بین الملل

پلیس وظیفه‌اش بوده تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته‌ای با روسیه ژاپنی ها شیر و ماست و پنیر ایرانی می خواهند چینی‌ها در بورس تخم مرغ عرضه می‌کنند ایالات متفرقه آمریکا

پلیس وظیفه‌اش بوده

خبرنگار از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌پرسد: «آیا فکر می‌کنید اشلی بابیت (حوادث کنگره در 6 ژانویه) به قتل رسیده یا افسر پلیسی که به او شلیک کرده فقط وظیفه‌اش رو انجام داده؟» کوین مک کارتی به صراحت می‌گوید: «فکر می‌کنم افسر پلیس وظیفه‌اش رو انجام داده» یک لحظه فکر کنید این موضوع در ایران بود. چه می‌شد؟

تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته‌ای با روسیه

یک رسانه امریکایی گزارش داد، دولت بایدن معافیت تحریمی ایران در ارتباط با همکاری هسته‌ای با روسیه را تمدید کرده است.

پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره امریکا که به آن دست پیدا کرده است، گزارش داد: دولت جو بایدن یکسری از معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است که به تهران و مسکو اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران، از جمله تأسیسات فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد.

بنابر این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه امریکا در ۳۱ ژانویه مجوز معافیت‌ها را صادر کرده اما کنگره از این تصمیم تا اواخر ۳ فوریه مطلع نشده و پس از آن فیری بیکن شروع به بررسی معافیت‌ها کرده است.

به گزارش فیری بیکن، این معافیت‌های تحریمی که بخش باقیمانده از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، اجازه ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های هسته‌ای ایران همچون فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد. از این‌رو، منتقدان می‌گویند که با ارائه این مجوز دولت بایدن به تهران اجازه توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را می‌دهد و به مسکو نیز امکان بهره‌مندی اقتصادی از طریق تجارت با سازمان‌های تحت کنترل دولت، همچون روس اتم را می‌دهد.

ژاپنی ها شیر و ماست و پنیر ایرانی می خواهند

وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی از درج نام ایران در فهرست واردات مجاز محصولات لبنی به ژاپن خبر داده و تاکید کرده است که برنامه ریزی لازم برای حضور فعال در بازارهای این کشور داشته باشند.

چینی‌ها در بورس تخم مرغ عرضه می‌کنند

عشقی، رئیس سازمان بورس، درباره این موضوع که عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد، اظهار داشت: کالایی که در بورس‌های کالایی عرضه می‌شود، متناسب با شرایط خاص هر کشور است. به طور مثال در هند ادویه در بورس کالا عرضه می‌شود یا در بورس دالیان چین تخم مرغ عرضه می‌شود؛ در واقع عرضه هر کالایی در بورس در شرایط اقتصادی همان کشور معنا پیدا می‌کند.

ایالات متفرقه آمریکا

کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: ایالات متحده در داخل و در مقابله با چالش‌های مدرنی که با آن مواجه هستیم دچار عدم اتحاد است. امروز ما دوباره از انشقاق داخلی و بی‌نظمی بین‌المللی درباره اینکه که هستیم و برای چه می‌جنگیم رنج می‌بریم. برای ما دشوار است که انسجام داخلی لازم برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو را به دست بیاوریم.

این استراتژیست آمریکایی جاه‌طلبی‌های چین و شرایط در غرب آسیا، جایی‌ که به گفته او خطر تولید مخرب‌ترین سلاح‌ها وجود دارد و بحران اوکراین که نشانه‌ای از فروکش‌کردن آن دیده نمی‌شود را به عنوان چالش‌های نظام جهانی نام برد.

https://shoma-weekly.ir/muma9n