سیاسی

پیشنهاد حزب موتلفه اسلامی برای تاسیس باشگاه احزاب

حسن غفوری فرد عضو کمیته دائمی آی کپ در نشست خبری در محل دفتر مرکزی حزب موتلفه اسلامی در تشریح حضور ایران در هفتمین مجمع عموی احزاب سیاسی آسیایی (ICAPP) گفت: این مجمع با حضور بیش از 300 نفر از نمایندگان احزاب آسیایی و نمایندگانی از احزاب سیاسی آمریکای لاتین و آفریقا و سازمان های بین المللی با میزبانی حزب نوین آذربایجان در شهر باکواز 22 لغایت 23 نوامبر امسال برگزار شد.
سمیه عظیمی-حسن غفوری فرد عضو کمیته دائمی آی کپ در نشست خبری در محل دفتر مرکزی حزب موتلفه اسلامی در تشریح حضور ایران در هفتمین مجمع عموی احزاب سیاسی آسیایی (ICAPP) گفت: این مجمع با حضور بیش از 300 نفر از نمایندگان احزاب آسیایی و نمایندگانی از احزاب سیاسی آمریکای لاتین  و آفریقا و سازمان های بین المللی با میزبانی حزب نوین آذربایجان در شهر باکواز 22 لغایت 23 نوامبر امسال برگزار شد.
 وی با بیان اینکه در این اجلاس که نمایندگانی از 35 کشور حضور داشتند اظهار داشت: حاضرین در مجمع به گفتگو درباره وضعیت صلح و امنیت در قاره آسیا پرداخته و موضوعات مرتبط با آینده  احزاب سیاسی آسیایی (ICAPP) را مورد بررسی قرار دادند.
 وی با اشاره به اینکه از بدو تاسیس مجمع احزاب آسیایی در سپتامبر سال 2000 در مانیل فیلیپین ، حزب موتلفه اسلامی همواره حضوری فعال در این سازمان آسیایی داشته و پیشنهادات عملی حزب بارها به تصویب اعضا رسیده است ادامه داد: از آن جمله می توان به نیز پیشنهاد همکاری مجمع بین المللی احزاب آسیایی با گروه‌های مشابه در امریکای لاتین و افریقا ، حضور این مجمع به عنوان ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل و تاسیس سازمان جوانان احزاب آسیایی اشاره کرد.
 غفوری فرد به 5 پیشنهاد هیات ایرانی در مجمع عمومی هفتم اشاره کرد و گفت: محکویت تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در بیانیه پایانی کنفرانس باکو و اعزام گروه حقیقت یاب از سوی مجمع احزاب آسیایی به فلسطین، محکومیت کشتار مسلمانان در میانمار، تشکیل جلسه کمیته اجرایی مجمع بین اللملی احزاب آسیایی در تهران، تشکیل اتاق بازرگانی مشترک میان احزاب آسیایی برای مقابله با تحریم‌های امریکا و غرب علیه کشورهای پیشرو آسیایی و تاسیس مرکز اطلاع رسانی اخبار برای احزاب آسیایی و ایجاد مرکز اطلاعاتی برای شناساندن احزاب آسیایی پشنهادات ایران بود.
 وی یکی از مسائل مهم مطرح شده در این اجلاس را آمادگی ICAPP برای ایجاد یک کانال گفتگوی سازنده میان ایران و آمریکا اعلام کرد و گفت: در طول برگزاری جلسات مجمع عمومی بیش از پنجاه نفر از نمایندگان هیئت های اعزامی به ایراد سخن پرداختند که از جمله مهمترین این سخنان می توان به سخنرانی یاسو اوگاتا دبیر اجرایی حزب کمونیست ژاپن اشاره کرد.
 غفوری فرد خاطرنشان کرد که وی در سخنان خود با محکومیت سیاست های آمریکا در اعمال تحریم و خشونت علیه دیگر کشورها، خواستار خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و تسلیحات کشتار جمعی شد و بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.
 عضو کمیته دائمی آی کپ به دیدار و رایزنی هیات نمایندگی حزب موتلفه اسلامی در حاشیه مجمع عمومی با بیش از 20 نفر از نمایندگان احزاب و سازمان های بین المللی حاضر در نشست اشاره کرد و افزود:  دیدار با دو کینج لی ( حزب کمونیست چین)، راجان باتاریا(حزب کمونیست نپال)، یا سوا اوگاتا(حزب کمونیست ژاپن) از جمله این دیدارها بود.
