سیاسی

پیشرفت های علمی نتیجه توجه امام به نیروهای داخلی بود

مشاور شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقاً به نیروهای داخلی توجه کردند و این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود آزاد شد و نتیجه آن‌هم پیشرفت‌های علمی فراوان بود.
مشاور شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقاً به نیروهای داخلی توجه کردند و این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود آزاد شد و نتیجه آن‌هم پیشرفت‌های علمی فراوان بود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسن غفوری‌فرد با اشاره به اعتماد امام(ره) به مردم و پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب گفت: درحالی‌که تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقاً به نیروهای داخلی توجه کردند و با آزاد شدن این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود پیشرفت‌های علمی فراوان حاصل شد.

رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تأثیر اندیشه‌ها و شخصیت امام در پیشرفت علمی و فرهنگی در ایران گفت: پیشرفت‌هایی که ما بعد از انقلاب در مسائل نظامی، علمی، صنعتی، فرهنگی و ... شاهد بودیم نتیجه همان اعتمادبه‌نفسی بود که امام به مردم داد و نتیجه ترغیبی بود که امام نسبت به خودشناسی و شناخت نیروهای داخلی داشتند.

غفوری‌فرد با اشاره به آیه «انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین؛ اگر مؤمن باشید بالاترین هستید»، افزود: تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقاً به نیروهای داخلی توجه کردند و این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود آزاد شد و نتیجه آن‌هم پیشرفت‌های علمی فراوان بود.

وی با بیان اینکه اصولاً در زمان همه انبیاء و اولیا الهی شاهد جهش در مسائل علم و دانش هستیم، اظهار کرد: بهترین شاهد این مسئله جهش علم با ظهور اسلام است که درحالی‌که مسلمانان دوره نخست بیشتر ساکن عربستان و از بدوی‌ترین و عقب‌مانده‌ترین جوامع بودند، اما در پرتو اسلام جهش بزرگی در علم ایجاد شد که تا هزار سال بعد نیروی محرکه علم و دانش در جهان بود و آثار دانشمندان اسلامی در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد.

غفوری‌فرد عامل این امر را آگاه شدن افراد به ارزش‌های درونی خود بر اثر تعالیم اسلام و آزاد شدن نیروهای درونی آن‌ها دانست و بیان کرد: پیغمبر نه اختراعی کرد و نه نیروی مکانیکی یا هسته‌ای را به کار گرفت؛ بلکه مردم را با استعدادها و ظرفیت‌های الهی که در وجودشان بود آشنا کرد و از این منظر یکی از هنرهای اصلی امام هم در دوره ما همین بوده است.

وی با اشاره به یکی از ابعاد اعتماد امام به مردم، گفت: در همه جای دنیا هرکجا که انقلابی شده است انقلابیون از همان ابتدا قدرت را در دست گرفته و تا پایان عمر هم در اختیار داشته‌اند؛ اما شما می‌بینید که به‌واسطه اعتمادی که امام به مردم داشت و دستوری که ایشان داد، یکی دو ماه پس از انقلاب، رفراندوم برگزار شد تا مردم بیایند و خودشان حکومتی را که می‌خواهند انتخاب کنند و درحالی‌که پیشاپیش شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» داده‌شده بود، امام خواستند این رفراندوم به‌عنوان یک ابتکار حاکی از اعتماد در تاریخ باقی بماند.

رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود گفت: درمجموع درنتیجه اعتمادی که امام به مردم داشت و علاقه‌ای که مردم به امام داشتند نیروها و ظرفیت‌های داخلی مردم موردتوجه و عنایت قرار گرفت و علی‌رغم همه تحریم‌ها و تمام توطئه‌هایی که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام شد، پیشرفت‌های علمی و فنی و صنعتی حاصل شد و ما جهش بزرگی در علم و دانش و صنایع مختلف به دست آوردیم.

https://shoma-weekly.ir/fWThzC