سیاسی

پذیرش اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولین، یک موفقیت است

آقای رئیس‌جمهور در سفرهای استانی و به مناسبت‌های مختلف، بارها اعلام کرده است که اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه فعالیت ما قرار بگیرد. بنابراین، هرچند اقدام ملموسی برای تحقق این شعار انجام نشده است؛ اما همین که مسئولین و همچنین مردم به این مسئله پی برده‌اند که اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های نجات از دست استکبار است- که می‌خواهند برخی از منافع کشور ما را ببرند و ما را تحت سیطره خودشان قرار دهند- خود یک موفقیت است.
اشاره: «... اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه اینها در مجموعه مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است... بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم.» بیش از دو ماه از بیان این جملات از سوی رهبر معظم انقلاب سپری میشود و اکنون که در اواسط ماه سوم از سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدم و عمل» هستیم، باید در پی یافتن پاسخ این سؤال باشیم که آیا گامهای نخست برای تحقق این شعار برداشته شده یا خیر؛ به عبارتی، آیا آهنگ حرکت عمومی مسئولین، با شعار سال تنظیم شده است یا خیر. خبرنگار هفتهنامه «شما» به سراغ علاءالدین میرمحمدصادقی؛ عضو هیئت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی رفته است تا به ارزیابی این موضوع بپردازد. ماحصل این گفتگو را در ادامه میخوانید.

با توجه به اینکه بیش از دو ماه از نامگذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» میگذرد، بفرمایید که در این مدت چه اقدامات عملی از سوی مسئولین صورت گرفته است؟

ببینید؛ کار عملی و اجرایی صورت نگرفته است؛ اما مسئولین به ضرورت این موضوع پی بردهاند و به آن اعتقاد پیدا کردهاند؛ کما اینکه شاهد هستیم در جلسات مختلفی که برگزار میشود، به طور مکرر بر ضرورت آن تأکیدکردهاند. آقای رئیسجمهور هم در سفرهای استانی و به مناسبتهای مختلف، بارها اعلام کرده است که اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه فعالیت ما قرار بگیرد. بنابراین، هرچند اقدام ملموسی برای تحقق این شعار انجام نشده است؛ اما همین که مسئولین و همچنین مردم به این مسئله پی بردهاند که اقتصاد مقاومتی یکی از راههای نجات از دست استکبار است- که میخواهند برخی از منافع کشور ما را ببرند و ما را تحت سیطره خودشان قرار دهند- خود یک موفقیت است. ما شاهد این هستیم که این موضوع، رفتهرفته در بین خانوادهها هم تبدیل به فرهنگ میشود. پس به نظر میرسد بهتر است که این شعار، برای سالهای بعد هم تمدید شود تا به تدریج به مقاومشدن اقتصاد کشور منجر شود. در شرایط کنونی، این شعار حتی اگر منجر به این شود که برخی اسرافها و ریخت و پاشهایی که در خانوادهها وجود دارد، کنترل شود، شاید به بخشی از آن هدف اصلی مدنظر مقام معظم رهبری برسیم.

جدا از اینکه تاکنون چه اقداماتی در راستای عمل به شعار اقتصاد مقاومتی صورت گرفته، مسئله مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که آیا اقداماتی خلاف جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است یا خیر؟ اقداماتی نظیر واردات بی رویه و برخی ریخت و پاشها و...

اقداماتی که شما اشاره کردید ادامه داشته است؛ اما به این معنی نیست که از روی عمد صورت گرفته باشد؛ مسائلی از این قبیل، به خاطر اینکه رویه ثابت ما بوده است، اکنون نیز در همان راستا اجرا میشوند. باز تأکید میکنم همین که ما به سوی اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، خود موفقیت است و همین که برخی از مسئولین ما به این موضوع اعتقاد پیدا کردهاند، امر مهمی است و موفقیت محسوب میشود.

حال که بنا بر فرمایش شما، مسئولین به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی بردهاند و به آن اعتقاد پیدا کردهاند، آیا نباید از این به بعد وارد عمل شوند؟ گامهای عملی که برای 9 ماه باقی مانده سال باید برداشته شود چه گامهایی هستند؟

یکی از اقدامات اساسی که باید صورت بگیرد این است که صنایع داخلی را باید فعال کنیم، بررسی کنیم و صنایعی که متوقف شدهاند را شناسایی کنیم و بخشهایی که فعالیتشان به حال جامعه مفید است را با اعطای وامهای طویلالمدت و اقداماتی از این قبیل، کمک کنیم تا فعال شوند. در هر صورت باید در حد توان به تولیدکنندگان کمک کنیم تا سطح تولید را به حد مطلوب برسانند.

با اینکه نقش اصلی را در ارتباط با اقتصاد مقاومتی قوه مجریه کشور ایفا میکند، اما به هر حال، مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان قوه مقننه و قوه ناظره کشور، در این خصوص وظایفی بر عهده دارد. اکنون که شاهد آغاز به کار مجلس دهم هستیم، به نظر شما این مجلس، چه اقداماتی را در سال جاری در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتواند انجام دهد؟ آغاز به کار مجلس جدید، امر مبارکی است و امیدواریم که خداوند به نمایندگان محترم توفیق عنایت فرماید که به بهترین نحو ممکن به اداره امور محوله بپردازند. یکی از نقشهای مجلس در تحقق شعار امسال، به چگونگی انتخاب اعضای کمیسیونهای اقتصادی بر میگردد؛ باید افرادی که تخصص اقتصادی دارند برای این کمیسیونها انتخاب شوند. اقدام دیگر این است که نمایندگان، با نهادهای اقتصادی خارج از مجلس، تماس مستقیم داشته باشند و از صاحبان تجربه، پیشکسوتان، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف استفاده کنند تا در تصمیماتشان بتوانند پخته عمل کنند. به نظر بنده، مجلس نقش مؤثری بر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد داشت و ما امیدواریم که مجلس دهم در این راستا به خوبی وظایف خود را انجام دهد.

https://shoma-weekly.ir/TgtuyI