سیاسی

پیش به سوی دولت و جامعه نمونه اسلامی با گفتمان رهبری

یک تشکیلات مردمی، یک پیوند مستحکم میان آحاد ملت، یک رابطه فکری و آموزشی و یک هدایت همه جانبه برنامه ریزی شده و عمیق در میان توده‌های مردم، همان چیزی است که مراد و مقصد ما از تشکیل حزب جمهوری اسلامی است.
معاون تبلیغات و روابط عمومی
 حزب موتلفه اسلامی
در نخستین ماه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ایام اوج فعالیت حزب جمهوری اسلامی بود که شهید آیت الله دکتر بهشتی در یک سخنرانی تصریح کرد:« اولین تجربه نسبتا نیرومند متشکل سیاسی اسلامی خالص ما در هیات های موتلفه بود. هیات های موتلفه بحث یک حزب بود و از نظر تشکل، مرکزیت، سازماندهی، مدیریت و سرعت در تصمیم گیری و عمل در حد یک حزب، خیلی خوب بود منتها اسمش هیات های موتلفه بود چون از این هسته ها به وجود آمد.»
حزب موتلفه اسلامی از سال 1342 که با نظر امام خمینی(ره) شکل گرفت تا امروز شرایط مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ 1- مرحله پس از تاسیس که البته به دلیل شرایط خفقان آن ایام با نام هیات های موتلفه اسلامی فعالیت می کردند تا زمان اجرای حکم الهی درباره منصور نخست وزیر رژیم پهلوی که تعدادی از اعضای شاخص به زندان افتادند.
اداره تشکیلات در این ایام بیشتر شورایی بود.
2- مرحله دوم سال های زندان است که شهید رجایی در این باره بیان داشته است: در سال 46 که دوستان ما در زندان بودند، من و آقای فارسی و آقای باهنر سه نفری یک تیم شدیم و بقایای هیات موتلفه را اداره می کردیم. بنده هم با نام مستعار امیدوار در آن جلسات شرکت داشتم.
حبیب الله عسگراولادی در این باره می گوید در داخل زندان هم اداره مجموعه با شهید عراقی بود و در واقع دبیر کل بود.
3- مرحله سوم سال های پس از آزادی اعضای شاخص از زندان در سال های 55- 56 است که اعضای موتلفه در شورای مرکزی تشکل مخفی که اداره کننده مبارزات و راهپیمایی ها بود حضور داشتند و در سال 57 برخی اعضا به پاریس رفتند و همرا با امام به ایران آمدند و سایرین هم در تهران در کمیته استقبال از امام و پس از آن در اقامتگاه امام مسوولیت داشتند.
4- پس از تاسیس حزب جمهوری اسلامی در نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اعضای موتلفه به این حزب پیوستند و اعضای شاخص موتلفه هم در شورای مرکزی آن حضور داشتند و البته در تمام سال های فعالیت حزب جمهوری اسلامی تا زمان تعطیلی آن، انسجام احتیاطی خود را نیز حفظ کردند.
پس از شهادت شهید عراقی، شهید صادق اسلامی تا زمان شهادتش مسوولیت اداره تشکیلات را به عهده داشت، اگرچه نقش شورا حفظ شده بود و پس از حادثه هفتم تیر تا سال های پس از آن اداره تشکیلات به حبیب الله عسگراولادی بود.
5- پس از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، اعضای موتلفه که جلسات تشکیلاتی خود را تا قبل از آن نیز به طور منظم داشتند، با کسب اجازه از امام(ره) فعالیت رسمی مجدد را از سر گرفتند و پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) از مقام معظم رهبری نیز مجوز ادامه فعالیت را دریافت کردند.
یکی از اصلی ترین اقدامات در این مرحله برادر یابی و گسترش اعضای اصلی حزب بود و پس از سامان تشکیلات عضو گیری در سراسر کشور.
6- مسوولان موتلفه که در دوره جدید فعالیت مجوز رسمی از کمیسیون احزاب وزارت کشور را نیز دریافت کرده بودند، پیش از آن یعنی اواخر سال 65 شورای مرکزی خود را با عنوان مجمع نمایندگان تشکیل دادند و مجمع نمایندگان مقدمات برگزاری اولین کنگره را فراهم کردند.
7- مطابق اساسنامه مصوب کنگره اول که در سال 1370 برگزار شد تعداد اعضای شورای مرکزی 15 نفر اصلی و 5 نفر علی البدل بود که در کنگره دوم تعداد اعضای اصلی به 30 نفر افزایش پیدا کرد.
