بین الملل

پول کشتار‌ها از کجا می‌آید؟

درهمین حال، برطبق گزارش جدیدی، منبع درآمد داعش در عراق تنها به مسائل شناخته شده از قبیل قاچاق نفت، سرقت و کمکهای حامیان آن‌ها محدود نمی‌شود و اعضای این گروه تروریستی برای جذب درآمد بیشتر به اقدامات خشونت آمیز و باج خواهی از مردم روی آورده‌اند که در دوره اخیر، چنین اقداماتی از سوی داعش و دیگر گروههای تروریستی افزایش چشمگیری داشته است.
محمد علائی- گروهکی که همه آن را با اعمال تروریستی وحشیانه میشناسند و با تبلیغات گسترده خود، سعی در  هراسافکنی در دل مخاطبان خود را دارد، حالا از آن به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی یاد میشود.

داعش؛ گروهک تروریستی که فتح موصل در ژوئن ۲۰۱۴ نقطه عطفی برای اقتصاد آنها بود چراکه این گروه توانست با سرقت از بانکها ۴۲۹ میلیون دلار به دست آورد.

«شولُو مارتین» در مقالهای در گاردین به تاریخ
۱۵
ژوئن ۲۰۱۴ مینویسد داعش در حال حاضر ۲ میلیارد دلار ثروت دارد و همین باعث شده که این گروه در زمره ثروتمندترین گروههای تروریستی قرار گیرد. بخشی از این مبلغ پس از فتح موصل و تخلیه بانکها به دست آمد.

آنطور که مایکل نایتس از موسسه تحقیقات واشنگتن -که از دهه ۱۹۹۰ تحولات عراق را مطالعه میکند- میگوید داعش روزانه بین دو تا چهار میلیون دلار درآمد دارد.

وی تاکید کرد: برخی برآوردها از ثروت گروه تروریستی داعش اغراق است، مثلا دو میلیارد دلار و یا بیش از آن بسیار زیاد است. با این حال داعش روزانه بین دو تا چهار میلیون دلار درآمد دارد.

داعش همواره گروه تروریستی ثروتمندی بوده است چرا که در طول پنج سال گذشته مافیای پول غیرقانونی را در سراسر عراق برعهده دارد. حال که داعش وحشیگریهای خود را به نسبت سالهای گذشته افزایش داده است، برخی گزارشها درباره ثروت این گروه اغراق شده است. برخی گزارشها هم درباره آنکه آنها به بانکهای موصل حمله کردهاند، تائید نشده است. طبق گزارش سیان ان ثروت آنها به همه چیز از جمله قاچاق مواد مخدر تا کمک متحدان آنها در حوزه خلیج فارس که با آمریکا همپیمان هستند نسبت داده میشود.

نایتس گفت: اهدا کنندگان مالی در خلیج فارس بخش کوچکی از کمکها را تشکیل میدهند. سهم عمدهای از منابع مالی آنها هم اکنون از نفت به دست میآید و آنها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار شبکه نفت را صادر میکنند آنها نفت عراق را بر میدارند و به سوریه میبرند و پس از پالایش صادر میکنند که از طریق کامیون و از راه ترکیه صورت میگیرد.

حالا آنها درکنار جنایتهای خود، روش درآمدی جدیدی را این بار از طریق فروش اجساد قربانیان خود را بهکار بستهاند. اخیرا، خانواده فردی موسوم به «ابو داوود» که از اعضای ارشد گروه نقشبندیه بود، مبلغ ۵۰ هزار دلار برای تحویل گرفتن جسد وی و سه تن از همراهانش از طریق یک واسطه به داعشیها پرداخت کردهاند. این درحالی است که داعش ابتدا مبلغ ۱۵۰ هزار دلار آمریکا برای تحویل دادن اجساد این سه نفر درخواست کرده بود، اما واسطهها توانستند این مبلغ را تا ۵۰ هزار دلار کاهش دهند.

درهمین حال، برطبق گزارش جدیدی، منبع درآمد داعش در عراق تنها به مسائل شناخته شده از قبیل قاچاق نفت، سرقت و کمکهای حامیان آنها محدود نمیشود و اعضای این گروه تروریستی برای جذب درآمد بیشتر به اقدامات خشونت آمیز و باج خواهی از مردم روی آوردهاند که در دوره اخیر، چنین اقداماتی از سوی داعش و دیگر گروههای تروریستی افزایش چشمگیری داشته است.

موسسه تحقیقاتی بروکینگز آمریکا با انتشار گزارشی درباره وضعیت تروریسم در عراق اعلام کرد که گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در شهر موصل از طریق باج خواهی از مردم بیش از یک میلیون دلار در ماه کسب میکنند.

در این گزارش که در آن به اظهارات برخی منابع در سازمان اطلاعات عراق استناد شده است، تاکید شده که موصل هم اکنون به یکی از منابع اصلی جذب درآمد برای تروریستها تبدیل شده است.

https://shoma-weekly.ir/vspeBN