بین الملل

پشت پرده اقدامات ترکیه و رژیم صهیونیستی در بحران سوریه

نشست بررسی تحولات سوریه با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در موسسه مطالعات تاریخ معاصر در تهران برگزار شد.
کارشناسان ارشد امور خاورمیانه در نشست بررسی تحولات اخیر سوریه در موسسه مطالعات تاریخ معاصر در تهران به پشت پرده نقش آفرینی ترکیه و رژیم صهیونیستی در تحولات و ناآرامی های سوریه اشاره کردند.
نشست بررسی تحولات سوریه با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در موسسه مطالعات تاریخ معاصر در تهران برگزار شد.
در این نشست "حسن لاسجردی" کارشناس امور خاورمیانه تاکید کرد: نگاه ترکیه به شرق تکمیل کننده حضور جدی و نگاه آنها به غرب است. ترکیه در سیاست صفر کردن مسائل همواره در تلاش بوده که مشکلات خود را با کشورهای مختلف حل کند. در واقع آنها به دنبال فرصتی جدید برای شکل گیری جایگاه نوین خود در منطقه هستند.
 برخی نیز معتقدند رجب طیب اردوغان اگر در سوریه به نتیجه مورد نظر نرسد  داود اوغلو را قربانی خواهد کرد.
  وی افزود: در حزب عدالت و توسعه که دکترین آن از سوی احمد داود اوغلو وزیرخارجه تهیه شده اعتقاد بر این است  که باید معضلات و موانع موجود را حل کنند تا در نهایت روابط آنکارا با غرب در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا تقویت شود. در نگاه حزب عدالت و توسعه چند مساله بسیار مهم است که شامل نقش آفرینی جدی در منطقه، ایجاد پلی بین جریان های متعدد موجود، عدم ورود به بحران ها در راستای افزایش نفوذ منطقه ای می شود.
این کارشناس مسایل سیاسی افزود: در نهایت می توان گفت حزب حاکم ترکیه از مجموعه ابزارهایی استفاده می کند که به ارتقای جایگاهش در منطقه منجر شود. البته بخشی معتقدند دخالت های ترکیه در سوریه ممکن است دولت اردوغان را در انتخابات آینده با چالش روبرو کند. این در حالی است که احزاب مخالف ترک توان مقابله با حزب عدالت و توسعه در انتخابات آینده را ندارند مگر اینکه با یکدیگر متحد شوند. برخی نیز معتقدند رجب طیب اردوغان اگر در سوریه به نتیجه مورد نظر نرسد  داود اوغلو را قربانی خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/IZNDrG