بین الملل

چرا غنی‌زی گزینه مطلوب غرب بود؟

اگر آمریکایی‌ها بخواهند مصالحه ملی را از طریق مذاکره انجام دهند اشرف غنی احمد زی این وضعیت را دارد که با گروه‌های طالبان به خصوص در شهر کویته وارد مذاکره شود.
مهدی کاشی- دومین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ افغانستان حواشی مختلفی را برای این کشور به وجود آورد. دور اول انتخابات ۱۶ فروردین ماه امسال با رقابت ۸ کاندیدا برگزارشد و در ‌‌نهایت عبدالله عبدالله وزیر امورخارجه پیشین این کشور و اشرف غنی احمد زی رقیب سابق حامد کرزای (رئیس جمهور کنونی افغانستان) در انتخابات سال ۸۹ به دور دوم راه یافتند.

دور دوم انتخابات نیز ۲۴ خرداد ماه برگزار شد تنشهای سیاسی موجود از این زمان آغاز شد. قرار بود با اعلام نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور حدود ۲ ماه قبل برگزار شود، اما به دلیل اختلافات بر سر نتایج انتخابات این روند تاکنون چندین بار به تأخیر افتاد. در ‌‌نهایت هفته گذشته دو کاندیدا بر سر تشکیل دولت وحدت ملی با یکدیگر توافق کردند.

توافقی که با استقبال کشورهای مختلف از جمله آمریکا همراه بود. براساس آخرین گمانه زنیها وزارتخانه های کشور و دارایی افغانستان به «تیم تحول و تداوم» به رهبری شرف غنی احمدزی رئیس جمهور جدید افغانستان و وزارتخانه های دفاع و خارجه به تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت آینده این کشور تعلق گرفته است. اتفاقات اخیر افغانستان بهانهای شد تا به سراغ پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان برویم و شرایط این کشور در ابعاد مختلف را از وی جویا شویم:

پیرمحمد ملازهی در گفگو با «شما» در خصوص تاثیر توافق ایجاد دولت وحدت ملی در سرنوشت افغانستان برای عبور از چالشهای موجود اظهار کرد: قضاوت در مورد این توافق بسیار سخت است زیرا این توافق تحت فشار آمریکاییها و به دور از رای واقعی مردم افغانستان اتفاق افتاده است.

اختلافات احتمال شکننده بودن توافق را بالا میبرد

وی افزود: تصور حل مشکلات و چالشهای افغانستان با توجه به اختلاف عمیق و دیدگاههای دو طرف بسیار دشوار است و امکان شکننده بودن این توافق وجود دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان ایجاد توافق را با وجود شکننده بودن تنها راه حل موجود دانست و تصریح کرد: با توجه به بن بست سیاسی و انتخاباتی که وجود داشت اگر این توافق با وجود شکننده بودن اتفاق نمیافتاد خطرات بیشتری را در پی داشت.

ملازهی در مورد تاثیر این توافق در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان گفت: اشرف غنی احمد زی با توجه به اینکه خودش از قوم پشتوی کوچی است از دید طالبان یک سری امتیازات بیشتری برای تفاهم دارد.

وی افزود: بر خلاف وی عبدالله عبدالله که با اینکه از قوم پشتو است فرهنگش فرهنگ و زبان مادریاش تاجیک است و شاید حصول توافق نهایی میان طالبان و وی دشوار باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه برای حل مشکلات افغانستان باید یک اراده قوی در کشوری مانند پاکستان به وجود بیاید بیان کرد: اگر یک اراده سیاسی قوی تری خارج از افغانستان مانند پاکستان که مامن گروه طالبان و حزب اسلامی حکمتیار است، به وجود بیاید شرایط برای مصالحه ملی فراهم خواهد شد.

ملازهی همچنین گفت: اگر آمریکاییها بخواهند مصالحه ملی را از طریق مذاکره انجام دهند اشرف غنی احمد زی این وضعیت را دارد که با گروههای طالبان به خصوص در شهر کویته وارد مذاکره شود.

وی به زمزمههایی در خصوص توافق با طالبان بر سر واگذاری مناطق پشتو نشین اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه مردم افغانستان در حدود ۴۰ سال درگیر جنگهای داخلی و خارجی هستند زمزمههایی برای توافق با طالبان شنیده میشود.

این کارشناس مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: اگر توافقی با طالبان صورت گیرد احتمال واگذاری مناطق پشتونشین به طالبان و خارج کردن آنجا از اختیارات دولت مرکزی وجود دارد که در این صورت حضور عبدالله عبدالله نمیتوانست این توافق را عملی سازد.

https://shoma-weekly.ir/rVYIud