بین الملل

چرایی سفر کلینتون به مصر

ادعای دخالت نداشتن آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی توسط کلینتون مطرح می شود که به نظر تحلیلگران، واشنگتن از ابتدا جریان تحولات مصر را دنبال کرده و به دنبال به قدرت رساندن مهره خود در این کشور بوده است.
ادعای دخالت نداشتن آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی توسط کلینتون مطرح می شود که به نظر تحلیلگران، واشنگتن از ابتدا جریان تحولات مصر را دنبال کرده و به دنبال به قدرت رساندن مهره خود در این کشور بوده است.
"سید محی الدین ساجدی" کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه ادعای مداخله آمریکا در انتخابات مصر با مدرک قابل اثبات نیست به خبرگزاری مهر گفت: با این حال از روی حوادث و گرایشها و اقدامات انجام شده می توان به این نتیجه رسید که آمریکا به دنبال روی کار آمدن کسانی بود که بتوانند رابطه مصر با اسرائیل را مانند گذشته حفظ کنند و به این منظور از نیروهایی در صحنه حمایت کردند که گرایشهایی با توجه به منافع غرب داشتند.
وی افزود: مدتی پیش هم تعدادی از آمریکایی ها در مصر بازداشت شدند و مداخله شورای نظامی سبب شد که افراد دستگیر شده بدون محاکمه آزاد شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر این کارشناس خاورمیانه با تاکید بر این که آمریکا به صورت مستقیم نمی تواند به مانع تراشی بر مسیر دولت "محمد مرسی" بپردازد اظهار داشت: در حال حاضر اتهام حمایت از رژیم سابق مصر همچنان گریبانگیر آمریکا است و به همین دلیل این کشور می کوشد تصویر خود را بهبود بخشد. از همین رو است که اعلام کرده یک میلیارد دلار بدهی مصر را بخشیده و کمکهای اقتصادی بیشتری نیز در اختیار این کشور قرار می دهد. به همین دلیل دولت آمریکا اقدامی نمی کند که مصادیق مانع تراشی و مقابله با دولت مصر متوجه این کشور شود.
در همین حال "محمد صادق الحسینی" دیگر کارشناس خاورمیانه با دروغ خواندن ادعای کلینتون در مورد دخالت نکردن آمریکا در انتخابات مصر به خبرگزاری مهر گفت: آمریکایی ها به همراه قطری ها و عربستانی ها جلسات مستمر در دوحه داشتند و تلاش کردند که "احمد شفیق" را در مصر روی کار بیاورند. دخالت آمریکا نه فقط در اقدام برای روی کار آوردن شفیق بلکه در ورود و نفوذ از طریق سازمان های غیردولتی و دیگر اقدامات انجام شده توسط آنان مشهود است.
صادق الحسینی در تشریح علت سفر کلینتون به مصر اظهار داشت : کلینتون قطعا به منظور مانع تراشی در مسیر اقدامات دولت "محمد مرسی" به مصر رفته است. هدف وی از یک سو تحریک شورای نظامی علیه مرسی و از سوی دیگر اعمال فشار بر روی مصر و تحریک گروههایی است که امنیت مصر را به خطر بیندازند.
به همین دلیل هم کوشید در این سفر با روسای کلیساهای ارتدکس و انجیلی مصر دیدار کند که با حرکت ستودنی آنها در مخالفت با این دیدار روبرو شد. آنها گفتند اگر کلینتون برای دفاع از حقوق اقلیتها آمده، این مسئله ای داخلی است و ارتباطی به وی ندارد. این نشان می دهد که کلینتون با یک طراحی قبلی به مصر رفته است. هیچ تردیدی نیست که آمریکا به دنبال مانع تراشی در مسیر اقدامات دولت منتخب مرسی است.
به نظر می رسد سفر کلینتون به مصر در بحبوحه جدال قدرت بین دولت نوپای مرسی و شورای نظامی مصر و به دنبال آن، عزیمت وی به سرزمینهای اشغالی حاوی نکاتی قابل توجه در مورد اهدافی است که واشنگتن در داخل و خارج از مصر به دنبال دستیابی به آن است. هر چند وزیر خارجه آمریکا مدعی است این کشور در قضایای انتخاباتی مصر دخالتی نداشته، اما شواهد موجود که بخشی از آن مورد اشاره کارشناسان خاورمیانه قرار گرفت، مغایر با ادعای مطرح شده از سوی وی است.

https://shoma-weekly.ir/2YM8uK