سیاسی

پیوست فرهنگی برای ساختن جامعه اسلامی

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بار دیگر از مظلومیت فرهنگ در کشور سخن گفت و بر هشدارها و سفارشات گذشته‌اش بر این امر مهم تأکید و راه آینده را در دولت جدید برای فرهنگ تبیین نمودند.

حمیدرضا ترقی- رهبر فرزانه انقلاب در دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بار دیگر از مظلومیت فرهنگ در کشور سخن گفت و بر هشدارها و سفارشات گذشتهاش بر این امر مهم تأکید و راه آینده را در دولت جدید برای فرهنگ تبیین نمودند.

معظم له فرمودند: «مسئله فرهنگ را در جایگاه واقعی و شایسته خود بنشانید. فرهنگ هویت یک ملت است. ارزشهای فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است.همه چیز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، حاشیه وذیل سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند. نمیتوانیم فرهنگ را از عرصههای دیگر منفک کنیم.

معنای اینکه گفتیم مسائل اقتصادی و مهم پیوست فرهنگی داشته باشد. معنای آن این است که یک حرکت اساسی که در زمینه اقتصاد، درزمینه سیاست، در زمینه سازندگی، در زمینه فناوری، تولید، و پیشرفت علم میخواهیم انجام بدهیم، ملتفت لوازم فرهنگی آن باشیم.»19/9/92

در جهانبینی الهی، فرهنگ دینی حاکم بر کلیه روابط، فعالیتها، ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه است. لذا تعمیق و بهسازی حضور و نگاه فرهنگی – دینی به موضوعات مهم اقتصادی و سیاسی و اجتماعی لازمه جامعهسازی اسلامی است.

از سوی دیگر انقلاب اسلامی همچنان که نام آن آشکار است انقلابی است که از نظر ماهیت، ایدئولوژیک ریشه در مکتب اسلام دارد.

بر همین اساس نسبت دولتهای اسلامی با ایدئولوژی اسلامی تعریف میشود. یعنی دولتی نمیتواند بگوید که لائیک و غیردینی و نهاد عمومی است و امور دینی مردم را به خودشان واگذارد و خود هیچ مسئولیتی در قبال آن احساس ننماید.بر اساس مبانی اسلام و انقلاب، نظام فرهنگی در عرض نظامهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی قرار ندارد. بلکه همچون یک روح کلی و ماهیت فراگیر، بر سایر نظامها سایه افکنده است.

از آنجا که دولت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی برآمده از ایدئولوژی اسلامی است. بنابر این باید بر مدار اسلام و رسالت انبیاء الهی قرار گفته و تکالیف و رسالت خود را به تدبیر و تنظیم امور مادی و معیشتی مردم خلاصه نکند. والا فرقی و تفاوتی با دولت طاغوت و غیراسلامی نخواهد داشت.

متأسفانه در دوران پساانقلابی سه دهه گذشته که ما یک انقلاب دینی تمام عیار را به پا کرده‌‌ایم و اغلب دولتهای گذشته از تدبیر فرهنگی جامعه غفلت ورزیده و حتی گاه به سیاستهای فرهنگیای روی آوردهاند که برآیند آن نزول و افول ارزشهای دینی بوده و سکولاریزم بر آن سایه افکنده است.

این سخن معظم له که فرمودند: فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند، ناشی از اشتباه استراتژیکی است که دولتهای سازندگی و اصلاحات و اخیراً دولت یازدهم مرتکب شده و سعی در غیردولتی کردن فرهنگ و کاهش نقش حاکمیت در امور فرهنگی را دارند.

در حالی که دولت نمیتواند به این علت که نهادی عمومی است، در حوزه فرهنگ بی طرف و بدون جهتگیری اسلامی و دینی باشد و این نوع تکثرگرایی فرهنگی در نظام اسلامی قابل پذیرش نیست.

امام خمینی (ره) فرموده بودند: جمهوری اسلامی همه چیزش باید اسلامی باشد.

بنابر این پیوست فرهنگی برای همه فعالیتهای دستگاههای اجرایی کشور بویژه فعالیتهای مهم موجب گسترش دین در صحنه عمل شده و مبانی ارزشی اسلام را در عرصههای گوناگون جامعه استقرار میبخشد.

در نظام اسلامی فرهنگ اسلامی و دینی جزء هویت و ذات فعالیتهاست اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و حتی علمی. بنابر این مسئولان اجرایی باید با کمک دستگاههای فرهنگی تلاش نمایند با تدوین پیوست فرهنگی – دینی برای اقتصاد و فعالیتهای اقتصادی مهم کشور ضمن بررسی چالشها و آثار مثبت و منفی فرهنگی این نوع فعالیتها در جامعه را مورد کارشناسی دقیق قرار دهند تا به جامعهسازی بر اساس اسلام کمک کرده و تبعات منفی بر ضد جامعهسازی اسلامی نداشته باشد.

با تدوین پیوست فرهنگی – دینی برای برنامهها و پروژههای مهم عمرانی، صنعتی، فرهنگی(سینما و هنر وغیره) همه را در جهت کمک به جامعهسازی اسلامی و ارتقاء سطح ایمانی و علمی و دینی جامعه هدایت نمایند.

مقابله با عناصر مزاحم و مخرب فرهنگ

بدون شک وقتی پیوست فرهنگی، دینی در خصوص فعالیتهای مختلف در عرصههای گوناگون قابل تحقق و اجراست که مزاحمتهای دشمنان برطرف و موانع و عناصر مخرب و فاسد از سر راه برداشته شوند.

رهبر معظم انقلاب تأکید میفرمایند که همانطور که ما از یک باغبان ماهر و زبده میخواهیم که علف هرزه‌‌ این باغ را جمع کند، تا گلهای باغ بتوانند طبق استعداد خودشان از آب و هوا استفاده کنند و رشد کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید میفرمایند که: معارضه با مزاحمتهای فرهنگی هیچ منافاتی ندارد با رشد دادن و آزاد گذاشتن و پرورش دادن مطلوبات فرهنگی. 19/9/92

وظیفه دولت در مقابل مزاحمتهای فرهنگی

مقام معظم رهبری یکی از وظایف نظارتی و مراقبتی دستگاه حکومت را توجه به مزاحمتهای فرهنگی و رفع و خنثیسازی آنها میدانند.

معظم له با تأکید بر مسئولیت شرعی و قانونی دولت و مسئولان در قبال فرهنگ کشور و فرهنگ عمومی جامعه طرح مباحثی مثل «دین دولتی» و«فرهنگ دولتی» را وسیلهای برای محدود کردن وتخریب نظارت دولت دانسته و استدلال کسانی که میگویند نظارت دولت موجب دولتی شدن دین میشود را شدیداً رد کرده و میفرمایند: دولت دینی با دین دولتی هیچ فرقی ندارد، دولت جزء مردم است دین دولتی یعنی دین مردمی، همان دینی که مردم دارند، دولت هم همان دین را دارد.

دولت وظیفه برای ترویج بیشتر (دین) دارد، چون از همه پرتوانتر است.

رهبری معظم انقلاب معتقدند فرهنگ هم مثل اقتصاد در جامعه متولی میخواهد، و متولی آن حاکمیت است.

ادامه دارد...

https://shoma-weekly.ir/GT1Di0