سیاسی

پیمان ثبات قدم در راه شهیدان مؤتلفه اسلامی

رنگ در حزب مؤتلفه رنگ دینی است، ما نیز همچون احزاب مختلف علاقه داریم در صحنه سیاسی و مجلس شرکت کنیم اما اطاعت از ولی فقیه، دین و مرجعیت را به عنوان اساسی‌ترین اصل خود حفظ خواهیم کرد و امیدواریم به جز حرکت در مسیر شهدا به چپ و راست منحرف نشویم.

«چهار متهم ضربان نبض و قلبشان طبیعی بود هریک از متهمین در پای ورقه وصیت خود نوشتند تا جسدشان را در ابنبابویه به خاک بسپارند... متهمین زیر لب به جز آیات قرآن چیزی نمیگفتند. پس از آنکه چشمهای متهمین بسته شد دستور شلیک صادر گردید ... »

این بخشی از گزارش خبرنگار کیهان بود که 51 سال قبل، از صحنه عروج منادیان عزت و استقلال؛ شهیدان امانی، بخارایی، صفارهرندی و نیک نژاد به تحریر در آمد و تا سالها بعد، رخصت چاپ نیافت. اینک من به همان قربانگاه عازم بودم، برای گزارشی با 5 دهه تأخیر، جایی که سرلشکر فیروزآبادی از چگونگی مسجد شدنش، در پیامی به همین مراسم چنین گفته است «... اواخر سال 1368 حضرت آیتالله خامنهای عزیز قسمتی از پادگان حشمتیه را برای استقرار ستاد کل نیروهای مسلح تعیین فرمودند... ما تصمیم گرفتیم یک مسجد مستقلی برای ستاد کل بسازیم؛ بعد به خاطر اینکه بین همه شرکتکنندگان در نماز عدالت باشد موضوعی را هم در نظر گرفتیم که مسجد ستادکل در جایی واقع شود که ضمن فاصله مناسب و مساوی از ساختمانهای اداری، همچنین بتواند ورود و خروج از ستادکل و هم خروج از بیرون را به یک محیط نظامی برای رسیدن به مسجد تسهیل نماید... با هفت، هشت اسم، اینها را خدمت آقا گردش کار کردیم که اجازه بفرمایند. یکی از این اسامی برای مسجد گذاشته بشود و آقا هیچکدام از این اسامی پیشنهادی را قبول نکردند و فرمودند نام مسجد را «مسجد جهاد» بگذاریم... مدتی بعد روزنامه کیهان یک خبری را بهعنوان سند منتشر کرد. در این سند مطرح شده بود که ما یک خبری را امروز چاپ میکنیم که 31 سال قبل یعنی در سال 1344(26خرداد) تهیه شده است. در این متن میگوید خبرنگار ما رفته در محل اجرای حکم تیرباران شهدای عزیز مؤتلفه خبری تهیه کرده بود که مجوز چاپ آن را نداده بودند... ما از این خبر متوجه شدیم که چهار نفر شهید عزیز مؤتلفه در محل پادگان حشمتیه تیرباران شدند. با توجه به اینکه اکنون ستادکل در محل پادگان حشمتیه مستقر شده است، ما کنجکاو شدیم که بدانیم محل تیرباران کجا بود؟ ... بعد از مدتی یکی از بزرگان ارتش آمد و گفت من فرمانده پادگان حشمتیه بودم. گفتم خوب، پس شما بهتر از بقیه میتوانید قسمتهای پادگان حشمتیه را برای ما بگویید؛ از ایشان سؤال کردم و ایشان هم تأیید کرد همین محل مسجد، محل میدان تیر پادگان حشمتیه بود ... انشاءالله در تاریخ انقلاب اسلامی هم بهعنوان مسجد جهاد انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند و محل نورانی شدن قلبهای زیادی از سربازان امام زمان(عج) که اینجا مرجع اصلی ایشان است، قرار خواهد گرفت.»

سردار خود مهمان افطار امام امت بود؛ ناگزیر سخنان خود را در پیامی تنظیم و از طریق امیر سرتیپ افشارزاده مشاور و بازرس ویژه ستاد کل نیروهای مسلح در جلسه ابلاغ کرد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، سخنران بعدی بود تا در محل شهادتشان با آنها تجدید بیعت کند که «اطاعت از ولی فقیه، دین و مرجعیت را به عنوان اساسیترین اصل خود حفظ خواهیم کرد.»

او در بزرگداشت پنجاه و یکمین سالگرد طلایه داران آفتاب، منادیان عزت و استقلال با بیان اینکه حزب مؤتلفه اسلامی تنها حزبی است که با دستور و تصمیم مستقیم امام در منزل ایشان شکل گرفت، اظهار داشت: در جلسه ای که با سید حسن نصرالله بودیم ایشان این را گفت که در کره زمین دو حزب استثنایی وجود دارد که یکی از آنها حزب الله است و دیگری حزب مؤتلفه اسلامی است و این مسئله به این معناست که هر دوی این حزب به دستور امام (ره) شکل گرفته است.

وی افزود: شهدای مؤتلفه اسلامی برای تحقق حکومت اسلامی این راه را انتخاب کردهاند و حزب مؤتلفه اسلامی از سال 1342 به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بود.

حبیبی ادامه داد: اگر کسی شرایط آن زمان را درک نکند نمیتواند در اقدام انقلابی این شهید را متوجه شود.

