بین الملل

پیامدهای سخت اعدام آیت الله النمر برای سعودی‌ها

اجرایی شدن حکم اعدام آیت الله نمر پیامدهای سنگینی برای عربستان سعودی دارد، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن حکم اعدام آیت الله نمر بسیار دشوار است و به تنش در این کشور می‌انجامد.
مهدی کاشی- چندی پیش دادگاهی در عربستان سعودی آیت الله شیخ نمر النمر را به اعدام محکوم کرد. این دادگاه در ریاض دلیل اعلام این حکم را خواست این عالم شیعه به برقراری حکومت ولایت فقیه در عربستان سعودی و بحرین دانست. شیعیان شرق عربستان با ابراز خشم و انزجار خود از این تصمیم، تهدید به انتقامجویی از آلسعود کردند. بعد از اعلام این خبر فشار افکار عمومی دنیای اسلام از اهل سنت و شیعه به واکنش سازمان ملل متحد به این حکم انجامید و این سازمان در بیانیهای خواستار تغییر در این حکم شد. سازمان عفو بین الملل هم با صدور بیانیهای اعلام کرد روند محاکمه این عالم دینی عربستانی در دادگاه ریاض نواقص زیادی داشته است و شیخ النمر باید سریعا آزاد شود. اعلام این حکم در کنار تحولات کشور یمن و احتمال قدرت گیری جریانهای نزدیک به شیعه در این کشور عربستان سعودی را با بحرانهایی رو به رو خواهد کرد این مسئله بهانهای شد تا به سراغ حسن هانیزاده کارشناس مسائل آسیای غربی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسن هانیزاده در گفتگو با «شما» در خصوص اعلام حکم اعدام برای شیخ النمر از سوی دادگاه سعودی اظهار کرد: دولت عربستان با اعلام این حکم در واقع به دنبال سرکوب جریان شیعی در شرق این کشور است.

خطر گسترش جریان شیعی بر ادامه بقای سعودیها

وی افزود: گسترش جریان شیعی در عربستان سعودی برای ادامه حیات خاندان آل سعود در این کشور بسیار خطرناک است از این رو دولت عربستان از هیچ اقدامی برای حفظ قدرت خود دست نمیکشد.

این کارشناس مسائل آسیای غربی دادگاه صادر کننده این حکم را فرمایشی دانست و تصریح کرد: شیعیان در عربستان سعودی از بسیاری از حقوق اولیه برخوردار نیستند و برای محاکمه آنها هم دادگاههای سعودی به طور یک طرفه حکم صادر میکنند.

هانیزاده با بیان این مطلب که اجرایی شدن حکم اعدام آیت الله نمر پیامدهای سنگینی برای عربستان سعودی دارد، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن حکم اعدام آیت الله نمر بسیار دشوار است و به تنش در این کشور میانجامد.

وی افزود: شرایط منطقه تنشهای احتمالی بعد از اعدام آیت الله نمر را به بحران در عربستان میکشاند که این بحران پیامدهای سنگینی برای خاندان آل سعود خواهد داشت.

این کارشناس مسائل آسیای غربی با اشاره به قدرت گرفتن جریانهای حوثی در عربستان سعودی تصریح کرد: قدرت گرفتن جریانهای حوثی در یمن با توجه به ریشههای اعتقادی نزدیک آنها با شیعیان شرق عربستان میتواند الگویی برای خیزش علیه رژیم آل صعود باشد.

هانیزاده ادامه داد: اعدام آیت الله النمر جرقهای این مسئله به شمار میرود و رژیم آل سعود با توجه به پیامد خطرناک در قبال اجرای حکم اعدام آیت الله نمر محتاط عمل خواهد کرد.

تاثیر گذاری اعدام آیت الله نمر بر متحدان منطقهای سعودیها

وی به پیوند میان حکام عربستان و بحرین اشاره و عنوان کرد: با توجه به پیوند میان حکام بحرین و عربستان در تنش در این کشور سعودی بحرین را نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل آسیای غربی ادامه داد: انقلاب مردم بحرین از ماهها قبل آغاز شد و زمینه سازی مناسبی برای خیزش در این کشور وجود دارد.

هانیزاده در پایان گفت: با توجه به شرایط موجود و تاثیر گذاری اعدام آیت الله شیخ النمر بر عربستان و هم پیمانانش به نظر میرسد سعودیها برای حفظ قدرت خود از این تصمیم منصرف شوند.

https://shoma-weekly.ir/fzCSqJ