سیاسی

پیاده کردن الگوی علوی کمتر دغدغه بوده است

نظام اسلامی برخاسته از نهج البلاغه امیرالمومنین است و قانون اساسی ما برخاسته از همان است. همین قانون اساسی را هم اگر بتوان خوب اجرا کرد و همین اصل ولایت مطلقه فقیه راهگشاست. دغدغه امیرالمومنین چه بوده است؟ دغدغه امیرالمومنین و ائمه اطهار این بوده است که حکومت ها به دست انسان های صالح سپرده شود و دغدغه امام(ره) نیز از انقلاب همین بود. اگر دغدغه مردم و دغدغه اجرای عدالت داشته باشیم یعنی اجرایی کردن فرمایشات امیر باید به سمت سیره عملی برویم و سیره عملی مسوولین در مسیر امام علی باید حرکت کند. مشخص است که کسی نمی تواند امام علی باشد؛ همانطور که امام صادق(ع) می فرماید: ما مثل امام علی نمی توانیم باشیم، اما شباهت که می توانیم داشته باشیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه تا الگوی امیرالمومنین(ع) در اجرای عدالت فاصله وجود دارد، گفت: دغدغه مسوولین نظام کمتر پیاده کردن الگوی امیرالمومنین است، غیر از مقام معظم رهبری که همیشه بر بحث عدالت تاکید داشتند و زندگی و سیره شخصی ایشان هم بر همان اساس سیره امیرالمومنین است، بنده این را در مسوولین دیگر کمتر می بینم. باید گفت چند درصد مسوولین ما نهج البلاغه را مطالعه می کنند یا از فرمایشات حضرت امیر اطلاع دارند و نهج البلاغه در جامعه ما بسیار غریب واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند، با اشاره به اینکه مضامین نهج البلاغه ظرفیت اجرایی شدن در دنیای معاصر را دارد، ادامه داد: این متن کلام معصوم و برخاسته از قرآن است و قرآن معجزه جاوید است. کلام معصوم علیه الاسلام هم در هر زمانی مرتبط با نیازهای آن زمان است. مثل گنجی که سالها در زیر زمین بوده است، مانند طلا و نقره که زیر زمین هستند و کم ارزش نمی شود. هرقدر هم دیر کشف شود باز قابل بهره برداری است. مهم این است که آیا ما به دنبال کشف حقایق هستیم یا نیستیم که به اعتقاد من خیلی به دنبال کشف این حقایق نیستیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون دستورالعمل اجرایی در سطوح مدیریتی از نهج البلاغه استخراج نشده است؛ افزود: در این زمینه کار نشده است، البته همین نظام اسلامی برخاسته از نهج البلاغه امیرالمومنین است و قانون اساسی ما برخاسته از همان است. همین قانون اساسی را هم اگر بتوان خوب اجرا کرد و همین اصل ولایت مطلقه فقیه راهگشاست. دغدغه امیرالمومنین چه بوده است؟ دغدغه امیرالمومنین و ائمه اطهار این بوده است که حکومت ها به دست انسان های صالح سپرده شود و دغدغه امام(ره) نیز از انقلاب همین بود. اگر دغدغه مردم و دغدغه اجرای عدالت داشته باشیم یعنی اجرایی کردن فرمایشات امیر باید به سمت سیره عملی برویم و سیره عملی مسوولین در مسیر امام علی باید حرکت کند. مشخص است که کسی نمی تواند امام علی باشد؛ همانطور که امام صادق(ع) می فرماید: ما مثل امام علی نمی توانیم باشیم، اما شباهت که می توانیم داشته باشیم.

خرسند در ارزیابی از عملکرد مسوولین و نظام در تطابق با معیارهای نهج البلاغه، اظهار کرد: در اینکه خاستگاه اصلی حکومت و انقلاب معیارهای امیرالمومنین است، شکی نیست و این یک پدیده بی نظیر و کم نظیر است. مشکلات همیشه وجود داشته است، کماینکه در حکومت امیرالمومنین نیز مشکلاتی بود و برخی استانداران سواستفاده هایی می کردند. امروز هم چنین مشکلاتی وجود دارد و ما معتقدیم اصل نظام براساس معیارهای امیرالمومنین است، اما در اینکه در فروع هم توانستیم آن معیارهای علوی را اجرا کنیم، به نظرم نه امام و نه مقام معظم رهبری و کسی نمی گوید ما توانسته ایم. برای نمره دادن باید یک ارزیابی کلان و دقیقی شود و من این ارزیابی را نکردم اما در اینکه اصل خاستگاه حکومت براساس معیارهای امیرالمومنین بوده است می توان نمره قابل قبولی داد، اما در اینکه بدنه جامعه و نهادهای حکومتی براساس آن معیار حرکت کرده باشند نمره قابل قبولی نمی دهم.

https://shoma-weekly.ir/wJUroH