سیاسی

پوست اندازی جدید در مجمع حزب موتلفه اسلامی انجام می شود

‌هنر نخبگان سیاسی تمهید اجماع سازی برای رسیدن به اهداف بزرگ است ..
حبیب الله عسگراولادی از پوست اندازی جدید در مجمع حزب موتلفه اسلامی خبر داد. وی در این مصاحبه تاکید کرد:‌هنر نخبگان سیاسی تمهید اجماع سازی برای رسیدن به اهداف بزرگ است .. متن ذیل گفتگوی مجله همشهری ماه با ایشان است که شرح آن را از مد نظر می گذرانیم:
*ارزیابی شما از وضعیت کنونی حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی کشور به‌ویژه پس از انتخابات مجلس نهم چیست؟ برخی معتقدند که نامزدهای حزب موتلفه اسلامی در فضای سیاسی اخیر کشور به‌ویژه در انتخابات اخیر آن‌گونه که از یک حزب ریشه‌دار انتظار می‌رود ایفای نقش نکرده و برای نمونه هم عدم  ورود برخی از نامزدهای این حزب به مجلس نهم را نام می‌برند. نظر شما با این دیدگاه چیست؟
حزب موتلفه یک تشکل با سابقه نیم قرن در سپهر سیاست ایران است و اولین دغدغه حزب نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ما هیچ‌وقت در اندیشه حفظ خود نبوده‌ایم. راهبرد اصلی ما فراتر از دغدغه‌های ماندن یا بودن در قدرت است. ما اکنون با فعالیت در بیش از 200 شهر ایرن تقریبا ماندگارترین تشکل در جمهوری اسلامی هستیم و در انتخابات اخیر به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها توفیقات خوبی داشته‌ایم.

*یکی از انتظاراتی که از حزبی با پیشینه حزب موتلفه اسلامی می‌رود این است که ضریب تاثیر‌گذاری بیشتری در سطوح مختلف اداره کشور داشته باشد. آیا این انتظار را درست می‌دانید و در صورت تایید ضریب نفوذ کنونی حزب قابل قبول است؟
کادرهای حزب اکنون در دولت و مجلس در سطوحی که صلاحیت آنان پذیرفته شده‌اند حضور دارند. ضریب نفوذ ما در اندیشه سیاسی ماست، اندیشه سیاسی ما مبتنی بر حفظ اصول و دستاوردهای غرورانگیز انقلاب اسلامی است. اندیشه سیاسی ما مبتنی بر خط امام(ره) و پیروی از مقام معظم رهبری است.ما بخشی از طیف وسیع اصولگرایی در جبهه پیروان خط امام و رهبری هستیم و جبهه پیروان هم بخشی از جبهه متحد اصولگرایان و جبهه متحد هم بخشی از طیف وسیع اصولگرایی است. ما از اینکه امروزه گفتمان اصولگرایی یک گفتمان مسلط در جامعه است و همه در مسیر پیشرفت و خدمت به مردم و بسط عدالت نبوی و علوی در جامعه گام بر‌می دارند خشنود هستیم.

*آقای عسگراولادی شما با سابقه سال‌ها فعالیت سیاسی آن‌هم در قالب حزب نشان داده‌اید که اعتقاد زیادی به کار حزبی دارید اما در سال‌های اخیر و در آستانه انتخابات با تشکیل جبهه برای انتخابات، برنامه‌ریزی می‌کنید. آیا فکر نمی‌کنید که فعالیت احزاب مهم‌تر و قابل‌توجه‌تر از فعالیت در قالب جبهه است؟ با توجه به عدم پایداری جبهه سیاسی در نظام سیاسی کشور، فکر نمی‌کنید که حزب موتلفه باید حضور جدی‌تر و مستقل‌تری را در فرصت‌های سیاسی داشته باشد؟
هنر نخبگان سیاسی تمهید اجماع‌سازی برای رسیدن به اهداف بزرگ است. اگر ما بخواهیم فقط روی حزب تکیه کنیم عظمت و گستردگی انقلاب را نادیده می‌گیریم، انقلاب خیلی بزرگ‌تر از آن است که ما آن را در قالب یک حزب اندازه‌گیری کنیم. اینکه امروز ما می‌بینیم گفتمان اصولگرایی همه جا گیر شده است این است که ما در چارچوب‌های حزبی، خود را محصور نکرده‌ایم، ما اصل را گذاشته‌ایم روی ترویج و تبلیغ اصولی که به آن معتقد هستیم، حال ممکن است این اصول در حزب یا گروه دیگری هم معتقدانی داشته باشد.شکل‌گیری یک جبهه، تابع مقتضیات زمان و مکان است و تا هر وقت که این فضا حاکم باشد ما ترجیح می‌دهیم داخل جبهه عمل کنیم. شما ملاحظه کنید دشمنان اسلام و انقلاب دائم در اتحادیه‌ها علیه انقلاب و اسلام هم‌افزایی دارند، با آنکه اختلافات شدیدی دارند علیه انقلاب متحد شده‌اند. ما نمی‌توانیم متفرق عمل کنیم. در درون جبهه عمل می‌کنیم تا به اهداف مشترک‌مان برسیم ولو اینکه در این رسیدن به حزب ما، بی‌مهری شود.

