بین الملل

پوتین ابعاد اقتدار ایران را درک کرده است

آقای پوتین در صحبت‌هایش اشاره کرد ما جزو دوستانی نیستیم که از پشت خنجر بزنیم. معنایش این است که در گذشته برخی از تحلیلگران سیاسی اذعان داشتند نمی‌شود به روسیه اعتماد کرد و ممکن است در هر زمانی به هر دلیلی رویکردهای متفاوتی داشته باشد و آن رویکردها تغییر کنند.
زین العابدین امیری- امام خامنهای خطاب به رئیسجمهوری روسیه با یادآوری اینکه نقشه بلندمدت آمریکا برای منطقه به زیان همه بهویژه ایران و روسیه است؛ از تلاش آمریکا برای به انفعال درآوردن رقبا سخن گفتند. با دکتر محمد کرمی راد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کردهایم.

***

به نظر شما سیاست روسیه در سالهای اخیرتغییر کرده است؟

بله، عملکرد روسیه در وقایع مختلف در طول دو سه سال اخیر بسیار منطقی بوده است و دولت آقای پوتین مشی مقابله با رویکرد استکباری آمریکا را دنبال میکند. موضعگیریهای روسیه در قضایای سوریه، عراق و حتی یمن قابل تمجید است؛ چون هم در شورای امنیت سازمان ملل و هم در عمل، بهخصوص در بمباران پایگاههای داعش نقش مؤثر و خوبی را ایفا کرد و در زمینه مبارزه با تروریسم برخلاف اروپا و مخصوصا آمریکا که بیشتر درجهت تقویت تکفیریها و تروریستها گام برمیداشتند و هر نقشهای هم که میکشند برای خروج از منجلابی است که با دست خودشان ایجاد کردهاند و حالا میخواهند به شکل دیگری محصول بذری را که کاشتهاند درو کنند، مثبت عمل کرده است.

به عقیده بنده، روسیه توانست در مبارزه با داعش و تروریستها جنبههای مردانگی و ایستادگی مستقیم در مبارزه را از خود نشان بدهد. البته به لحاظ دیپلماتیک و پیمانهای منطقهای از دیرباز سوریه جزو کشورهایی است که با روسیه پیمانهای نظامی بسته است. از زمان مرحوم حافظ اسد، پدر بشار اسد این پیمان با شوروی سابق بود و حمایت از این بعد هم قابل تحلیل است؛ ولی رویکرد روسیه درباره وقایع منطقه به شکل چشمگیری متفاوت از قبل است. اینکه پوتین برخلاف دیپلماسی متداول و بدون استقبال رئیسجمهور مستقیم از فرودگاه به بیت مقام معظم رهبری رفت؛ نشانه اقتدار جمهوری اسلامی و میزان نفوذ و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی بر منطقه است. مقام معظم رهبری هم با اقتدار و صلابت سخنانی را که نشئتگرفته از روحیه انقلابی ایشان و دفاع از حقوق ملتهای محروم و تحت ستم است بیان میکنند، سخنانی که طبیعتا براساس آموزههای دینی و اندیشههایی است که امام بزرگوار ترسیم فرمودند و در قانون اساسی هم به صراحت بیان شد و مقام معظم رهبری این راه را با اقتدار و قوت هرچه بیشتر دنبال میکنند.

نسبت گروههای تکفیری با آمریکا و هم پیمانانش از جمله مواردی است که در این دیدار بر آن تاکید شد؛ اما از سوی رسانههای معارض مورد تشکیک واقع میشود. نظر شما چیست؟

اساسا شکلگیری گروههای تکفیری و معارضین توسط اروپا و آمریکا صورت گرفته است و توسط آنها تجهیز، سازماندهی و آموزش داده میشوند. کشورهای منطقه از قبیل ترکیه، عربستان، اردن و قطر به صراحت از این گروهها حمایت کردند و 85 کشور جهان تفکر سلفیگری یا تفکر اولویت مبارزه با صهیونیستها را در اولویت قرار ندادند و به عنوان سربازان خط مقدم رژیم صهیونیستی به کشور سوریه که پاشنه آشیل منطقه و مقاومت لبنان و فلسطین به شمار میرفت، آمدند تا این منطقه را اشغال کنند و برای همیشه حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی که ارباب بلامنازع آنها به حساب میآید، به وجود بیاورند. ولی «وَ مَکَرُواْ وَ مَکَرَ اللّهُ وَ اللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ». خداوند مکر آنها را به خودشان برمیگرداند و تروریستها اخیرا در فرانسه بلای جان کسانی میشود که تا امروز بهطور پنهان و آشکار از تروریستها حمایت کردهاند. مقام معظم رهبری در همان اوایل این پیشبینی را فرمودند که اینها یک روزی وبال گردن خودشان میشوند و قطعا مشکلات و معضلات فراوانی را هم برای آنها به وجود میآورند.

