بین الملل

پس از شکست در سوریه ورود سلاح مرموز سعودی به بحران داعش

از‌‌ همان ابتدا هم مشخص بود عربستان هیچ واهمه‌ای از علنی شدن نقش خود در بحران داعش در عراق ندارد، اگرچه بار‌ها وزیر خارجه دولت ریاض در پاسخ به اتهامات نوری مالکی گفته بود عربستان خود ضربه خورده از تروریسم است و نه تنها حمایت از گروهک داعش را در برنامه ندارد که به سرکوب حامیان آن‌ها در داخل عربستان نیز اقدام خواهد کرد!
از‌‌ همان ابتدا هم مشخص بود عربستان هیچ واهمهای از علنی شدن نقش خود در بحران داعش در عراق ندارد، اگرچه بارها وزیر خارجه دولت ریاض در پاسخ به اتهامات نوری مالکی گفته بود عربستان خود ضربه خورده از تروریسم است و نه تنها حمایت از گروهک داعش را در برنامه ندارد که به سرکوب حامیان آنها در داخل عربستان نیز اقدام خواهد کرد!

در تازهترین اقدام ریاض در واکنش به اتفاقات عراق، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان به عنوان مسئول پرونده عراق و مشاور امنیتی پادشاه در امور عراق منصوب شده است.

پادشاه عربستان در فروردین ۹۳ طی حکمی رسما بندر بن سلطان را از سازمان اطلاعات این کشور برکنار کرد و سپهبد یوسف ادریسی را به جای وی گماشت. به گفته برخی کارشناسان، پس از شکست سیاستها و نقشههای عربستان در سوریه و بحرانهای به وجود آمده در منطقه و انزوای ریاض در دنیا به دلیل حمایتهای گسترده از گروههای تروریستی، پادشاه عربستان مجبور شد به ظاهر بندر را از صحنه دور کند.

حالا، به نظر بسیاری از کارشناسان، طیف پشتیبان شاهزاده افراطی سعودی رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان توانسته است با کمک وزارت خارجه این کشور، پادشاه و نزدیکان و البته فشار غرب وی را برای بازگشت بندر بن سلطان به فعالیتهای امنیتی راضی کنند.

این انتصاب جدیدترین حکم اعتماد پادشاه به وی پس از شکست وی در پرونده سوریه اتفاق میافتد. با نگاهی به اتفاقات اخیر در سوریه و پیروزی قانونی بشار اسد در انتخابات این کشور و به دنبال آن آرامش نسبی که به مدد حضور مردم در انتخابات و فعالیت گسترده ارتش در این کشور علیه تروریستها برقرار شده است، مشخص میشود، سران سعودی پس از شکستهای متوالی در سوریه امیدوار کرده است تا آنها تاکتیک جدیدی را در راستای کنار زدن دولت ملی در عراق به اجرا در آورند. از مدتها پیش با فروکش کردن بحران آفرینی عربستان در سوریه، این کشور به دنبال تغییر ساختار و وضعیت کنونی این عراق که در راس آن نوری مالکی شیعه قرار داشت، بودند. این برنامه ریزی ابتدا توسط رسانههای عربستان و قطر کلید خورد و سپس با هجوم داعش ادامه یافت. برنامهای که وضعیت عراق را به پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی یعنی پیش از سقوط رژیم صدام باز گردانده و شرایطی فراهم شود که اقلیت بار دیگر بر اکثریت حاکم شوند. این انتصاب حکایت از آن دارد که عربستان خطر حضور ایران بر قلع و قمع داعش را به خوبی حس کرده و با حضور بندر بن سلطان به دنبال قطع محور تهران – دمشق و کاهش حوزه نفوذی ایران و شیعیان عراق است.

اگرچه این شاهزاده سعودی که دست پرورده سیا و موساد برای نظام اطلاعاتی و امنیتی شریک مطمئن خود در منطقه در اختیار ریاض قرار گرفته است، با شکست پروژه سقوط دولت دمشق در بازه زمانی تعریف شدهای باعث خشم آمریکا و اسرائیل شد اما اکنون با حضور در پرونده عراق میتواند به آمریکا این اطمینان را بدهد که در رقابت با تهران برای نفوذ در عراق برگ برنده در اختیار واشنگتن خواهد بود.

ماجرای دیدار پترائوس با ملک عبدالله

این ژنرال کارکشته آمریکایی در دیدار خود با پادشاه عربستان در سال ۲۰۰۲ بعد از تلاش و کوشش فراوان موفق شد تا ملک عبدالله را برای تعیین شاهزاده بندر بن سلطان به عنوان رئیس سرویس اطلاعات عربستان متقاعد سازد، اما در‌‌ همان دیدار هم آخرین حرف ملک عبدالله به ژنرال پترائوس این بود: «باشد اگر چه میدانم بندر مورد اعتماد نیست و تجارب سابقم با او این را به من ثابت کرده است و نتایج کار با بندر جالب نخواهد بود.»

اما پاسخ ژنرال پترائوس به این شک و بدگمانی ملک عبدالله در خصوص شاهزاده بندر بن سلطان این بود: «مطمئن باشید شاهزاده بندر را ما زیر نظر خواهیم داشت و در آمریکا تمام عملکرد دستگاه اطلاعاتی عربستان را زیر نظر میگیریم و واشنگتن به شما اطمینان میدهد هرگز به بندر اجازه ماجرا جویی و اجتهاد فردی نخواهیم داد».

 آینده عراق با حضور بندر بن سلطان

بازگشت مجدد بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان امنیت عربستان به عرصههای تصمیم گیری این کشور و سپردن پرونده عراق به این عنصر مرموز و خطرناک از وجود یک توطئه سازمان یافته برای دگرگونی ساختار سیاسی عراق حکایت دارد.

عراق در آینده با چالشهای سیاسی و امنیتی فراوانی مواجه خواهد شد چراکه هدف اصلی عربستان و آمریکا از بحران سازی در عراق ناکارآمد جلوه دادن نخست وزیر عراق در مقابله با بحرانهای داخلی این کشور است.

https://shoma-weekly.ir/skHfTn