وی با اشاره به لایحه کاپیتولاسیون و احیای توحش به آمریکاییان حاضر در ایران در دوران ستم شاهی اظهار داشت: انقلابی بودن اگر در چارچوب تدین شکل بگیرد معنا دارد و از این رو این اقدام شهدای مؤتلفه و ترور حسنعلی منصور پس از جلسهای 18 ساعته انجام شد. حزب مؤتلفه اسلامی برای اصل مبارزه مسلحانه خود در دوران ستمشاهی از امام خمینی(ره) اجازه گرفت. حسنعلی منصور خائن، نخست وزیر شاه لایحه مصونیت قضائی آمریکایی ها را به مجلس برد و به تصویب رساند. طبق این لایحه آمریکایی ها در ایران غارت میکردند و رژیم شاه به آنها حق توحش می داد. یعنی آمریکایی ها میگفتند ما از دنیای متمدن آمدیم در جمع یک مردم وحشی و باید حق توحش بگیریم. در این مقطع شهید مطهری خطاب به اعضای مؤتلفه گفتند با اعلامیه کاری نمی شود و باید چند نفر از سران رژیم به خاک افکنده شوند تا جو رعب کشور شکسته شود. شورای مرکزی مؤتلفه بعد از یک جلسه ١٨ ساعته تصمیم گرفتند دست به اسلحه ببرند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی افزود: حضرت امام(ره) در آن مقطع تبعید بودند و اعضای شورای مرکزی مؤتلفه تصمیم گرفتند مجوز شرعی برای این اعدام انقلابی بگیرند. برای همین به مشهد نزد آیت الله میلانی رفتند و ایشان این مجوز را دادند و بعد از آن حزب مؤتلفه اسلامی دست به اسلحه برد و در اول بهمن سال 43 حسنعلی منصور اعدام انقلابی شد.

حبیبی با بیان اینکه حزب مؤتلفه اسلامی یکی از خصوصیات بارزش ثبات قدم آن است اظهار داشت: این مسئله مورد تشویق همه است که مؤتلفه 53 سال است که یک مسیر را ادامه میدهد و دلیل آن متقن بودن پایههای فکری این حزب است.

حبیبی در پایان با تأکید بر اینکه رنگ در حزب مؤتلفه دینی است و لاغیر خاطرنشان کرد: بنده با ایمان خاطر عرض میکنم با عنایات الهی و به دلیل متقن بودن پایههای فکری مؤتلفه، این تشکل جز ادامه راه شهدا به موضوع دیگری فکر نمیکند. آنچه مدنظر سران مؤتلفه اسلامی است این است که دین و اطاعت از مرجع و ولی فقیه را به عنوان اعتقادات اساسی خود حفظ کند و در راه شهدا ثبات قدم داشته باشد.

حبیبی ثبات قدم را مهمترین و اصلیترین خصوصیات حزب مؤتلفه عنوان کرد و گفت: رنگ در حزب مؤتلفه رنگ دینی است، ما نیز همچون احزاب مختلف علاقه داریم در صحنه سیاسی و مجلس شرکت کنیم اما اطاعت از ولی فقیه، دین و مرجعیت را به عنوان اساسیترین اصل خود حفظ خواهیم کرد و امیدواریم به جز حرکت در مسیر شهدا به چپ و راست منحرف نشویم.

پخش دقایقی از سریال «معمای شاه» که تصویرگر پیمان شهدا با یکدیگر در شب عملیات بود؛ پس از سخنرانی ها فضای مسجد را به پنجاه و دو سال قبل برد. شب اول بهمن 1343 که شهدا در منزل شهید بخارایی جمع شدند و آخرین دقتهای لازم را در برنامه خود انجام دادند و نوشتند «ما با قلبی سوزان آماده شهادتیم ... ما همانند سرور شهیدان حسینبن علی علیهالسلام زندگی را عقیده و جهاد در راه آن میدانیم ... نترسید به پاخیزید و خود را به کاروان شهداء ملحق سازید..

پس از نمایش نماهنگ «محمدرضا ورزی» کارگردان مجموعه تلویزیونی معمای شاه پشت تریبون آمد و گفت: محل شهادت شهیدان صفار هرندی، بخارایی، امانی و نیکنژاد برای من جای عجیبی است. مسجد جهاد، مشهد اولین شهدای جهاد در نهضت امام خمینی(ره) است. ما در مجموعه تلویزیونی معمای شاه به فرازهایی از مبارزات این شهیدان پرداختهایم. اعتراف میکنم، شهید در قاب تصویر سخت میگنجد. کار ما شاید یک ادای دینی باشد که این افتخار را داشته باشیم تا لحظاتی از مبارزات شهدای مؤتلفه را به نمایش بگذاریم.

ورزی با اشاره به سختی تولید آثار نمایشی سیاسی در تلویزیون گفت: تولید آثار نمایشی سیاسی در تلویزیون کار سختی است. ما یک مسیر سخت را پیش گرفتهایم که هجمههای زیادی را به همراه دارد.

کارگردان مجموعه تلویزینی معمای شاه تصریح کرد: علت دشواری ساخت تولیدات تاریخی با محوریت تاریخ معاصر نیز روایتهای چندگانه حاضرین از رخدادها است. سخت میشود به کوچهپسکوچههای تاریخ معاصر رفت.

سخنران پایانی؛ حجت الاسلام سید حسین مومنی بود؛ سخنرانی که از عبارت حاج صادق امانی درباره «همچون امام حسین سپردن فرزندان به خدا» معبر خوبی به نهضت مقتدای شهیدان زد و حضار را با چشمانی بارانی به افطار فراخواند.

https://shoma-weekly.ir/M13tyR