وی همچنین به پیش نویس بیانیه پایانی مجمع هفتم اشاره کرد و گفت: در این بیانیه ضمن اظهار نگرانی از گسترش و بروز خشونت در بخش هایی از قاره آسیا، احزاب سیاسی متعهد به تاسیس صندوق آسیایی مبارزه با فقر و اعطای وام های خرد شدند.
غفوری فرد همچنین در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کم رنگ بودن نقش احزاب در کشور ما با توجه به اینکه رئیس جمهور کشور آذربایجان در مجمع عمومی احزاب آسیایی شرکت داشته گفت: در هر جای دنیا اگر مجمعی در این سطح برگزار شود رئیس جمهور آن کشور در آن اجلاس حضور می یابد و چون این اجلاس در باکو برگزار شده بود رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در آن حضور پیدا کرد.
وی ادامه داد: رئیس جمهور آذربایجان همچنین دبیر کل حزب نوین آذربایجان است لذا به عنوان دبیرکلی هم باید در این اجلاس حاضر می شد.
غفوری‌فرد همچنین با اشاره به اینکه قرار بود مجمع احزاب آسیا در تهران برگزار شود، اظهار داشت: به دلیل عدم حمایت دولت این موضوع میسر نشد.
غفوری‌فرد با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حمایت از احزاب تصریح کرد: دولت فعلی تمایلی به توسعه احزاب ندارد، از این رو این موضوع سبب شده  که جایگاه ایران در زمینه احزاب در سطح بین المللی کاهش پیدا کند. در همه جای دنیا هر نظام دموکراسی به نقش و فعالیت مستمر احزاب وابسته است یعنی احزاب در نظام های دموکراسی نقش کلیدی دارند چراکه در این صورت دموکراسی پایدارتر خواهد بود.
وی همچنین به شرکت دو نفر از اعضای خانه احزاب در این نشست اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه خانه احزاب منحل شده اما دو تن از اعضای این خانه  به نام‌های قدرت الله حشمتیان و میرعطایی در مجمع عمومی احزاب سیاسی آسیا شرکت کردند که این موضوع جای تعجب دارد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به اینکه هر حزب که سه نفر در مجلس کشور متبوعش داشته باشد افزود: باید احزاب کشور ما فعال شوند چراکه خانه احزاب، احزاب کشور ما را به سه دسته تقسیم کرده بودند و مطابق با این سه دسته، نمایندگان ایران در اجلاس شرکت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: نکته مهم در این مساله انحلال خانه احزاب هم هست که به دلیل اختلافات داخلی منحل شد و به تضعیف جایگاه ایران در این مجامع کمک کرد.
وی همچنین علت اصلی این نقاط ضعف در کشور را عدم فعالیت مثبت کمیسیون ماده 10 احزاب دانست و اظهارداشت: قبلا که بنده ریاست خانه احزاب را به عهده داشتم منشور وحدت در این خانه مطرح و به امضای 100 نفر از اعضا رسید تا نظرات و اختلافات مطرح شود اما پس از آن دوران، منشور کنار گذاشته شد، خانه احزاب منحل شد و به همین دلیل خسارت های بیشماری متوجه کشور در این زمینه شد.
عضو کمیته دائمی آی کپ به دوره اول و دوم تشکیل خانه احزاب اشاره کرد و گفت:  د راین دوران دو طیف اصولگرایان و اصلاح طلبان به صورت مساوی در کنار هم حضور داشتند اما از دور سوم اصلاح طلبان ادعای تمامیت طلبی کردند  و اصولگرایان را کنار گذاشتند. این افراط و تفریط ها موجبات این خسارت بزرگ را فراهم کرد.
غفوری فرد با بیان اینکه ما سعی می کنیم این مسائل را برطرف کنیم به رایزنی هایی در درون حزب موتلفه  و شخص دبیرکل ادامه داد: حزب موتلفه اسلامی در صدد است در راستای ایجاد انسجام میان احزاب، باشگاه احزاب را متشکل از گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب تشکیل دهد  تا تریبون آزادی برای نزدیک کردن نظرات و دیدگاه ها به همدیگر در آستانه انتخابات سال آینده باشد.

https://shoma-weekly.ir/EDVsm1