بین الملل

پس گرفتن دعوتنامه یک نقطه ضعف بزرگ دیپلماتیک است

رییس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی درباره اقدام انفعالی بان کی مون در پس گرفتن دعوتنامه ایران برای شرکت در کنفرانش صلح سوریه گفت: سازمان ملل از موضع ایران نسبت به اعلامیه و نتیجه کنفرانس ژنو یک با خبر بود و پس گرفتن دعوت از ایران نشان داد که سازمان ملل هنوز نتوانسته به صورت مستقل عمل کند و این موضوع در نتیجه کنفرانس ژنو 2 بسیار تاثیرگذار خواهد بود و نتیجه آن را به چالش می کشد.
رییس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی درباره اقدام انفعالی بان کی مون در پس گرفتن دعوتنامه ایران برای شرکت در کنفرانش صلح سوریه گفت: سازمان ملل از موضع ایران نسبت به اعلامیه و نتیجه کنفرانس ژنو یک با خبر بود و پس گرفتن دعوت از ایران نشان داد که سازمان ملل هنوز نتوانسته به صورت مستقل عمل کند و این موضوع  در نتیجه کنفرانس ژنو 2 بسیار تاثیرگذار خواهد بود و نتیجه آن را به چالش می کشد.
حمیدرضا ترقی، عضور شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار « شما» با اشاره به ماجرای دعوت ایران از سوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و سپس پس گرفتن آن به دلیل فشارهای کشورهای غربی و ذی نفوذ از جمله آمریکا گفت:‌از لحاظ عرف بین‌الملل  پس گرفتن دعوتنامه‌های رسمی یک نقطه ضعف است و این موضوع عدم استقلال دبیر کل سازمان ملل را در  تصمیم‌گیری‌های خود می رساند و نشان می دهد که سازمان ملل بنا ندارد بر اساس یک سیاست مستقل و عادلانه موضوع سوریه را مورد بررسی قرار بگیرد؛ بلکه تحت تاثیر فشارهای غیر قانونی قدرت‌‌های سلطه‌گر جهان و منطقه می خواهد به این مساله رسیدگی کند.
وی با انتقاد از عمل انفعالی دبیر کل سازمان ملل افزود:‌به لحاظ جایگاه و شخصیت دبیر کل سازمان ملل این عملی که انجام شد لطمه بسیار زیادی به ایشان وارد ساخت و با توجه به اینکه اکثریت کشورهای شرکت کننده در کنفرانس ژنو 2 حضور ایران را برای موفقیت این مذاکرات لازم و ضروری می‌دانند طبیعا با پس گرفتن این دعوت درواقع امکان به نتیجه رسیدن و موفقیت مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه را به حداقل کاهش داد.
سردبیر هفته نامه شما با توجه به نقش تاثیرگذار ایران در معادلات منطقه ای که علت دعوت دبیر کل سازمان ملل برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 بود، اظهار داشت:‌ایران از ابتدا هم طالب حضور در این اجلاس نبود و هیچ پیش شرطی را هم برای حضور در این اجلاس نپذیرفت. درواقع علت آن هم این بود که مصوبات کنفرانس ژنو یک را حلال مشکلات سوریه نمی دانست و طبیعا صحه گذاشتن بر تصمیمات کنفرانس ژنو یک به مفهوم پذیرفتن راه حل غیر منطقی آمریکا برای حل مسائل منطقه است.
حمیدرضا ترقی با بیان اینکه فشارهای بین‌المللی سبب پس گرفتن این دعوتنامه بوده است و این اقدام بیش از پیش عدم استقلال سازمان ملل را نشان داد، گفت: آقای بان کی مون با این اقدام انفعالی امکان حل و فصل و نتیجه گیری مذاکرات ژنو 2 را تقریبا به حداقل رساند.
وی در ارتباط با شباهت بهانه بان کی مون برای پس گرفتن این دعوتنامه مبنی بر پذیریش اعلامیه نهایی کنفرانس ژنو یک از سوی ایران با پیش شرط‌های آمریکایی‌ها گفت: این حرف کاملا غیر منطقی است که آقای بان کی مون در پس گرفتن دعوتنامه‌شان از ایران مطرح کردند زیرا ایران از ابتدا و همان زمان اعلام نتایج کنفرانس ژنو یک مخالفت خود را با مفاد آن نشست اعلام کرده بود و تاکنون نظرش را نسبت به نتایج آن اجلاس تغییر نداده است. بنابراین آقای بان کی مون و آقای اخضر ابراهیمی و هم نمایندگان دیگری که در رابطه با موضوع سوریه با ایران مذاکره داشتند کاملا با نظر ایران مبنی بر مخالفت ایران با برخی از مفاد کنفرانس ژنو یک مطلع بودند.
رییس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: علی رغم این که ایران صراحت داشته در اعلام موضع خود در مورد اعلامیه کنفرانس ژنو یک بهانه آوردن بر اینکه که ایران این اعلامیه را نپذیرفته است به نظر می‌رسد که خیلی مضحک و خنده آور است و به نظر می‌رسد که خود آنها نیز در پاسخگویی به دلیل ارسال این دعوتنامه و سپس پس گرفتن آن وامانده اند و مجبور هستند که به این موضوع اعتراف کنند که فشار آمریکا و برخی از کشورهای ذی‌نفوذ بوده است که سبب شده بان کی مون این دعوتنامه را پس بگیرد وگرنه هیچ منطقی به هیچ عنوان در پشت این تصمیم نبوده است.
ترقی در پایان سخنان خود درباره عمل انفعالی دبیر کل سازمان ملل در پس گرفتن دعوتنامه اش پیش از برگزاری کنفرانس ژنو 2 گفت: قطعا با این وضعیتی که پیش آمد و این عملکردی که سازمان ملل در قبال ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه دارد قطعا کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران به چالش کشیده خواهد شد و غرب و سازمان ملل نباید انتظار داشته باشند که ایران در حل مساله سوریه به آنها کمک بکند.

https://shoma-weekly.ir/pseEW0