشم مخالفان سوری را نیز برانگیخته است. مخالفانی که آمریکاییها آنها را مخالفان معتدل بشار اسد مینامند. در حالی که بر اساس توافق صورت گرفته آنها باید جدایی خود را از گروههای تندرویی مثل جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) و احرار الشام علنا اعلام کنند بدون اینکه تعهدی به آنها نسبت به فرایند انتقال سیاسی و سرنوشت بشار اسد، رئیسجمهوری سوریه داده شود.

ناظران میگویند که دولت اوباما دست خود را از پرونده سوریه بیرون کشیده و فقط به این فکر میکند که به نتایج سریعی در جنگ با تروریسم برسد برای همین است که مواضعی متناقض و متفاوت نسبت به پرونده سوریه اتخاذ میکند.

در حالی که تا پیش از این کردهای سوریه از حمایت امریکا برخوردار بودند و با پشتیبانی آنها اقدام به بیرون راندن داعش از شمال سوریه میکردند و حتی از سوی نیروهای ویژه آمریکایی آموزش نظامی میدیدند، اکنون میبینیم که آمریکاییها مواضع خود را تغییر دادهاند و میروند تا روی نیروهای ویژه ترکیهای و مخالفان سوری مرتبط با آنها برای بیرون راندن داعش حساب کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه از ایالات متحده بابت تأخیر در اعلام نتایج توافق آتشبس در سوریه انتقاد کرد اما در عین حال تأکید کرد که مسکو تا زمانی که با واشنگتن به توافق نرسیده است، جزئیات توافقش با آمریکا را اعلام نخواهد کرد.

رئیسجمهوری روسیه گفت که ایالات متحده میخواهد توافق با روسیه سری باقی بماند تا امکانات و تواناییهای نیروهای مسلح مخالف سوری مورد حمایت ایالات متحده حفظ شود تا آنها بتوانند همچنان به جنگ با بشار اسد، تنها متحد بلامنازع روسیه در جهان عرب ادامه دهند.

این در حالی است که ایالات متحده از اعزام کارشناسان نظامی برای نظارت بر اجرای توافق آتشبس سر باز زده و این کار را به روسها واگذار کرده است. این مسئله سبب شده است تا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از همتای آمریکاییاش بخواهد که مسئولان نظامی امریکایی نیز به طور کامل برای حفظ آتشبس در سوریه مشارکت کنند.

در عین حال تعویق جلسه فوقالعاده سازمان ملل که به بررسی توافق اخیر روسیه و آمریکا بر سر سوریه اختصاص داشت، شبهات بسیاری را نسبت به نیات پشت پرده آتشبس ایجاد کرده است.

https://shoma-weekly.ir/Oe2ydt