سیاسی

پروژه جامع تنفرزدایی از آمریکا کلید خورده است

متأسفانه بعد از انتخابات 92 عده‌ای غرب‌گرا و کسانی که فریفته غرب هستند، سعی کردند سیاست تنفرزدایی از امریکا را در ذهن ملت ایران دنبال کنند و در این زمینه پروژه جامعی را دنبال کردند. عده‌ای استراتژی توسعه برون‌زا را مطرح کردند مثل آقای سریع‌القلم که از عناصر اصلی مرکز مطالعات استراتژیک است و با دولت همکاری می‌کند و از این طریق سعی کردند تأکید کنند بدون حل مشکلمان با امریکا نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.
زین العابدین امیری روز گذشته رهبر معظم انقلاب به مانند قبل، مانند یک انقلاب سخن گفتند و پاسخ یاوه گویی های آمریکا و غرب را به زبان انقلابی، و نه دیپلماتیک، دادند. این گونه سخن گفتن با طرف های مذاکره کننده به خصوص آمریکا، حتما به مذاق بعضی ها در داخل کشور خوش نخواهد آمد و همه نقشه های آن ها در ارتباط با پروژه تنفر زدایی از آمریکا را نقش بر آب خواهد کرد. با حمید رضا ترقی معاون امور بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی راجع به دریافتش از سخنان رهبری گفتگو کرده ایم.

***

چرا مقام معظم رهبری ایشان به مذاکرات خوشبین نبوده اند و هنوز هم نیستند؟

ریشه بدبینی به مذاکرات و طرفهای مذاکرهکننده به سابقه بد امریکاییها و غربیها در مذاکرات مختلفی که با کشورهای مختلف داشتهاند برمیگردد که در هیچیک از آنها به تعهداتشان پایبند نبوده و سعی کردهاند از مذاکره به عنوان فرصتی برای به کرسی نشاندن مواضع و حرفهای خودشان در عرصه بینالمللی و در افکار مردم جهان استفاده کنند، به همین خاطر با توجه به این که در مذاکرات گذشته هم که به صورت چندجانبه با امریکا و اروپا چه در مورد مسائل عراق، چه در مورد مسائل افغانستان، شاهد عدم پایبندی امریکاییها و غربیها به حرفهای خودشان در این مذاکرات بودهایم، از طرف دیگر امریکاییها هم اثبات کردهاند آنچه در جلسه میگویند با آنچه که در بیرون منعکس میکنند، کاملاً متفاوت و ناشی از تزویر و دورویی است و از طرف دیگر بهانهجوییهایی که در طول سالهای گذشته نسبت به جمهوری اسلامی داشتهاند، ماهیتشان کاملاً رو شده است که اینها علیرغم این که برایشان کاملاً مشخص بود فعالیت هستهای ایران صلحآمیز بوده است، اما از آن به عنوان بهانهای برای ایجاد مشکل برای جمهوری اسلامی و مانع ایجاد کردن در راه پیشرفت کشور استفاده کردهاند و اگر امروز مسئله هستهای حل شود، فردا موضوع دیگری را مطرح خواهند کرد، به این دلیل مقام معظم رهبری از ابتدا به این مذاکرات و غربیها اطمینان و اعتمادی نداشتند و نمونه کار را هم در دوران اصلاحات که تعلیق را بر اساس همین سیاست پذیرفتیم و در تاریخ سیاسی کشورمان ثبت شده است میبینیم که در آن مقطع هم آنها به تعهداتشان عمل نکردند و علیرغم همه عقبنشینیها و انفعالهایی که دولت نشان داد ایران را محور شرارت اعلام کردند. امروز هم به نظر میرسد دقیقاً بر اساس همان مشی و روش دارند عمل میکنند، لذا این بیاعتمادی و بینتیجه دانستن مذاکرات بارها برای ملت ایران اثبات شده است.

