سیاسی

پوست اندازی در مجمع دهم براساس اتکا به اعضای نخبه درون تشکیلاتی است

مهر ماه سال جاری قرار است دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه برگزار شود؛ پوست اندازی با رویکرد حضور فعال تر جوانان در موتلفه محور فعالیت های این مجمع تا سه سال آتی خواهد بود.
سمیه عظیمی - حزب موتلفه اسلامی نزدیک به 50 سال پیش و با نظر حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد؛ پس از انقلاب و بعد از تعطیلی فعالیت های حزب جمهوری اسلامی به فعالیتهای سیاسی خود، با نام جمعیت موتلفه اسلامی ادامه داد تا اینکه در سال 1382 و پس از برگزاری هفتمین مجمع عمومی، این جمعیت به حزب موتلفه اسلامی تغییر نام یافت.
مهر ماه سال جاری قرار است دهمین مجمع عمومی حزب برگزار شود؛ پوست اندازی با رویکرد حضور فعال تر جوانان در موتلفه محور فعالیت های این مجمع تا سه سال آتی خواهد بود.
امیر فارسی نژاد مسئول سازماندهی حزب موتلفه است و از زمان برگزاری مجمع و برنامه های حزب در ادوار گذشته و سه سال پیش رو می گوید.
 
* درباره مجمع عمومی حزب بفرمایید و اینکه دهمین مجمع عمومی امسال چه زمانی برگزار خواهد شد.
مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی هر سه سال یکبار و دهمین مجمع نیز مهرماه امسال برگزار خواهد شد.
مجمع عمومی بالاترین رکن حضور اعضا در سیستم ساختاری حزب تحت نظارت هیئت نظارت یا همان هیئت موسس است.
*  وظیفه مجمع عمومی چیست؟
وظایف مجمع عمومی در دو بخش تشکیلاتی و محتوایی قابل بررسی است.
کار اصلی مجمع انتخاب اعضای اصلی و علی البدل شورای مرکزی است؛ بر اساس آخرین مصوبه حزب موتلفه 30 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل دارد که این افراد با حضور همه اعضا از سراسر کشور انتخاب می شوند.
در مجمع  عمومی دو نشست داریم که اولین آنها نشست افتتاحیه خواهد بود که با حضور اعضای درون تشکیلاتی و مهمانان برون تشکیلاتی برگزار خواهد شد.
بخش بعدی نیز انتخاب اعضای شورای مرکزی، تغییرات اساسنامه، نقد عملکرد حزب و ارائه پیشنهاد خطی مشی سه سال آینده خواهد بود.
*  پیش از این مجمع عمومی حزب موتلفه دو سال یکبار بود.
بله؛ اولین تجمع جمعیت موتلفه پس از انقلاب در سال 68 بود که با حضور اعضای اصلی و هیئت موسس برگزار شد.
اما نخستین مجمع به شکل فعلی در سال 70 با عنوان جمعیت موتلفه اسلامی برگزار شد، از آن سال تا سال 82، مجمع هر دو سال یکبار برگزار می شد تا اینکه اعضا برگزاری مجمع عمومی را به صورت هر سه سال یکبار در دستور کار قرار دادند.
پس از سال 82 به بعد جلسات مجمع هر سه سال یکبار برگزار شد و امسال نیز دهمین جلسه مجمع برگزار می شود.
*  حضور اعضای جوان از چه سالی در دستور کار حزب قرار گرفت؟
مجمع عمومی در بخش محتوایی نیز فعالیت داشته که در همین راستا در سال 82 که هفتمین مجمع عمومی برگزار شد شعار جوان گرایی به عنوان مهمترین شاخصه حزب مطرح و تحقق این جوان گرایی نیز طی دوره های بعدی تقریبا کامل و امکان حضور اعضای جوان در سیستم اجرایی حزب مهیا و عملیاتی شد.
بحث اصلی دیگری که حزب در دستور کار داشت تحول در ساختار بود که این مورد نیز از شعارهایی بود که در ادوار گذشته مطرح و در سال 86 محقق شد.
*  آقای عسگراولادی برنامه ای با عنوان پوست اندازی در حزب مطرح کرده اند؛ دراین باره هم توضیح بفرمایید.
بحث اصلی دهمین دوره، پوست اندازی براساس اتکا به اعضای نخبه درون تشکیلاتی است؛ پیش از این جوانان تنها در قالب برنامه های اجرایی فعالیت می کردند که در سال های گذشته اقبال اعضا برای حضور جوانان آموزش دیده در تشکیلات حزب افزایش یافته است.
 تصمیم بر این شده که رویکرد حزب به جوانان از حالت حضور صرفا اجرایی خارج شده و به حضوری فعال در حوزه تصمیم گیری تبدیل شود.
البته این رویکرد نیازمند آموزش نیروهای نخبه جوان در حوزه تصمیمات کلیدی حزب خواهد بود.
*  اخباری مبنی بر احتمال تغییر دبیرکل حزب در نشست مجمع عمومی منتشر شده؛ آیا این تغییر صورت خواهد گرفت؟
تغییر دبیرکل حزب با یک موج رسانه ای پس از انتخابات مجلس نهم مطرح شد که به هیچ وجه مبنای درون تشکیلاتی نداشت.
دبیرکل در هر دوره مجمع عمومی براساس رای اعضای شورای مرکزی انتخاب می شود؛ همچنین دبیر اجرایی و معاونین وی و همچنین روسای مرکز سیاسی و مرکز مطالعات نیز با رای اعضا، اولین ماه پس از تشکیل شورای مرکزی انتخاب می شوند.
بنابراین انتخاب یا عدم انتخاب جناب آقای حبیبی به عنوان دبیرکل حزب تنها به رای شورای مرکزی و پس از تشکیل مجمع عمومی بستگی خواهد داشت و طبیعتا در مقطع کنونی اظهار نظر درباره آن غلط است.

https://shoma-weekly.ir/6gH5ZG