سیاسی

پیش بینی ام از کابینه آینده مثبت است

نه باید باتجربه‌ها را کنار گذاشت و نه باید جوان‌ها را رها کرد. فردی که می‌خواهد کسی را انتخاب کند باید همه این موارد را در نظر بگیرد تا هم از تجربیات استفاده شود، هم از نیروی جوان. آدم باتجربه همه این موارد را در نظر می‌گیرد و از بین افراد موجود، بهترین‌ها را گلچین می‌کند. آن طوری که من حس می‌کنم، آقای روحانی دارد به این شکل برخورد می‌کند و می‌خواهد از همه سنین استفاده کند و ان‌شاءالله که موفق می‌شود.
در آستانه انتخاب کابینه مباحث زیادی در خصوص بایسته های این انتخاب مطرح است. برخی از مباحث مطرح شده در این خصوص را با محمد رضا اعتمادیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که از دولت شهید رجایی تا دولت خاتمی به عنوان معاون یا مشاور رییس جمهور نقش فعال ایفا کرده است؛ به بحث و بررسی نشسته ایم:

 

* آقای اعتمادیان تجربه و تخصص را در کابینه چقدر مهم میدانید و چقدر به سن افراد بستگی دارد؟

سن هم مؤثر است، ولی ممکن است کسی 50 ساله باشد و تجربه زیادی در مدیریت نداشته باشد، ولی کسی 30 سال سن داشته باشد و پانزده سال تجربه مدیریت داشته باشد. سن بیاثر نیست، ولی مهمتر این است که انسان در چه سنی شروع به فعالیت کرده و آیا در کارش موفق بوده است یا نه. اینها باید ارزیابی شوند و انشاءالله در انتخاب وزرا این مسائل رعایت خواهد شد. تجربه و موفقیتهای قبلی در تصمیمگیرها مؤثرند.

* آنگونه که برخی رسانه ها ادعا کردهاند، اکثر افرادی که در مظان انتخاب هستند، سنشان بالاست. این امر آسیب زا نخواهد بود؟

بستگی دارد که با چه روحیه و چه تواناییهایی در مسئولیتشان مشغول به کار شوند. کسانی هستند که حتی در سنین 70 سال به بالا هم فعال هستند و همین حالا هم روزی هجده ساعت کار میکنند. تجربه هم دارند و در کارهایشان موفق هم بودهاند. انشاءالله همه مسائل و جوانب در نظر گرفته و افرادی خوبی وارد کابینه شوند.

* اغلب کسانی که از آنها نام برده میشود، کسانی هستند که قبلاً هم هشت، شانزده یا چهار سال وزیر بودهاند. نظرتان در این باره چیست؟

اگر وزرای موفقی بودهاند، باید از وجودشان استفاده شود. باید دید موفقیتشان در چه حد بوده است و الان تا چه میزان آمادگی قبول این مسئولیت را دارند. این که کسی سنش بالا رفته باشد به خودی خود اشکالی ندارد. اگر در کارش موفق بوده باشد، انشاءالله از نیروهای جوان هم استفاده میکند.

* به نظر میرسد انتخاب این افراد باعث شود این ذهنیت به وجود بیاید که افراد کاربلد در مملکت ما کم هستند. شما موافقید؟

نه، البته ما باید از جوانها استفاده کنیم. هم باید از نیروی آنها استفاده کنیم و هم باید تجربه کسب کنند که بتوانند در آینده عهدهدار مسئولیتها شوند. این بهجای خود که باید از جوانها استفاده کرد، به آنها آموزش داد و آنها را صاحب تجربه و به آنها اعتماد کرد، ولی از تجربههای افراد مجرب هم استفاده کرد. هنرمند کسی است که با گزینش صحیح همه این موارد را در نظر بگیرد و از همه این نکات مثبت استفاده کند.

انتخاب این افراد ممکن است این ذهنیت را هم به وجود بیاورد که ما نتوانستهایم کادرسازی کنیم و در ظرف 30 سال گذشته نیروهایی را تربیت نکردهایم که حالا به دردمان بخورند.

مهم نیست که عدهای چه حرفهایی بزنند، مهم این است که کار ما درست باشد. از نیروی جوان استفاده کردن هنر است و باید این کار را بکنیم، ولی از تجربهها و اندوختههای دیگران استفاده کردن هم خوب است. آدم هنرمند کسی است که هر دوی اینها را در نظر بگیرد. وقتی توانستیم این کار را بکنیم، پاسخ کسانی را هم که این حرفها را میزنند در عمل میدهیم. نظر من این است که نه باید باتجربهها را کنار گذاشت و نه باید جوانها را رها کرد. فردی که میخواهد کسی را انتخاب کند باید همه این موارد را در نظر بگیرد تا هم از تجربیات استفاده شود، هم از نیروی جوان. آدم باتجربه همه این موارد را در نظر میگیرد و از بین افراد موجود، بهترینها را گلچین میکند. آن طوری که من حس میکنم، آقای روحانی دارد به این شکل برخورد میکند و میخواهد از همه سنین استفاده کند و انشاءالله که موفق میشود.

با توجه به اسامی افرادی که شنیدهاید، پیشبینیتان نسبت به موفقیت کابینه آینده چیست؟

پیشبینیام خوب است. اسامیای که میشنوم نشان میدهد از نیروهای خوبی استفاده خواهد شد و انشاءالله خدا هم کمکشان میکند. این که گفته شده تصمیم دارند کابینه را قبل از این که به مجلس معرفی کنند، خدمت آقا معرفی کنند خیلی خوب است. این که نظر ولی‌‌فقیه را در اولویت قرار دادهاند کار بسیار خوب و خداپسندانهای است. آقای روحانی دو سه کار قشنگ کرده است که دلم میخواهد بگویم.وقتی ایشان انتخاب شد، اولین سفری که انجام داد، بر سر قبر پدرش رفت. این کار بسیار قشنگی است و نظرها را جلب میکند که ایشان به پدر احترام میگذارد و بعد شنیدم که از آنجا به منزل مادر پیرش رفته و از آنجا بدون تشریفات به مشهد رفته و زیارت کرده و بعد نزد آقای طبسی و دیگران رفته است. آدمهای پخته این کارها را انجام میدهند. این را خدا میبیند و وقتی دید که بندهاش این گونه عمل میکند، به او کمک میکند. ما به این مسائل اعتقاد داریم.

 

https://shoma-weekly.ir/SDvTQZ