بین الملل

چرایی چرخش ترکیه به سمت ایران

متحد سابق ایران این روزها ظاهرا اختلافات خود با ایران را کنار گذاشته است و دوباره رو به سوی ایران آورده است.

امیر صابری- سفر اخیر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران را اگرچه می توان در چارچوب حفظ روابط دو جانبه و توسعه همکاری‌های مختلف بین دو کشور تلقی کرد، اما با مرور رفتارهای چند ماه اخیر ترکیه در مسائل منطقه‌ای ای و بین‌الملل، و مهم تر از آن روی کار آمدن دولت جدید در ایران اهمیت بررسی این سفر را چند برابر می کند.

احمد داووداغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در میان میهمانان مراسم تحلیف رییس‌جمهوری به چشم می‌خورد.

روابط ایران با همسایه ‌اش ترکیه طی سال های اخیر با توجه به عملکرد دولت اردوغان در برخورد با بحران سوریه و موضع این کشور در تحولات بهار عربی، رو به واگرایی بین دو کشور تبدیل شده بود‌.

این ماجرا تا انجایی پیش رفته بود که ایران به دلیل سیاستهای منطقه ای ترکیه عنوان کرده بودند که به جای استانبول مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد یا دمشق صورت می گیرد..

آنکارا به علت مشکلات خارجی و تسلط بیشتر اسد بر تروریست ها و برخی ملاحظه های داخلی مجبور شده که سیاست خود در مورد سوریه را اصلاح کند. این تغییر نگاه ترکیه به مسائل مرتبط با حل بحران سوریه و اتخاذ سیاست های تعدیل شده در این باره را می توان از مهمترین علل همگرایی دو کشور و نزدیکی به یکدیگر دانست.

همچنین توافق اخیر ژنو و کنار رفتن ابرهای بی اعتمادی میان ایران و غرب باعث شده تا طرف ترک سعی در بازسازی روابط خود با تهران کند. از این رو ترکیه برای جلوگیری از بین رفتن منافع بین‌المللی خود تلاش می‌کند سیاست نزدیکی با ایران را دنبال کند.

روابط قدیمی و گسترده ایران و ترکیه به این روند مطمئنا کمک خواهد کرد، هرچند که پس از افزایش فشارهای غرب بر ایران، ترکیه مجبور شد واردات نفت خود از ایران را تا ۴۰‌درصد کاهش دهد.

حجم اقتصادی حجم روابط تجاری ایران و ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۱ فراتر از ۱۶‌میلیارددلار می‌رسید. رقمی که دو کشور تلاش داشتند آن را تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰‌میلیارد دلار افزایش دهند. اما کاهش روابط دو کشور به واسطه فشارهای غربی مانع رسیدن به این اتفاق شد.

از نظر ترکیه بهبود روابط ایران با غرب و کاهش تحریم ها قطعا می تواند راههای بهتری را بر روابط میان دو کشور باز کند.

ایران و ترکیه تشابهات بسیار از نظر فرهنگی دارند. قرن‌ها همسایگی دو کشور باعث شده تا دو کشور نزدیکی ها و تشابهات فراوانی از نظر فرهنگی و مذهبی با یکدیگر داشته باشند. زبان مشترک و حضور کردها در هر دو کشور به همراه از مواردی است که ایران و ترکیه بیش از پیش با تکیه بر آنها به روابط خود و پشت سر گذاشتن اختلافات میان یکدیگر اقدام کنند.

موضوع تامین انرژی ترکیه نیز از مسائلی است که پس از برگزاری اقتصادی داووس و دعوت روحانی از غول های انرژی دنیا برای سرمایه گذاری در ایران باعث شده بود تا اردوغان در این سفر وزرای اقتصاد، توسعه و انرژی خود را به همراه داشته باشد.

وزیرانرژی ترکیه نر ییلدیز با اشاره به گفت‌وگوهای مقامات ایرانی و ترک بر سر صادرات انرژی ایران گفته بود: در سفر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کشورمان درباره خرید گاز از ایران گفت‌وگوهایی انجام گرفت. همچنین مباحثی درباره قیمت گاز.

متحد سابق ایران این روزها ظاهرا اختلافات خود با ایران را کنار گذاشته است و دوباره رو به سوی ایران آورده است.

https://shoma-weekly.ir/6GDvw2