بین الملل

چرا قطار صلح ژنو به سوریه نمی‌رسد؟

«از ملت سوریه به خاطر به دست نیامدن هیچ دستاوردی در مذاکرات عذرخواهی می‌کنم.» این جمله اخضر الابراهیمی خطاب به مردم سوریه در پی اعلام رسمی شکست کنفرانس بین المللی ژنو ۲ در ژنو سوئیس بود. او همچنین اعتراف کرد که دو طرف درگیر جنگ در سوریه در تنافر نسبت به هم بسر می‌برند و حاضر به پذیرفتن راه حل سیاسی و مورد قبول نیستند. جایی که در روز آخر کشورهای غربی حاضر در اجلاس پس از پایان دور دوم مذاکرات در اقدامی هماهنگ سعی داشتند تا دولت سوریه را مسئول نرسیدن مذاکرات به نتیجه اعلام کنند.
امیر صابری-  «از ملت سوریه به خاطر به دست نیامدن هیچ دستاوردی در مذاکرات عذرخواهی میکنم.»

این جمله اخضر الابراهیمی خطاب به مردم سوریه در پی اعلام رسمی شکست کنفرانس بین المللی ژنو ۲ در ژنو سوئیس بود. او همچنین اعتراف کرد که دو طرف درگیر جنگ در سوریه در تنافر نسبت به هم بسر میبرند و حاضر به پذیرفتن راه حل سیاسی و مورد قبول نیستند. جایی که در روز آخر کشورهای غربی حاضر در اجلاس پس از پایان دور دوم مذاکرات در اقدامی هماهنگ سعی داشتند تا دولت سوریه را مسئول نرسیدن مذاکرات به نتیجه اعلام کنند.

 اگرچه که شکست دور دوم مذاکرات ژنو۲ به علت وجود اختلافات گسترده میان دوطرف مورد مذاکره و اصرار طرفین بر مواضع قبلی خود، کاملا قابل پیشبینی بود. اهدافی که هردو طرف (دولتیها و مخالفان) دنیال میکنند، اهدافی هستند که با واقعیتهای موجود در سوریه هیچ تناسبی نداشته و به همین دلیل اصولاً چنین مذاکرهای نمیتوانست به نتیجهای برسد. ضمن آنکه با نگاهی به وضعیت کنونی و تحولات داخلی سوریه مشخص بود که از چنین مذاکراتی غیر از شکست نتیجهای نمیشد انتظار داشت.  از سوی دیگر، ادامه سیاستهای آمریکا در جانبداری از مخالفان بشار اسد و پیگیری طرح تغییر حاکمیت در سوریه به واسطه سقوط دولت بشار اسد به شکست زودهنگام مذاکرات دامن زد. اختلاف نظر دو قدرت بزرگ در حل بحران سوریه، از علل به نتیجه نرسیدن این مذارات بود. از سویی رئیس جمهوری آمریکا پیش از آغاز کنفرانس تاکید کرده بود که بشار اسد بایستی از قدرت کناره گیری کند و در مقابل روسیه مخالفان دولت سوریه را متهم به حمایت از اقدامات تروریستی میکرد. این چنین دو کشور امریکا و روسیه در خصوص بحران سوریه با تضاد منافع مواجه بودند.

 همینطور ادامه این سیاستهای یکجانبه گرایی از سوی آمریکا باعث شده بود تا دعوت از ایران برای حضور در ژنو از طرف سازمان ملل در آخرین دقایق پس گرفته شود. اقدامی که از یک سو باعث رسوایی بزرگی برای سازمان ملل شد و از سوی دیگر چهره واقعی و پیمان شکن آمریکا را به رخ جهانیان کشید. با توجه به شرایط داخلی سوریه و پیروزهای پی در پی ارتش ودولت این کشور در مقابله با تروریستها و حامیان جهانی آنها دلیلی برای عقب نشینی دمشق از خواستههای خود و دادن امتیاز به طرف مقابل وجود نداشت.

چرا که طی مذاکرات ژنو ۱ که ارتش چنین پیروزهایی به دست نیاورده بود، وفاداری خود را به نظام حاکم نشان داده بود و از این رو بشار اسد در آن مقطع نیز امتیازی به مخالفان تروریست خود نداده بود.  از سوی دیگر، در داخل و در بین مردم سوریه، بر خلاف تبلیغات جبهه مخالفان، نظام پس از سه سال جنگ طاقت فرسا با تروریستهای بین المللی و وجود فشار و آوارگی برای آنها، همچنان از مشروعیت خود برخوردار بوده. کما اینکه اسد آمادگی خود را برای حضور در انتخابات و رقابت با دیگر نامزدهای احتمالی اعلام کرده بود. از این رو نیز دلیلی برای
چشم
پوشی از خواستهها از سوی دولت سوریه در برابر مخالفان وجود نداشت. درمقابل گروههای تروریستی داعش و النصره مدتی است که به شدت دچار اختلافات داخلی با یکدیگر شدهاند. تا جایی که اخیرا بسیاری از نیروهای خودی توسط طرفین کشته شدهاند. و مجالی را برای یکدست بودن در نظرات اعلام شده به سازمان ملل را نداشتند.

 سوریه در هفتههای آینده آبستن قضایای زیادی خواهد بود و شاید این کشور به‌‌ همان پله اول باز گردد. پلهای که از‌‌ همان روزهای آغازین آینده مبهمی مانند امروز پیش روی ناظران بود.

https://shoma-weekly.ir/8z3Bmb