نکتهای که ایشان فرمودند این بود که نشانههای خوشبین نبودن به مذاکرات در حال آشکار شدن است. این نشانهها کدام‌‌اند؟

در درجه اول عدول غربیها از چهارچوب مذاکره هستهای به موضوع بازدید از فعالیتهای موشکی ایران و طرح موضوع حقوق بشر علیه ایران و دخالت در مسائل داخلی کشور به نفع فتنهگران و سران فتنه است. نکته دوم موضعگیریهای دوگانه و یکسویه آنها در مورد قرارداد ژنو که بهطور مستمر تصوراتی را از این توافقات در ذهنشان دارند و آیندهای را برای این مذاکرات پیشبینی میکنند که اصلاً در متن این مذاکرات وجود ندارد و چنین رویکردی در مذاکرات و توافقنامه ژنو نیست. این هم که هدفشان برچیدن فعالیتهای هستهای است، در واقع همین موضوع را نشان میدهد. موضعگیریهای مکرر دیگری که ناقض توافقنامه است و حتی روسها هم آن را ناقض توافقنامه میدانند، مثل تحریم علیه چندین شرکت ایرانی و این نوع اقدامات نشاندهنده این است که اینها از همین حالا به تعهداتشان پایبند و حاضر نیستند برداشت مشترک و مشخصی از توافقنامه اعلام کنند و به دنبال تشدید تحریمهایشان هستند.

یکی دیگر از کلید ها در سخنان رهبری این بود که راهحل مشکلات ما مذاکره نیست. به نظر شما راهحل ما در این زمینه چیست؟

البته به نظر میرسد ایشان به راهحل مشکلات کشور اشاره کردند و در واقع میشود گفت ما در مورد مشکلات کشور اگر تصور کنیم با مذاکره با امریکا میتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم، یک اشتباه استراتژیک است و آنچه که مسلم است مشکلات دشمنی امریکا به اصل انقلاب و اسلام برمیگردد، لذا این دشمنی هیچوقت با مذاکره پایان نخواهد یافت. در واقع این مشکلات وقتی برای آنها حل خواهد شد که ایران اسلامی وجود نداشته باشد و در مقابل تعدیهای آنها مقاومت نکند. بنابراین تصور ما از این که با مذاکره میتوانیم دشمنیهای امریکا را کاهش بدهیم، یک خوشبینی غافلانه است و نتیجهای نخواهد داشت، بلکه راه علاج این است که همان طور که در طی سالهای گذشته در مسیر استقلال و خوداتکایی در همه عرصهها پیش رفتیم و بدون اتکای به غربیها کشورمان را در عرصههای مختلف پیش بردیم و دستاوردهای ارزشمندی هم داشتهایم، باید همچنان به اقتدار ملی، توان داخلی و ظرفیتهای درونی کشورمان تکیه و آنها را تقویت کنیم، چون در صورت تقویت ساخت درونی کشور میتوانیم در برابر همه تهدیدات بیگانه بایستیم و اجازه ندهیم فشارهای آنها از حرکت رو به پیشرفت ما جلوگیری کند.

با توجه به این که ایشان به مذاکرات و ادامه آن خوشبین نبودهاند و نیستند، ادامه مذاکرات به چه کار ما می آید؟

همان طور که معظمله اشاره کردند بنا نداریم مذاکرات از طرف ما نقض شود و تا الان هم از طرف ما نقض نشده، بلکه از طرف امریکاییها و اروپاییها مذاکرات و توافقنامه یک بار نقض شده است و در واقع تا به حال دو بار توافقنامه را نقض کردهاند، اما ایران همچنان پایبندی خود را به این مذاکرات نشان داده و طبیعی است اگر قرار باشد غربیها در مسیر مذاکرات مطالبات و خواستههای جدیدی را خارج از چهارچوب مذاکرات که از او پادمان و ابعاد آن مشخص شده است، مطرح کنند، تردیدی نیست این مذاکرات به شکست خواهد انجامید، خصوصاً اگر بخواهند از خط قرمزهای ما در فعالیتهای هستهای عبور کنند، یقیناً ادامه مذاکرات امکانپذیر نخواهد بود. البته بنا داریم به شکلی حرکت کنیم که توقف مذاکرات از سوی آنها مطرح شود، نه از طرف ما.

