سیاسی

چادر نماد مقاومت فرهنگی است

امروزه چادر به یک ارزش فرهنگی تبدیل شده است. می‌توان آن را چادر مقاومت، چادر استقلال نامید. البته در دوران ستمشاهی هم، خانم‌های کشور ما مقاومت خوبی داشتند و حجاب از سر برنداشتند.
به گزارش نما، حجاب موضوعی است که سالها و بلکه قرن‌هاست که مورد چالش بشر قرار دارد. این چالش امروز هم در دنیا وجود دارد و در جامعه ما هم به عنوان یک دغدغه بزرگ مطرح است. با نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، دکتر اسدالله بادامچیان در همین باب گفتگو کرده‌ایم.

***

موضوع حجاب از نگاه انسانی در منظر جوامع دنیا چگونه دیده می‌شود؟

موضوع حجاب و برهنگی یکی از موضوعات اصلی در روابط اجتماعی انسان است. عریان بودن انسان در زندگی اجتماعی‌اش مورد قبول نیست و از میان تمام جمعیت دنیا، عده محدودی بوده و هستند که علاقه به برهنگی داشته و دارند. غالب مردم دنیا معتقد به پوشش برای انسان هستند. هیچ یک از عقلای جهان این را قبول ندارند که انسانها خصوصاً زن و مرد، وقتی در کنار هم هستند مانند حیوانات، پوششی نداشته باشند. این کوشش‌ها برای ترویج برهنگی در دنیا هم از طرف گروه‌هایی انجام می‌شود که افراطی هستند.

این حجاب که از زمان قدیم در ایران وجود داشته و ارتباطی هم به حضور اسلام ندارد، به چه شکلی بوده است؟

از زمان قدیم ایرانی‌ها حجاب ویژه‌ای داشتند که پس از اسلام تکامل یافت. مثلا زمان ما، مادرهایمان علاوه بر چادر، چیزی به نام چاقچول هم به سر می‌کردند تا اندام آنها را به طور کامل بپوشاند و باعث عدم تعرض جاهلین و مزاحمین نوامیس شود. که این حجاب نیاز آن دوران بوده که در واقع روبنده بلندی هم روی صورت می‌آمد که صورت خانم‌ها هم پوشیده شود.

حجاب در اسلام با چه تفسیری و برای تأمین چه موردی درجامعه توصیه می‌شود؟

در اسلام، حجاب به معنای پوشش صحیح است و آن که مرد و زن در جامعه برای ارتباط با یکدیگر دارای حقوق و ضوابط اجتماعی صحیح باشند. مثلاً گفته می‌شود که اگر خانمها حجاب و پوشش نداشته باشند به طور طبیعی در معرض تهاجم مردان قرار می‌گیرند. در طرف مقابل هم اگر مردان، پوشش صحیح را رعایت نکنند در معرض طمع خانم‌ها قرار می‌گیرند. یعنی این ملاحظات کاملاً دوطرفه است و یک طرفه نیست. در بعد کلان آن این گونه است که اگر زن‌ها پوشش را رعایت کردند، جامعه از امنیت کامل برقرار می‌شود و وقتی جامعه از این است برخوردار شد، لذت مسائل خانوادگی و حضور در خانواده بالا می‌رود. بنابر این امنیت خانوادگی و آرامش روحی در جامعه هم برقرار می‌شود.

در وضعیت فعلی غرب این روند چگونه است؟

طبق آماری که خود غربی‌ها منتشر کرده‌اند، تعداد بسیاری از دختران و پسرانشان در سنین کودکی و در سنینی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند مورد تجاوز و تعدی قرار می‌گیرند. این تجاوز قبل از بلوغ، اثری در روح این کودک به جای می‌گذارد که نتایجش در سن جوانی به بعد بروز می‌کند و به لاابالی‌گری منجر می‌شود. این مسائل غرب را خسته کرده است. از همین رو در کشورهایی مانند انگلستان و ژاپن، زن و مرد در مجامع اجتماعی جدا هستند. این به همان دلیل تحریک متقابل زن و مرد است که عرض کردم. اما روی مقابل آن کشور ماست که بچه‌ها در سایه حضور در خانواده و حتی در جامعه توسط دیگران محافظت می‌شوند و مصونیت دارند.

وضعیت امروز جامعه ما در باب حجاب را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

امروزه چادر به یک ارزش فرهنگی تبدیل شده است. می‌توان آن را چادر مقاومت، چادر استقلال نامید. البته در دوران ستمشاهی هم، خانم‌های کشور ما مقاومت خوبی داشتند و حجاب از سر برنداشتند. حتی خانه‌نشین شدند اماچادرشان نیفتاد. مثل کشور افغانستان که مشاهده می‌کنید، هر حکومتی سرکار می‌آید این خانم‌ها، چادرشان را حفظ می‌کنند. در جامعه ما امروزه 60 درصد از دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند که بعدها هم همین‌ها در جامعه و مسئولیت‌های آن شرکت می‌کنند با حفظ همان حجاب. در چند سال گذشته، به دلیل آن که حجاب یک امر فرهنگی و انتخاب آزاد است تلاش همه مسئولین این است که حجاب را اجباری مطرح نکنند و آن را فرهنگی جلوه دهند.

https://shoma-weekly.ir/ommdhe