بین الملل

چرا آمریکا برای مذاکره پیام می دهد؟

دو هفته قبل در مواضع هفتگی تذکر دادم که آمریکا پس از شکست سخت در فتنه 1401، به مذاکره رو می آورد مراقب باشیم و می دانیم که امتیاز آب نباتی، فایده ای ندارد.

رئیس جمهور محترم در تشیع 200 نفر شهید گمنام فاش کردند آمریکا از راههای مختلف برای مذاکره پیام می دهد.

علت چیست؟

پس از 43 سال که آمریکا و غرب برای براندازی یا استحاله و بقول خودشان ( تغییر رفتار ایران ) هر دشمنی و توطئه و طرح براندازی را آزموده اند، اکنون رسیده اند که راه دیگری سراغ ندارند و وجود ندارد که بتواند خواست آنها را برآورده سازد.

دو راه برای آمریکا مانده است:

1- حمله نظامی به ایران که میسر نیست. زیرا حمله نظامی آمریکا به ایران، طبق تحلیل های دقیق سیاسی نظامی شکست بسیار زیان باری را برای آمریکا و اسرائیل و وابستگان به آمریکا دارد و ایران اسلامی پیروز نهایی در این نبرد خواهد بود.

تهدید نظامی هم قبلا بارها بیان شده و چند بار گفته اند که تمام گزینه ها از جمله حمله نظامی روی میز است و بجایی نرسیده و این تهدید توخالی دیگر تکرار نمی شود. البته ایران آمادگی پاسخگویی مناسب را دارد و حفظ می کند.

جنگ اوکراین آشکار کرد که توان نظامی آمریکا و ناتو تا حد بسیار نازلی افول کرده است. اتحادیه اروپا هم فهمید که آمریکا نه تنها باری از دوش اروپا بر نمی دارد بلکه بار هم می گذارد و اتحادیه اروپا نمی تواند به آمریکا هیچ تکیه ای داشته باشد.

در جنگ انرژی اروپا با روسیه، آمریکایی ها از صدور گاز خود به اروپا، بهره برداری اقتصادی کردند و به خواهش اروپا در تخفیف نرخ گاز اعتنایی نداشتند.

بنابراین راهکار حمله نظامی، راهکار غلط و بسیار آسیب آوری برای آمریکاست.

2 پذیرش شروط ایران و تغییر روابط خصمانه به روابط عادی

این راهی است که آمریکا بناچار باید آنرا طی کند. آمریکا اگر بخواهد حداقل موقعیت خود را درصحنه بین المللی حفظ کند باید با قدرت های تاثیرگذار در این صحنه، تعامل کند و نمی تواند روابط تخاصمی داشته باشد. اکنون آمریکا در حالت تخاصم با ایران، با مسلمانان، با روسیه و با چین بسر می برد.

دنیای سرمایه داری، فضای آرامش را به سود خود می داند و اگر به کشورهایی سلاح می فروشد بیشتر در ایجاد هراس کاذب برای آنهاست که بتواند سلاح بفروشد مانند تایوان و اوکراین، و کشورهای منطقه خلیج فارس که بتدریج متوجه این واقعیت شده اند که ایران هراسی، غلط است.

آمریکا برای این مرحله، در فتنه 1401 کوشید که ایران را در هم بشکند یا مجبور به سازش کند اما شکست خورد و ایران مقاوم و استوار ایستاد و فتنه گران و اغتشاشگران رسوا شدند.

تکرار فتنه 1401 هم به این سادگی ها ممکن نیست حالا آمریکا اگر تصور کند ایران در وضع ضعف است و می تواند با امتیازهای باصطلاح آب نبات چوبی، ایران را به توافقی ولو سبک برساند باز اشتباه می کند.

آمریکا یا باید به تخاصم با ایران ادامه دهد که برای آمریکا و غرب جز ضرر نتیجه ای ندارد. کار به جایی رسید که کنش آمریکا در برابر ایران محدود به تحریم چند شرکت یا چند فرد است و به یک طنز سیاسی تبدیل شده است و بنفع آمریکاست که چنین اقدامات مسخره ای را تکرار نکند.

تحریم کامل آمریکا و همدستی اروپا با آن هم نتیجه معکوس داد و می دهد.

برجام هم پایان یافته است زیرا ایران به تعهداتش عمل کرده و این آمریکا و غرب است که باید به تعهدات برجامی عمل کنند و بنفع آنهاست که برجام را به پایان برسانند و بنفع ایران است اگر که برجام رها شود زیرا رسوایی جدیدی برای آمریکا می باشد. برجام را اوباما در ریاست جمهوری امضاء کرده، ترامپ از آن یک طرفه خارج شده و بایدن نتوانسته آن را به سرانجام برساند و این وضعیت خود پیروزی بزرگی برای ایران است.

دو گانگی در آمریکا

اکنون از هیات حاکمه آمریکا تحلیلگرانی هستند که پیشنهاد استراتژی همزیستی مسالمت آمیز با ایران و روسیه را می دهند و معتقدند که ایران عقلایی رفتار کرده و می کند و اگر آمریکا در برجام شروط اساسی ایران را بپذیرد بنفع آمریکاست و اگر نپذیرد ادامه وضعیت فعلی به زیان ایران نیست. در برابر آنها هم کسانی هستند که بر ادامه سیاست خصمانه آمریکا اصرار دارند صهیونیست ها در کنار اینها هستند و در هفته جاری جلسه ای علیه ایران داشتند.

ولی به هرحال هر قصه ای پایانی دارد. آمریکایی ها هم اکنون که مایوس از سرنگونی و تسلیم ایران شده اند در تغییر تحولات جهانی راهی جز ترسیم راه جدید ندارند و ضمن دشمنی با ایران، توسط واسطه ها پیام می دهند که مذاکره ادامه یابد زیرا وضعیت نه جنگ نه صلح بنفع آمریکا نیست.

سیاست ایران

ایران در این وضعیت جدید سیاست مستقل و مطابق مصالح و منافع ملی را مد نظر دارد. نیاز به سیاست فعال و برنامه ریزی شده و به روز دارد که همراه قاطعیت و انعطاف لازم باشد و از فرصت ها استفاده نماید.

افراط و تفریط، محافظه کاری و انقلابی احساسی در اینگونه مواقع، زیان آورند. ایران مایل به ادامه تحریم ها و روابط خصمانه با کشورها نیست اما از حقوق حقه و منافع ملی خود هم کوتاه نمی آید.نیازی هم به برجام و آمریکا و غرب ندارد. این برهه را با تدبیر و هوشمندی با رهنمودهای ولی امر مسلمین، می توان به نحوه مطلوب طی کرد.

https://shoma-weekly.ir/p888As