*یکی از مسائلی که اخیرا در رابطه با حزب موتلفه مطرح می‌شود این است که در میان چهره‌هایی که از سوی این حزب معرفی می‌شوند، کمتر از جوانان استفاده می‌شود و همین مسئله عاملی در اقبال کمتر مردم به این حزب است؟ شرایط جذب و اهمیت حضور جوانان در حزب موتلفه اسلامی چیست و جوانان در این حزب چه جایگاهی دارند؟
رویکرد جوانان به حزب در سال‌های اخیر فوق‌العاده است. ما طی یک دوره‌ای توانسته‌ایم کادرهایمان را جوان کنیم. بزودی کنگره سراسری خواهیم داشت و خواهید دید ان‌شا‌الله یک پوست اندازی جدید صورت خواهد گرفت و جوانان بیشتری در حزب نقش بازی خواهند کرد.تبلیغات، تشکیلات و دفتر سیاسی و امور بین‌الملل ما در دست جوانان است و متوسط‌ سنی آنها 35 سال است و همچنین نقش زنان در سال‌های اخیر فوق‌العاده زیاد شده است. بنده سال‌هاست از دبیرکلی کناره‌گیری کرده‌ام تا کادرهای جوان‌تری بتوانند در حزب رشد کنند. من به آینده حزب امیدوار هستم. تسهیلات زیادی برای عضوگیری بویژه جوانان داریم و شرط عضویت، پایبندی به اسلام و انقلاب و التزام عملی به رهبری معظم انقلاب و ولایت فقیه است.

*چشم‌انداز آینده حزب برای شرکت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و مجلس چیست؟ آیا همچنان به معرفی چهره‌های شناخته شده و کارکرده ادامه می‌دهید یا اینکه چهره‌های جدیدی را وارد عرصه سیاسی می‌کنید؟
ما چشم‌انداز 15ساله حزب را  اکنون تصویب کرده‌ایم و پایان برنامه   ما، با پایان برنامه چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی است. ما خطوط کلی خود را مشخص کرده‌ایم و قرار است در این بازه زمانی به نقاط زیر برسیم:
الف. قدرت سازماندهی شایسته برای بسط و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تربیت‌کننده نیروهای مناسب و با ارائه برنامه و آماده‌سازی برای اداره کشور.
ب. توانا در تولید گفتمان مطلوب
ج. نافذ بر افکار عمومی و تاثیرگذار در شکل دهی و مدیریت مطالبات اجتماعی مبتنی بر الگوی جامعه نمونه اسلامی
د. مجهز به دانش زمان و توانا در تجزیه و تحلیل شرایط اجتماعی
ه. مراقبت در فرایند بسط گفتمان آرمانی ولی امر مسلمین جهان
و. دارای منابع مالی متکی بر اعضا و طرفداران خود
ز. دارای توانایی تعامل با احزاب اسلامی و ارتباط موثر با سایر احزاب جهان
حرکت ما در انتخابات، تابعی از متغیر حرکت مومنین بویژه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. ما یک حرکت مستقل از مجموعه‌هایی که قبولشان داریم نمی‌کنیم. ما بر اساس خرد جمعی اصولگرایان حرکت می‌کنیم؛ البته تئوری خود را داریم و نظریات خود را مطرح می‌کنیم. اما در نهایت تابع خرد جمعی هستیم. بی‌تردید ما برای شوراها و ریاست‌جمهوری آینده برنامه داریم و امیدواریم کادرهای جوان، خود را در دهه چهارم بیشتر نشان دهند و جانشین کادرهای قدیم می‌شوند.

 

https://shoma-weekly.ir/xZnbvD