سیاسی

چالش های سیاسی مانع نتیجه مباحث فنی مذاکرات است

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: اگر 1+5 مذاکرات را وارد چالش های سیاسی نکند، حتما این دور از مذاکرات به نتیجه می رسد.
حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به مذاکرات امروز ایران و 1+5 گفت: رویکرد دولت به بحث مذاکرات هسته ای به گونه ای بوده که خود را علاقه مند به تعامل و گفتمان نشان داده و به همین جهت فضای کلی حاکم بر مذاکرات یک فضای مثبت تلقی می شود.

وی، شرایط حاکم بر مذاکرات ایران با 1+5 را مثبت و رو به جلو توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند در مذاکرات میدان داری کند، طرح سه گام را مطرح کرده بود تا موضوعات هسته ای حل و فصل شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: با وجود این روحیه ی مثبت و رویکرد تعامل گرایانه در مذاکرات، اما؛ نگاه اتحادیه ی اروپا به مبحث هسته ای، مباحث امنیتی، تهدیدات و نگرانی ها مقداری فضای مثبت را در مذاکرات تحت شعاع قرار می دهد.

او ادامه داد: اگرچه حواشی بر افکار مثبت سایه افکنده، اما؛ با توجه به طرح سه گام ایران، می توان در این دور از مذاکرات رویکرد مثبت تری را متصور شد.

این تحلیلگر روابط بین الملل تصریح کرد: اگر 1+5 صمیمانه و قاطعانه روی بحث های فنی هسته ای مذاکره کند و موضوع را به چالش های سیاسی نکشاند، حتما مذاکره به نتیجه می رسد.

لاسجری همچنین ضمن اشاره به این نکته که، 5 کشور بزرگ در شرایط و موقعیت بالایی قرار دارند و این شرایط نابرابر تلقی می شود، گفت: در شرایط نابرابر بازی برد- باخت معنی می دهد نه بازی برد- برد این در حالیست که نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاه برد- برد است.

وی در مورد بیانیه ی نمایندگان مجلس در مورد تجدید نظر روی مذاکرات در صورت وقت کشی غرب گفت: این قبیل موضوعات را صوری و شکلی نمی دانم، بلکه کار محتوایی می دانم که برای طرف مقابل پیام دارد.

https://shoma-weekly.ir/MFeAqe