سیاسی

پیشرفت علمی کشور، در هر شرایطی باید در اولویت باشد

ولت باید در تخصیص بودجه های تحقیقاتی و اولویت دادن به مراکز تحقیقاتی، قوی تر عمل کند. در ارتباط با تخصیص اعتبار به پژوهش و تحقیقات از تولید ناخالص ملی که در قوانین مصوب برنامه پنج ساله پنجم آمده است، دولت نتوانسته این هدف را محقق کند و اعتبار تحقیقاتی کافی هم نتوانسته فراهم کند
اشاره: یکی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب مخصوصاً طی سالیان اخیر، موضوع پیشرفت علمی کشور بوده است و حتی از متوقف شدن شتاب علمی کشور اظهار نگرانی کردند. ایشان در دیدار هفته گذشته با مسئولین نظام که مطابق سنت هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می شود، موضوع رشد علمی کشور را یکی از شش عامل توانایی کشور خواندند که دشمنان برای مقابله با ایران اسلامی در صدد آسیب رساندن به آنها هستند و تصریح فرمودند که دشمنان برای جلوگیری از رشد علمی کشور از هیچ حربه ای دریغ نمی کنند؛ از ترور دانشمندان گرفته تا انتقال ویروس های اینترنتی و... نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته نامه «شما» گفتگویی را با علی عباسپور؛عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و نماینده اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است و علل داخلی و خارجی که در کند کردن شتاب علمی کشور می توانند نقش داشته باشند را مورد بررسی قرار داده است. آنچه پیش رو دارید، ماحصل این گفتگو است.

به نظر شما چه عواملی می تواند در کند کردن شتاب علمی کشور دخیل باشند؟

یکی از این عوامل این است که دشمنان از طریق تحریم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما، همواره سعی می کنند که ما به ابزار تحقیقاتی پیشرفته دسترسی پیدا نکنیم و سعی می کنند که محققین و اساتید ما را از دستگاه ها و وسایل پیشرفته علمی محروم کنند تا نتوانند در مرزهای دانش حرکت کنند. اقدام دیگری که صورت می گیرد، ایجاد یأس و ناامیدی در میان محققین و دانشگاهیان ما بخصوص اساتید و پژوهشگران جوان است و درصدد القای این موضوع هستند که شرایط به کارگیری استعداد آنها در داخل کشور فراهم نیست و نمی توانند در داخل کشور رشد داشته باشند؛ یا اینکه یک نمایی از وضعیت خودشان و مراکز تحقیقاتی که دارند نشان بدهند که بعضاً هم ممکن است با واقعیت منطبق نباشد و یک مدینه فاضله را به محققین و دانشگاهیان ما القا کنند. به عبارتی، از یک طرف یأس و ناامیدی در داخل کشور را دنبال می کنند و از آن طرف، در باغ سبز نشان می دهند تا بتوانند نخبگان ما را جذب کنند و ما را از استعدادهای جوان و خوشفکری که در کشور وجود دارد محروم کنند.

عوامل داخلی که در کند شدن رشد علمی کشور می تواند مؤثر باشند کدام ها هستند؟

یکی از این اقدامات این است که ما برای کارهای علمی و پژوهشی و تربیت نیروی متخصص، اولویت قائل نباشیم و کارها و مشکلات روزمره ما را به خود مشغول کند و از توسعه پایدار کشور از طریق پیشرفت علمی محروم شویم. نکته دیگری که می تواند در این زمینه مؤثر باشد این است که ما به تولیدات داخلی و استعدادهایی که منجر به تولیدات دانش بنیان توسط محققین و دانشگاهیان ما می شود بی توجهی کنیم؛ آفت این مسئله هم قاچاق است؛ یعنی ما ممکن است یک وسیله ای را در داخل کشور تولید کنیم که حتی بهتر یا همسطح نمونه خارجی باشد، اما به خاطر قاچاق کالا زمینه رشد و تولید این محصول دانش بنیان در داخل کشور از بین برود و نهایتاً زمینه ورود کالاهای خارجی را- بی مجوز یا با مجوز- فراهم کنیم. بی مجوز آن که قاچاق است و بامجوز هم به معنای بی توجهی به تولیدات دانش بنیان داخل کشور است. مسائلی از این قبیل می توانند محققین ما را دلسرد کند. نکته دیگری که وجود دارد این است که هرچند محققین و اساتید ما علی الاصول انسان هایی نیستند که به دنبال زندگی تجملی باشند، اما بالاخره دغدغه های فکری آنها به حداقل برسد و یا به عبارتی دغدغه فکری نداشته باشند تا بتوانند به آن چیزی که علاقه آنهاست که همان کار تحقیقاتی در زمینه های علمی است بپردازند. چنانچه مشغله های روزمره زندگی و مشکلات معیشتی وجود داشته باشد، امکان تمرکز را از آنها سلب می کند.

عملکرد دولت یازدهم را در رشد و شتاب عملی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده، دولت باید در تخصیص بودجه های تحقیقاتی و اولویت دادن به مراکز تحقیقاتی، قوی تر عمل کند. در ارتباط با تخصیص اعتبار به پژوهش و تحقیقات از تولید ناخالص ملی که در قوانین مصوب برنامه پنج ساله پنجم آمده است، دولت نتوانسته این هدف را محقق کند و اعتبار تحقیقاتی کافی هم نتوانسته فراهم کند، یا مثلاً الان دانشگاه های ما در ارتباط با اعتبارات- چه اعتبار برای ساخت و ساز عمرانی و چه اعتبار برای خرید دستگاه یا تجهیزات پیشرفته- که اینها نیازمند ارز و دلار است، در مضیقه هستند. مقداری از این موضوع هم به کاهش فروش نفت و محدود بودن دسترسی دولت یازدهم به منابع ارزی بر می گردد. اما در هر صورت اگر قرار باشد ما عنایت و نگاه ویژه ای به پیشرفت عملی کشور داشته باشیم، باید در همین شرایط کمبود، پیشرفت علمی کشور را در اولویت قرار دهیم.
https://shoma-weekly.ir/ySemxM