سیاسی

پیشنهاد ایران بهترین گزینه آتش بس در سوریه است

در بحث سوریه واقعیت آن است که جنگ افروزان در نظام بین الملل به خصوص با کارزاری که در سوریه برای خود انتخاب کردند ، همه احساس خسارت کردند .واقعیت امر هم چنین است؛ ترکیه ،اتحادیه‌ اروپا، آمریکا زیان دیده‌اند و به طور کلی خاورمیانه دچار خسارت شده است . پس بهتر است کسانی که در این بخش نقشهای تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند و آنهایی که نقش پشتیبان در حوزه خلیج فارس را دارند‌، از این اتفاقات در سوریه درس بگیرند
  اسماعیل  جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در خصوص  انفجار اخیر در چابهار اظهار داشت: چنانچه که می دانید استکبار بعد از آنکه در حوزه های مختلف تلاش کرد تا بر روی نظام ما و اساساً خط مقاومت، که شامل سوریه‌، لبنان‌، عراق و ایران است‌؛ فشار بیاورد، تا این خط مقاومت را بشکند اما موفق نشد. بنابراین با فرافکنی و ترور و انفجار و بمب گذاری سعی دارد تا منطقه را ناامن نشان دهد و با تاثیر در افکار عمومی جهان ، حضور خود را در منطقه توجیه کند .
 اسماعیل  جلیلی در ادامه خاطر نشان کرد : ما شاهد هستیم که این بمب گذاری ها در لبنان و سوریه و عراق هم صورت می گیرد .همه اینها نشان می دهد که این خط ، خط  نظام صهیونیستی  و نظام استکباری برای ناامن جلوه دادن منطقه است . مطمئنا با تدابیر امنیتی ، برای کشور هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.  زیرا  اهداف آنان از انجام این گونه کارها و اقدامات برای ما واضح و روشن  است. آنان با این استراتژی قطعا جایگاهی در جهان نخواهند داشت و عوامل داخلی استکبار هم با این اقدامات فقط رو سیاهی را برای خود می خرند. امید است  دستگاه امنیتی و انتظامی ما با حضور به موقع و برخورد قاطع با پسمانده های نظام استکباری در داخل ، از این گونه اتفاقات جلوگیری کند .
همچنین وی با اشاره به بیانیه پارلمان  اتحادیه اروپا و آغاز مذاکرات هسته ای در تهران اذعان  داشت: واقعیت امر آن است که اتحادیه اروپا قبل از اینکه یک اراده مستقل برای بازیگری در نظام بین الملل داشته باشد ، به نظر من بازیچه ای در نظام استکباری یا عمل کردن به سناریوهای آنان دارند که اساسا فلسفه وجودی اتحادیه را زیر سوال می برد. بنده پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه اروپا دچار مشکلات  و بحرانهای عدیده ای هست در این شرایط  اتحادیه  پایبند به اساسنامه خود  باشد و به فکر سامان دادن به خود اتحادیه باشد .  
وی گفت: اگر هم افرادی به ایران می‌آیند‌؛ بیایند و از توانمندی ایران در حوزه مدیریت بحران در حوزه اقتصاد بهره بگیرند. اگر ورود به مسائل هسته ای برای کمک به مذاکرات ، در جهت منافع ملی کشورهایی که حق دست یابی به این انرژی را دارند ، براساس معاهدات بین المللی باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. اما اگر برای شیطنت و حاشیه سازی و فضاسازی در مسائل هسته‌ای می‌آیند‌، پیشنهاد می کنم که اولویت را باید به نظام اقتصادی و مردم درمانده اروپا بپردازد .
جلیلی در ادامه گفتگوی خود با بیان پیشنهاد ایران مبنی بر اعلام آتش بس  فی مابین دو کشور سوریه و ترکیه گفت : در بحث سوریه واقعیت آن است که جنگ افروزان در نظام بین الملل به خصوص با کارزاری که در سوریه برای خود انتخاب کردند ، همه احساس خسارت کردند .واقعیت امر هم چنین است؛ ترکیه ،اتحادیه‌ اروپا، آمریکا  زیان دیده‌اند و به طور کلی خاورمیانه دچار خسارت شده است . پس بهتر است کسانی که در این بخش نقشهای تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند و آنهایی که نقش پشتیبان در حوزه خلیج فارس را دارند‌، از این اتفاقات در سوریه درس بگیرند و سعی کنند برای حفظ نظام بین الملل، در یک شرایط آرام با فضای مناسب برای مذاکره ، موضوعات را به گونه‌ای سامان بدهیم که همه احساس  رضایت و آرامش کنند و پیش بروند. لذا ایران پیشنهاد داده است که این آتش بس می‌تواند به مذاکرات کمک کند. در این  درگیری همه زیان خواهند دید که پسندیده نیست . این تفکری که با حمله به سوریه خط مقاومت را می توانند بشکنند بطلان آن از اول مشخص بود. ضمن آن که افکار عمومی دنیا هم نسبت به هر گونه در گیری واکنش نشان می دهند . با این نگاه کلی می توان گفت این پیشنهاد در واقع بهترین گزینه ای است که ارائه شده تا در یک فضای آرام زمانی را برای مذاکره و گفتگو ایجاد کنند .

https://shoma-weekly.ir/HAF5ae