8- در کنگره پنجم موتلفه اسلامی که در سال 78 برگزار شد نام کنگره به مجمع عمومی تغییر پیدا کرد.
9- در دوره ششم که موتلفه اسلامی برنامه جدیدی را برای تغییرات درونی خود دنبال می کرد سه محور« تحول، جوانگرایی و عضو سالاری» را جزو برنامه های اصلی خود قرار داد.
10- ایجاد و گسترش فعالیت بین المللی حزب از جمله اقدامات سال های پس از شعار تحول در حزب است.
11- سپردن مسوولیت های مختلف به جوانان آموزش دیده در حزب از جمله تحولات ایجاد شده طی 10 سال اخیر است که شعار محوری دوره ششم بود و تا امروز نیز رشد قابل توجهی داشته است.
12- درباره بخش سوم این شعار هم باید گفت عضو در ساختار تشکیلاتی حزب موتلفه اسلامی در راس تشکیلات قرار دارد؛ هر چند عضو یک حوزه حزبی را تشکیل می دهند که منتخب هر حوزه به عنوان رابطین دبیر شهر را انتخاب می کنند و این رابطین پل ارتباطی اعضا با تشکیلات هستند. منتخبین حوزه ها به اضافه دبیران استان ها و شهرستان های حزب اعضای مجمع عمومی هستند که یکی از وظایف مجمع عمومی انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب است.
13- و در هفتمین مجمع عمومی که سال 82 برگزار شد نام تشکیلات از جمعیت به «حزب موتلفه اسلامی» تغییر یافت. «تعامل سیاسی، تعالی فرهنگی، تکامل تشکیلاتی» محور فعالیت های این دوره از حزب موتلفه اسلامی بود.
14- یکی از تحولات مهم دوره هفتم حزب نیز تغییر دبیر کل از حبیب الله عسگراولادی به محمد نبی حبیبی بود که عسگراولادی برای تحول در حزب آن را ضروری می دانست و پس از آن تنها به عنوان عضو شورای مرکزی حزب فعالیت دارد.
گرچه اعضای حزب او را رهبر معنوی تشکیلات می دانند و البته او خود را فرزند پیر موتلفه معرفی می کند.
15- از دیگر تغییرات در دوره هفتم حزب افزایش دوره های فعالیت حزب از دو سال به سه سال بود که همین تغییر باعث شد هشتمین مجمع عمومی حزب در سال 85 برگزار شود.
16- « پویایی، وحدت و اقتدار اسلامی» شعار محوری هشتمین دوره فعالیت حزب بود.
17- نهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی اردیبهشت 88 و با شعار« عزت، خدمت و کارآمدی» برگزار شد و دوره نهم حزب از نخستین روزهای فعالیت خود درگیر یکی از حساس ترین برهه های تاریخ جمهوری اسلامی یعنی فتنه 88 شد.
که تلاش برای بصیرت افزایی در جامعه و غبارزدایی از جمله فعالیت های موتلفه در این دوره بود.
18- یکی از ویژگی های حزب موتلفه اسلامی ارتباط مستمر با روحانیت و مراجع است؛ شهید بهشتی در این باره بیان داشته است: « این یاران عزیز موتلفه بر اساس اعتقاد به ولایت فقیه از همان وقت خطشان خط اسلام اصیل، خط اسلام همراه با پذیرش رهبری تمام عیار فقیه جامع الشرایط بود.
اینها درست با تمام وجودشان، در خط اصیل اسلام و قرآن و فقاهت، همان که امروز به آن می گویید در خط امام، حرکت کردند.»
مراجع عظام تقلید هم در دیدارهای مختلف با مسوولان حزب، موتلفه را قوت قلب مراجع معرفی می کنند.
و امروز که در آستانه برگزاری دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در سیزدهم مهر ماه قرار داریم، این حزب شعار « پیش به سوی دولت و جامعه نمونه اسلامی، با گفتمان رهبری» را محور فعالیت دهمین دوره خود قرار داده است.

