بین الملل

چرایی برکناری «ریاض حجاب»

در حالی که وزیر رسانه‌های اردن خبر ورود نخست‌وزیر برکنار شده سوریه به این کشور را تکذیب کرد و رسانه‌های ضدسوری بر این خبر تاکید می‌کنند

وحیـد صمـدی- در حالی که وزیر رسانه‌های اردن خبر ورود نخست‌وزیر برکنار شده سوریه به این کشور را تکذیب کرد و رسانه‌های ضدسوری بر این خبر تاکید می‌کنند، تاپ‌نیوز اعلام کرد که این شایعات برای پوشش دادن فرار حجاب به لبنان و سپس عربستان است. پس از انتشار خبر صدور حکم برکناری ریاض حجاب نخست‌وزیر سوریه، شبکه‌های خبری العربیه و الجزیره و دیگر رسانه‌های ضدسوری اعلام کردند که حجاب، از نظام سوریه جدا شده و به اردن فرار کرده است.
این خبر در حالی منتشر شد که برخی منابع دیگر از جمله رویترز و خبرگزاری فرانسه و همچنین رسانه‌های اردنی از ورود او به قطر خبر دادند و اعلام کردند که وی بزودی اردن را به مقصد قطر ترک می‌کند.اما المنار به نقل از برخی منابع سوری اعلام کرد که ریاض حجاب هنوز در دمشق است هرچند کسی نمی‌داند او دقیقا کجاست.
در کنار همه این اخبار ضدو نقیض، تاپ نیوز، پایگاه خبری وابسته به ناصر قندیل، نماینده سابق پارلمان لبنان اعلام کرد که ماجرای انتشار اخبار العربیه و الجزیره درباره سفر ریاض حجاب به اردن  طرح کذبی است که سرویس اطلاعاتی آمریکا به اجرا گذاشته است و در حقیقت پوششی برای سفر حجاب به لبنان و دیدار با وسام الحسن از عوامل سعد الحریری نخست‌وزیر سابق لبنان است.
حجاب اخیرا امضای معاهده‌ای با روسیه درباره فروش نفت خام سوریه و تامین مشتقات نفتی بازار را رد کرد. او توافقنامه‌های هیئت اعزامی دولت سوریه به روسیه با مسکو را امضا نکرد؛ توافقنامه‌هایی که نزدیک به یک میلیارد دلار را به جای درآمد فروش نفت خام سوریه نصیب دمشق می‌کند و بازار را مملو از مشتقات نفتی می‌کند زمانی که او این توافقها را امضا نکرد این اتهام را به خود وارد کرد که روند منظم تهی کردن منابع ارزی و تعطیل کردن روند فروش نفت خام و محروم کردن بازار سوریه از مشتقات نفتی را در پیش گرفته است تا استقامت مردم سوریه را بشکند.
ناگفته نماند که ریاض حجاب به داشتن روابط قوی با مافیای بازار نفت مشهور است و برای همین بود که شماری از کارشناسان نفتی و مدیر کل سازمان سوخت سوریه را برکنار کرد تا طرح تخریبی خود علیه اقتصاد سوریه را بهتر اجرا کند.
بشار اسد پس از برکناری ریاض حجاب، عمر غلاونجی را مامور پیشبرد امور سوریه و نخست‌وزیر موقت سوریه تعیین کرد و کابینه سوریه نیز تشکیل جلسه داد.


https://shoma-weekly.ir/hPFvuE