بین الملل

پرداخت رسانه‌ای مشکوک غربی‌ها و وظیفه داخلی‌ها

افشای نامه‌نگاری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری درباره لزوم همکاری برای دفع شر داعش اعترافی به نقش موثر ایران در این عرصه بود و همچنین تاییدکننده بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه‌ای که در آن به سه بار دعوت آمریکا از ایران برای وارد شدن به درگیری با گروه تروریستی داعش اشاره کردند.
امیر صابری- در بازه دو ماهه اخیر و به شکلی شدیدتر در دو هفته گذشته، رسانههای ضدایرانی اقدام به تعریفهای مشکوکی از نقش آفرینی سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس کردهاند؛ (ازآن جهت که این تمجیدها از سوی رسانههایی که گردانندگان آن به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران شهرهاند)

عبارتهایی که در ادامه میآید بخشی از توصیفهایی است که رسانههای غربی و عربی درباره سردار سلیمانی کردهاند:

واشنگتن پست: ژنرال سلیمانی قویترین مرد آسیای غربی است

فایننشال تایمز: ژنرال سلیمانی قهرمان ملی ایرانیان است

العربیه: سردار سلیمانی در کانون توجه قرار گرفته؛ آیا ایران در حال تدارک حضور وسیع فرامرزی است؟

بیبیسی اسپانیولی: ایالات متحده از ماه اوت درحال بمباران سازمانی است که خود را دولت اسلامی مینامد... ولی این ایران است که در خاک عراق حضور گستردهای دارد و روز به روز تحت فرماندهی قاسم سلیمانی، نفوذ بیشتر و نقش فعال تری در عراق پیدا میکند.

شبکه بیبی سی: سرلشکر قاسم سلیمانی مرد قدرتمندی است که دیده نمیشود ولی احساس میشود.

گاردین: سردار سلیمانی بغداد را حفظ کرد / افزایش محبوبیت ایران در عراق

روزنامه الحیات چاپ لندن وابسته به عربستان سعودی: ایران به صورت میدانی در عراق نفوذ کرد به گونهای که قاسم سلیمانی، ستاره حملات میدانی به داعش شد. نبرد آینده بین قاسم سلیمانی و ابوبکر بغدادی خواهد بود.

اخیرا نیز، خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی تحت عنوان «نخبه مرموز ایرانی در تصاویر نادر عراق» پیرامون سردار قاسم سلیمانی، به تصاویر منتشر شده از این سردار سرافراز در جبهههای عراق و سوریه واکنش نشان داد. خبرگزاری یاد شده همچنین از قول یکی از مقامات آمریکایی، سردار سلیمانی را با یکی از شخصیتهای خیالی در یک فیلم سینمایی مقایسه میکند.

اما چیزی که مشخص است این است که، فرمانده سپاه قدس با هیچ رسانهای گفتگو نمیکند و فقط برخی سخنرانیها و تصاویر مربوط به او است که در دسترس رسانههای خارجی قرار دارد.

اما حالا موضوعی که بدیهی است، این نکته است که رسانههای خارجی در تمام طول سالهای فرماندهی سردار سلیمانی، با وجود تلاش فراوانی که انجام دادهاند اما هرگز نتوانستند از فرمانده کرمانیالاصل سپاه قدس تصویری با محتوای خشن و مرموز و یا عامل اختلاف شیعه و سنی بسازند.

او‌‌ همان کسی است که اوباما رئیس جمهور ایالات متحده درباره او به العبادی نخست وزیر جدید عراق گفته است: «او دشمن من است ولی من برای او احترام ویژهای قایل هستم». یا اینکه جان کری وزیرخارجه آمریکا به دکتر جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران اسلامی گفته است که برای یکبارهم شده مایل است او را ببیند.

درعین حال، وی با خانواده شهدای سنی دیدار میکند، با پیشمرگههای سنی کردستان عراق عکس یادگاری میگیرد و حتی آنها را فرماندهی میکند، با دوستان لبنانیاش در مراسم تشییع شهدای شیعه سوریه شرکت میکند، در صحنه نبرد از جلیقه ضد گلوله استفاده نمیکند، گاهی با دوستانش در شهرهای مختلف ایران دیدار میکند و در عین حال میان مقامات منطقه نیز نفوذ زیادی دارد و تصمیمات او مقامات بلندپایه کشورهای منطقه در سطح ریاست جمهوری، نخست وزیر و فرماندهان رده بالای نظامی را تحت تأثیر قرار میدهد.

با این وجود، آنها (رسانههای غربی) تلاش میکنند با مطرح کردن صفاتی همچون مرموز، در سایه و ترسناک در کنار پیگیری راهبرد اصلی مطرح کردن وی به عنوان عامل اختلاف شیعه و سنی؛ به این هدف جامه عمل بپوشانند.

اما واقعیت چیز دیگری است؛ افشای نامهنگاری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری درباره لزوم همکاری برای دفع شر داعش اعترافی به نقش موثر ایران در این عرصه بود و همچنین تاییدکننده بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنهای که در آن به سه بار دعوت آمریکا از ایران برای وارد شدن به درگیری با گروه تروریستی داعش اشاره کردند.

دراین بین، به نظر میرسد رسانههای داخلی باید به هوشتر از گذشته ضمن، بازی نکردن در فضای مسموم رسانههای خارجی، به مقابله رسانهای به آنها پرداخته و با مطلع کردن مخاطبان از وضعیت امنیتی خاص وی اقدام به حمایت رسانهای از اقدامات وی و روشنگری برای مخاطبان خود بکنند.

https://shoma-weekly.ir/ow9i74