رهنمودهای مقام معظم رهبری
 برای شرکت کنندگان  در کنگره حزب:
حزب   باید نفس تازه کند
اشاره: آنچه در پی می آید، یادداشتی است که امام خامنه‌ای در سال 1362 در قامت دبیر کل حزب جمهوری اسلامی به مناسبت نخستین مجمع عمومی (کنگره) این حزب به رشته تحریر در آورده اند. لکن محتوای این نوشته فراتر از مصداق آن است و کافی است مخاطب با تغییر نامهای حزب جمهوری اسلامی به حزب موتلفه اسلامی آن را بازخوانی کند تا مشخص گردد این رهنمودها برای امروز ما نیز نسخه ای شفابخش است. از این رو با حذف مختصری از نوشته اصلی که مختص نخستین مجمع عمومی آن حزب است، متن در ادامه تقدیم می گردد:
‌[...] کنگره حزب مجسم کننده ریشه مردمی این حزب و ارتباط مستحکم آن با اعماق جامعه است. چنین پیوندی در حقیقت تضمین سلامت رفتار و صداقت شعارهای این حزب و هر تشکیلات مردمی به شمار می‌آید.
تصویر روشن و دلنشین چنین کنگره‌ای از آغاز در برابر چشم موسسان وجود داشت. این تصویر بیشتر از این جهت شیرین و مطلوب بود که مجمع بزرگی از آحاد امت را نشان می‌داد که طرح اساسی ترین خطوط یک تشکل اسلامی و انقلابی را ترسیم می‌کرد. فکر می‌کردیم که با رسیدن داوطلبان عضویت به سیصد و سیزده نفر این کنگره را تشکیل خواهیم داد. حتی پس از استقبال نامنتظر مردم و دشوارشدن آماده‌سازی مقدسات مجمعی چنین بزرگ نیز اندیشه تشیکل این مجمع هرگز از ذهن و ذکر دست اندرکاران بیرون نرفت و پیش از آنکه حزب جمهوری اسلامی و همه امت به سوگ آن هفتاد و دو تن بنشینند سید شهیدان انقلاب و یارانش خود را برای ترتیب اساس کنگره بزرگ حزب آماده می‌ساختند. [...]
ما به حزب با این نگاه می‌نگریم:
یک تشکیلات مردمی، یک پیوند مستحکم میان آحاد ملت، یک رابطه فکری و آموزشی و یک هدایت همه جانبه برنامه ریزی شده و عمیق در میان توده‌های مردم، همان چیزی است که مراد و مقصد ما از تشکیل حزب جمهوری اسلامی است. هدایت حزبی همان هدایت اسلامی و هدایت سیاسی بر مبنای ارزشهای انقلاب اسلامی است که با دقت و نظم و پیگیری انجام می‌یابد.
از آغاز، دو گروه با این هدایت به مقابله برخاستند؛ دشمنان آگاه ودوستان ناآگاه، دشمنانی که نقش چنین تشکلی را درک می‌کردند و دوستانی که این نقش را درک نمی‌کردند، حزب با این دو گروه برخوردی مناسب کرد. دشمنان را افشاء کرد و دوستان را تا آنجا که توانست به حقیقت امر آشنا ساخت. بی شک نمی‌توان ادعا کرد که آن مخالفتها پایان یافتند و به همین دلیل آگاه سازی هنوز برای حزب یک وظیفه بزرگ و اساسی است.
نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی باید با نحوه تشکیل و نحوه عمل خود به این آگاه‌سازی کمک کند. این کنگره باید هم صداقت و سلامت حزب را و هم جدیت و عزم راسخ آن رادر جهت اهداف اساسی انقلاب اسلامی به اثبات رساند. نخستین کنگره باید جهشی به سمت آن هدفهایی باشد که شهیدان انقلاب و شهیدان حزب همواره در آرزوی آن تلاش کردند و در راه آن به شهادت رسیدند، حزب جمهوری اسلامی با تدوین اساسنامه جدید و تعیین شورای مرکزی جدید باید نفس تازه کند و حرکت سختی را که از آغاز شروع کرده است شتاب و نظم لازم ببخشد.
از سوئی دیگر این کنگره باید مظهر خلوص و اخلاص حزب باشد. انتخاب بزرگی که در این کنگره انجام می گیرد باید بر مبنای ارزشهائی باشد که ظهور و ادامه انقلاب ما بدانها متکی بوده است. یعنی کسانی به رهبری حزب برگزیده شوند که از ایمان، اخلاص، انقلابی‌گری، کارآیی و اندیشمندی برخوردار باشند.
این ارزشها در نخستین نشستهایی که به مقدمات تشکیل حزب انجامید از سوی پایه‌گذاران این تشکل و به ویژه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی مطرح شد و همواره باید در مد نظر باشد.
شرکت کنندگان در کنگره حزب جمهوری اسلامی در معرض آزمایش بزرگی قرار دارند. امید و انتظار ما آن است که این آزمایش با موفقیت به انجام رسد و این گام موفق گامهای دیگری را در پی داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/g9fnJQ