ارزیابی شما از موفقیت همکاریهای امروز ایران و روسیه چیست؟ آیا این همکاریها میتواند در آینده توسعه پیدا کند؟

نشان موفقیت این است که امروز شاهد هستیم که آمریکاییها فهمیدهاند که نتوانستهاند توسط نوکران سرسپردهشان در سوریه از لحاظ نظامی کاری را پیش ببرند، میخواهند مشکلات سوریه را در قالب مذاکرات سیاسی حل کنند به گمان من تروریستها برای ادامه فعالیتهای خود در ظرف پنج سال گذشته کم آوردهاند. خوب است یادی از سردار شهید حسین همدانی هم بکنیم که نقش بسیار مؤثری در سوریه در نقش مستشاری برای دولت بشار اسد داشت و پوتین ابعاد اقتداری ایران در سوریه را درک کرده است.

امیدواریم کشورهایی همچون روسیه، چین و حتی برخی از کشورهایی که میتوانند در جهت مبارزه با استکبار و مخصوصا زیادهخواهیهای رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند، در آینده بتوانند در کنار ایران از ملت محروم فلسطین هم چنین حمایتهایی کنند.

ارزیابی آمریکا از این دیدار را چگونه میدانید؟

آمریکاییها و تحلیلگران سیاسی، نظامی و امنیتی آن قطعا روی این نوع مناسبات و روابط تحلیل خواهند داشت، بهخصوص اینکه هرچه جلوتر میرویم، رابطه ما با روسیه در زمینه همکاریهای منطقهای قویتر میشود.

در بعد تحریمها پوتین تحریم قطعات و تجهیزات مربوط به فناوری هستهای را لغو کرد و این نشان میدهد ابهت مربوط به تحریمها که از سوی آمریکا ایجاد شده بود و همراهی سازمان ملل را یدک میکشید، شکسته شد و این مناسبات و ارتباطات قطعا خوشایند آمریکا نخواهد بود و روی اینها تحلیل خواهد داشت و بدیهی است که این دیدار آمریکا را خشمگینتر خواهد کرد.

به نظر شما روسیه چقدر به واقعیات ایران اشراف دارد؟

آقای پوتین در صحبتهایش اشاره کرد ما جزو دوستانی نیستیم که از پشت خنجر بزنیم. معنایش این است که در گذشته برخی از تحلیلگران سیاسی اذعان داشتند نمیشود به روسیه اعتماد کرد و ممکن است در هر زمانی به هر دلیلی رویکردهای متفاوتی داشته باشد و آن رویکردها تغییر کنند.

با این حساب شما احتمال خیانت روسیه را منتفی میدانید؟

تصور خود من این است که روسیه در این مقطع در شرایطی قرار گرفته است که بعید به نظر میرسد با یک معامله سیاسی معادله را به شکلی عوض کند که بخواهد دست از حمایت بشار اسد و ملت سوریه بردارد یا از ارتباط درستی که با جمهوری اسلامی برقرار کرده است، بکشد. طبیعتا روسیه هم در منطقه بهدنبال افزایش نفوذ و قدرت خود است و این وزنکشیها هم برای کشوری که در گذشته ابرقدرت شرق به حساب میآمد قابل تحلیل است. از طرفی هم همین افراد تکفیری بهخصوص در چچن و بعضی از کشورهای همسایه روسیه میتوانند برای آنها یک تهدید به حساب بیایند، میخواهد تکلیف خود را از همین حالا با تروریستها روشن کند و روی سر داعشیها خراب شوند و مراکز مهم آنها را بمباران کنند.

https://shoma-weekly.ir/P5JqXI