بین الملل

پیام آشکار دیدار ظریف و آیت ا... سیستانی قدرت منطقه ای ایران است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نخستین مقصد سفر دیپلماتیک خود را کشور همسایه غربی یعنی عراق انتخاب کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نخستین مقصد سفر دیپلماتیک خود را کشور همسایه غربی یعنی عراق انتخاب کرد. نکته حائز اهمیت این سفر ظریف به عراق دیدار با حضرت آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان در عراق است. آیت الله سیستانی چهار سال است که هیچ کدام از مقامات عراقی را به حضور نپذیرفته است. به هر شکل این سفر دیپلماتیک ظریف در بدو شروع فعالیت و با توجه به این که وی مسئول پرونده هسته ای ایران هم شده است و همچنین فضای منطقه هم با توجه به تهدیدات آمریکا علیه سوریه رو به بحرانی شدن می رود باعث شد تا به سراغ محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه برویم و نظر وی را در خصوص این دیدار جویا شویم:

محمد صادق الحسینی در گفتگو با "شما" در خصوص سفر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه به عراق اظهار داشت: این که آقای ظریف نخستین کشوری را که برای سفر انتخاب کرد عراق بود و نه عربستان و یا کشورهای اروپایی می تواند اثرات خوب و مطلوبی را برای منطقه و کشورمان داشته باشد.

وی با تاکید بر اثر غیر دیپلماتیک سفر ظریف به عراق خاطرنشان کرد: بعد غیر سیاسی و دیپلماتیکی که عراق برای ما دارد یعنی همان بعد فرهنگی و دینی نیز بسیار حائز اهمیت است. با توجه به تهدیدهایی که در منطقه وجود دارد و همچنین دقت به این مسئله که در این سالها تکیه انقلاب ما به مسائل فرهنگی بوده است سفر به عراق می تواند در راستای ارزشهای انقلاب اسلامی اقدام غیر دیپلماتیک خوبی هم برای یک وزیر امور خارجه در بدو به دست گرفتن سکان دیپلماتیک کشور باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تهدید سوریه از سوی آمریکا و نقش عراق در برابر این تهدیدها گفت: با توجه به فضای حساس خاورمیانه و احتمال ورود نظامی آمریکا به سوریه برای مواجه با بحران سوریه نقش عراق در بهبود این فضا و رفع تنش بسیار حائز اهمیت است. همچنین این را هم باید در نظر داشت که عراق هم مانند سوریه در سالها اخیر توانسته است محور مقاومت در منطقه باشد و در برابر تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی خوبی داشته باشد.

صادق الحسینی فضای همکاری میان عراق و ایران را در میان کشورهای حوزه خلیج فارس هم بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و افزود: با توجه به تنشهای سالهای اخیر در بحرین و حمایت عربستان سعودی از حکومت بحرین، ایران و عربستان با یکدیگر دچار اختلافاتی شدهاند که حالا در منطقه خلیج فارس به جای همکاری میان ایران و عربستان همکاری میان ایران و عراق اهمیت پیدا کرده است و می تواند اثرات استراتژیکی را هم داشته باشد.

وی در خصوص دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با  آیت الله سیستانی هم با توجه به این نکته که این مرجع بزرگ شیعه چهار سال است هیچ کدام از مقامات عراقی را به حضور نپذیرفته است گفت: این که آیت الله سیستانی یک مقام جمهوری اسلامی را به حضور می پذیرد نشان از دور اندیش بودن ایشان دارد و ذکر این نکته که ایران در منطقه و در میان کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام دارای امتیاز بالایی است و ایشان نسبت به این معادلات منطقهای اشراف کامل دارد و با این دیدار پیام خاصی به سوی مقاماتی عراقی متبادر می شود.صادق الحسینی در پایان گفت: انتظار آیت الله سیستانی از مسئولان عراقی این است که با توجه به درگیریها و اختلافات فرقهای در عراق و تنش میان گروههای شیعه و سنی و کرد در این کشورتوان و انرژی خود را صرف بر طرف کردن نیازهای مهم مردم بنماید و از حاشیهها و تلف کردن انرژی خود در این زمینهها اجتناب کند و این نشان می دهد که مراجع ما به فکر بهبود شرایط زندگی مردم هستند و تا زمانی که دولت عراق عزم خود را برای برطرف کردن اختلافات و ایجاد آرامش برای مردم نشان ندهد آیت الله سیستانی مسئولان عراقی را به حضور نخواهد پذیرفت.

 

 

https://shoma-weekly.ir/nuYtb5