بین الملل

پشت پرده ناآرامی های عراق هم عربستان و قطر هستند

حزب بعث گذشته عراق و به ویژه اهل سنت که متأثر از کشورهایی مانند عربستان و قطر هستند و با اکثریت شیعه عراق مخالف‌اند، سعی دارند آقای مالکی را در حفظ امنیت این کشور ناتوان جلوه دهند و با سرگرم کردن دولت به مشکلات امنیتی، مانع رسیدن آن به امور رفاهی و بهبود شرایط زندگی مردم شوند و بر نارضایتی مردم عراق از حکومت مرکزی و قانونی بیفزایند. از طرفی، این نوع اقدامات تروریستی برای کاهش روابط ملت ایران و عراق طراحی شده و سعی دارد از استحکام روابط عاطفی دو ملت جلوگیری کند.

حمیدرضا ترقی، رییس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌و‌گوی خود با این خبرگزاری، به تشریح اوضاع کنونی عراق و تشدید حملات تروریستی در این کشور پرداخت که مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

به نظر شما علت به‌راه افتادن موج جدید حملات تروریستی در عراق چیست؟

آنچه که مسلم است با خارج شدن عراق از بند 7 منشور سازمان ملل متحد، زمینه تداوم اشغال این کشور توسط آمریکا از بین رفته و اداره امنیتی و سیاسی عراق، کاملاً به عهده خود این کشور افتاده است. حزب بعث گذشته عراق و به ویژه اهل سنت که متأثر از کشورهایی مانند عربستان و قطر هستند و با اکثریت شیعه عراق مخالف‌اند، سعی دارند آقای مالکی را در حفظ امنیت این کشور ناتوان جلوه دهند و با سرگرم کردن دولت به مشکلات امنیتی، مانع رسیدن آن به امور رفاهی و بهبود شرایط زندگی مردم شوند و بر نارضایتی مردم عراق از حکومت مرکزی و قانونی بیفزایند.

از طرفی، این نوع اقدامات تروریستی برای کاهش روابط ملت ایران و عراق طراحی شده و سعی دارد از استحکام روابط عاطفی دو ملت جلوگیری کند.

چه عواملی در پشت پرده این حملات هستند؟

در این حملات نقش القاعده کاملاً پررنگ است و با حمایت آمریکا، بیشترین نقش را در این اقدامات تروریستی ایفا می‌کند؛ همان‌طور که در کشورهای دیگر نیز برای تشدید اختلاف شیعه و سنی تلاش می‌کنند و سعی دارند نگذارند وحدت شیعه و سنی که قرن‌هاست در عراق تداوم دارد، پابرجا بماند.

تا چه حد اختلافات فرقه‌ای و مذهبی را دلیل این کشتارها می‌دانید؟

اصولاً نوع این حملات نشان‌دهنده این است که ربطی به اختلافات طایفه‌ای ندارد. درست است که اختلافات طایفه‌ای در این کشور پررنگ است، ولی در این نوع مسائل همه با هم متحد هستند.

آیا نوری مالکی می‌تواند نفش بهتری در کنترل و کاهش این حملات ایفا کند؟

وی تلاش خود را در این زمینه می‌کند؛ ولی عوامل وابسته به بیگانگان و نیز مسئولان عراقی که هنوز وابسته و تحت تأثیر حزب بعث و کشورهایی مانند عربستان و قطر هستند، به صورت پشت پرده سعی می‌کنند آرامش این کشور را برهم زنند و با این اقدامات کاری کنند که جامعه عراق را بی‌ثبات جلوه دهند.

https://shoma-weekly.ir/ufxh5T