مقام معظم رهبری فرمودند برخی تلاش میکنند دولت امریکا را علاقمند به ایران نشان بدهند. این بعضیها چه کسانی هستند و تلاششان در چه جهتی است؟

متأسفانه بعد از انتخابات 92 عدهای غربگرا و کسانی که فریفته غرب هستند، سعی کردند سیاست تنفرزدایی از امریکا را در ذهن ملت ایران دنبال کنند و در این زمینه پروژه جامعی را دنبال کردند. عدهای استراتژی توسعه برونزا را مطرح کردند مثل آقای سریعالقلم که از عناصر اصلی مرکز مطالعات استراتژیک است و با دولت همکاری میکند و از این طریق سعی کردند تأکید کنند بدون حل مشکلمان با امریکا نمیتوانیم پیشرفت کنیم.

کسانی هم مثل آقای زیباکلام تمام جنایات امریکا را فراموش و امریکا را بزک میکنند تا بگویند چه دلیلی دارد با امریکا مخالفت کنیم و میخواهند به شکلی تابوی مذاکره با امریکا را بشکنند و این مطلب را در اذهان جا بیندازند که فقط با حل مشکلمان با امریکا میتوانیم مشکلاتمان را از بین ببریم.

عناصر دیگری هستند که از مدتها قبل بحث مخالفت با شعار با امریکا را مطرح کردند. اینها هم در همان راستا عمل میکنند. کسانی هم در داخل سعی میکنند خواستههای امریکا را بیان و دنبال کنند، از جمله کسانی که بنا بر خواست خانم شرمن و سخنگوی دولت امریکا خواهان رفع حصر از سران فتنه هستند. این هم نشاندهنده آن است که سعی میکنند خواستههای امریکا را در داخل از زبان کسانی مطرح کنند که ممکن است در بین مردم از وجههای برخوردار باشند و اینها تلاش میکنند از مسئولیتشان استفاده کنند و سخنگوی عوامل امریکا در داخل کشور باشند.

مجموعه اینها کسانی هستند که به شکلی حتی با خانم اشتون همراهی میکنند که بارها به تیم مذاکرهکننده ما اعلام کنند ما اروپاییها کارهای نیستیم و شما باید مشکل خود را با امریکا حل کنید. در واقع همه عوامل خارجی و داخلی تلاش میکنند امریکا را وجیهالمله نشان بدهند و امریکا را به شکلی بزک و وانمود کنند طرفدار ایران و مردم این کشور است و سوءاستفادهای که خانم شرمن از توزیع سبد کالا در ایران کرد و گفت این سبد کالا مربوط به پولی است که ما به ایران برگرداندیم. همه اینها نشاندهنده هماهنگی بین عوامل غربزده داخل کشور با عوامل مزدور خارج از کشور و امریکاست که به دنبال تطهیر چهره امریکا در ذهن مردم و نسل جوان کشورند که شاید کمتر جنایتها و خیانتهای دولت امریکا علیه ملت ایران را به یاد داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب کلماتی را در مورد امریکا به کار بردند مثل گستاخی، بیادبی، پررویی و زیادهخواهی که نسبت به قبل بار بیشتری دارد، ولی مسئولین و مذاکرهکنندگان ما گویا حواسشان نیست که ایشان چه کلماتی را نثار امریکا میکنند.

این مربوط میشود به تفاوت انقلابی بودن و دیپلمات بودن. رهبری انقلاب اسلامی یک شخصیت انقلابی هستند نه یک شخصیت دیپلمات و طبیعتاً آنچه که با شهامت، شجاعت و واقعگرایی و بیان حقیقت در مسائل مهم بینالمللی از زبان ایشان بیان میشود با یک دیپلمات فرق دارد. خصوصیت دیپلماتها این است که از این نوع ادبیات یا استفاده نمیکنند یا در چهارچوبی که در دیپلماسی بینالمللی عمل میکنند، این نوع ادبیات به فراموشی سپرده شده است.

به نظر شما پیام ملت برای مذاکره کنندگان ما چه بود؟

امیدواریم تیم مذاکرهکننده با توجه به پشتیبانی ملت ایران در 22 بهمن و حضور گستردهشان در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب با اقتدار در برابر زیادهخواهیهای غربیها بایستد و به هیچوجه از حقوق ملت ایران کوتاه نیاید و اجازه ندهد غربیها و امریکاییها با این گستاخی و دخالت در مسائل ایران کارشان را پیش ببرند.

https://shoma-weekly.ir/ab7xLl