بین الملل

پیام‌های حضور سعد حریری در ضیافت عبدالله و اولاند

سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان که از دو سال پیش در خارج از این کشور به سر می‌برد، هفته گذشته بنا به دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی در مراسم نهاری که از سوی عبدالله برای فرانسوا اولاند و هیئت همراه وی تهیه شده بود، شرکت داشت.
سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان که از دو سال پیش در خارج از این کشور به سر می‌برد، هفته گذشته بنا به دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی در مراسم نهاری که از سوی عبدالله برای فرانسوا اولاند و هیئت همراه وی تهیه شده بود، شرکت داشت.
 حضور حریری در این مراسم نشان می دهد که موضوع لبنان یکی از محوری‌ترین مسایل مطرح شده در نشست سران عربستان و فرانسه به شمار می رود، این در حالی بود که بسیاری از رسانه ها سعی کردند محوریت بررسی‌ها درباره ایران و سوریه را در این نشست برجسته کنند. کارشناسان اعتقاد دارند که بررسی موضوع سوریه و لبنان و تحولات مربوط به این دو کشور در رأس مذاکرات اولاند با مقامات دو کشور عربستان و لبنان قرار داشته است، همزمانی سفر اولاند به این دو کشور را نیز می توان به عنوان دلیلی دیگر در این راستا بیان کرد.
هرچند موضع طرفین در باره سوریه یکسان است لکن موضع گیری دو طرف در قبال بحران لبنان متفاوت و متناقض با هم بود، در حالیکه رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که برنامه ریزی ها برای برگزاری این دیدار کوتاه بعد از ترور وسام الحسن و وارد شدن لبنان به دور تازه درگیری ها و ناامنی های عمومی انجام شده است، به نظر می رسد که اولاند در این سفر قصد دارد جلوی اخلال گری های بیشتر دولت عربستان در امور داخلی لبنان را بگیرد.
دولت های اروپایی از جمله فرانسه که قدرت تحمل تنش‌های بیشتر در خاورمیانه و تاثیرات آن بر قیمت نفت و افزایش فشار بر اقتصاد شکننده خود را ندارند، از به وجود آمدن خلأ سیاسی در لبنان نگران هستند و ضمن اعلام حمایت از دولت نجیب میقاتی، خواستار مقابله وی با ناآرامی‌ها و ابقای دولت شدند، اما برخی مخالفان منطقه‌ای محور مقاومت از جمله عربستان سعودی تحت دیکته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال براندازی دولت نجیب میقاتی برای ضربه زدن به حزب‌الله لبنان و جریان 8 مارس هستند.
در همین راستا فرانسوا اولاند بارها در کنفرانس مطبوعاتی و گفت‌وگوهایش با خبرنگاران بر حمایت کشورش از ثبات و امنیت داخلی در لبنان و جلوگیری از خلأ سیاسی در این کشور تاکید کرده و خواستار احترام تمامی گروه های لبنانی به روند دموکراتیک تبادل قدرت در این کشور شد، اما در طرف مقابل سعودی‌ها اعلام کردند که هرگز اجازه نخواهند داد که لبنان نیز به حلقه دیگری از محور مقاومت شامل ایران و سوریه اضافه شود، آنها در این راستا تمام امکانات مادی و معنوی خود نظیر دلارهای نفتی، سعد حریری، کمک های بلاعوض کاخ پادشاهی سعودی و همچنین کارشکنی های امنیتی سلفی ها و سایر گروه های 14 مارس را به کار گرفته‌اند تا بتوانند دولت نجیب میقاتی را که به اعتقاد آنها دولت حزب الله لبنان است، قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور کنار بزنند.
به نظر می رسد عدم بیان محوریت اوضاع لبنان در مذاکرات اولاند با مقامات سعودی به همین اختلاف نظرها باز می گردد و مقامات سعودی و فرانسوی سعی داشتند، این اختلافات را در سکوت رسانه‌ای دنبال کرده و بتوانند به راهکاری مورد توافق در این زمینه دست یابند.
گرچه کارشناسان مسایل بین المللی اعتقاد دارند که این دیدار در زمینه اوضاع لبنان با شکست مواجه شده است، اما گذشت زمان و موضع گیری‌های جریان 14 مارس در روزهای آینده در مورد ادامه تنش‌های سیاسی با دولت میقاتی یا حضور در گفتگوهای ملی و مذاکرات برای تعیین قانون انتخابات میزان موفقیت یا شکست اولاند در مأموریت خود در این سفر را مشخص تر خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/EhSRJa