سیاسی

پذیرش اشتباه قدرت است نه ضعف

مهندس سید مصطفی میرسلیم گفت: اخلاق حرفه ای بدین معناست که از ابتدا باید کار را حساب شده پیش برد. آثار و تبعات فعل بر مردم را باید ارزیابی کرد. مردانه باید جایی که اشتباه کردم را بپذیرم و اصلاح کنم. پذیرش اشتباه قدرت است نه ضعف. ضعف این است که با دروغ و دغل بخواهی اشتباه خود را بپوشانی.
مهندس سید مصطفی میرسلیم در دیدار با دانشجویان دانشگاه مازندران ابتدا ضمن تبریک عید سعید مبعث با اشاره به آیه 164 سوره آل عمران بحث خود را با الگوپذیری از حکومت دینی گفت: ما اگر می خواهیم چگونه حکومت کردم را بیاموزیم، باید به روش علی(ع) در حکومتداری مراجعه کنیم. در این 20 دقیقه نمی خواهم مجموع این مسائل را بشکافم، بلکه خواستم عرض کنم که مبانی فکری من چیست و از کجا الهام می گیرم.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به وجود راهبردهای دقیق اجرایی برای حل مشکلات کشور تصریح کردند: نمی توانیم بگوییم راهبرد نداریم، خط و مشی نداریم، سیاست کلی نداریم حتی بعضا قوانین مناسب هم داریم مثل قانون هدفمندسازی یارانه ها که در همین جمهوری اسلامی تصویب شد. اصل 44 مشخص است و قانون دارد. مشکل اصلی کشور ضعف مدیران اجرایی است.

وی ضمن معرفی شاخصه های اصلی مدیریت شایسته اجرایی تراز انقلاب اسلامی، افزود: شایستگی مدیران سه شاخص عمده دارد، نخست دانش، آگاهی، شناخت، احاطه علمی و معرفت لازم را نسبت به آنچه که می پذیرد، دارد. تشخیص اینکه امروز در
چاره جویی ها ما باید اولویت را به مهار تورم بدهیم یا خروج از رکود، یک تشخیص علمی است. انتخاب مهار تورم اشتباه است؛ همه چیز را معطل کرده ایم و فرصت سرمایه داری به هیچ کسی نمی دهیم و می گوییم که تورم را کنترل کرده ایم. به چه قیمتی!؟ بیکاری بسیاری از انسانها. از دست رفتن سرمایه اصلی مان. خسارت آنچه که به دست آورده ایم نسبت به آنچه که از دست داده ایم، قابل مقایسه نیست نسبت به مهار تورم. این یک اشتباه علمی است.

میرسلیم دومین شاخص را تجربه دانست و افزود: افرادی هستند که بسیار خوب درس خوانده اند و مدارک عالی هم دارند اما سابقه دار نیستند و در زمینه کاری صفر کیلومتر هستند. من بچه درسخوان بودم ولی وقتی وارد صحنه کار شدم، تازه محل اشکال را پیدا کردم. به کسی باید مراجعه کنیم که دارای تجربه باشد و اشتباهاتش را فهمیده باشد و در سطوح کمتری آزمون و خطایش را پس داده باشد. البته باید تحمل پذیرش اشتباه را هم داشته باشد. لذا اگر خداوند توفیق خدمتگذاری بدهد، خواهید دید در هیئت دولتی که تشکیل خواهم داد، هیئت نسبتا جوانی خواهم داشت، یعنی بین 40 تا 50 سال. به شرط اینکه این فرد تجربه لازم را اندوخته باشد و فرصت هایی که بازنیافتنی است را قدر بداند.

نامزد حزب مؤتلفه اسلامی سومین شاخص را «اخلاق حرفه ای» معرفی کرد و گفت: اخلاق حرفه ای بدین معناست که از ابتدا باید کار را حساب شده پیش برد. آثار و تبعات فعل بر مردم را باید ارزیابی کرد. مردانه باید جایی که اشتباه کردم را بپذیرم و اصلاح کنم. پذیرش اشتباه قدرت است نه ضعف. ضعف این است که با دروغ و دغل بخواهی اشتباه خود را بپوشانی.

وی با اشاره به شعار خود خاطر نشان کرد: قانون اساسی را اجرا نکرده ایم. چگونه محقق می شود!؟ به دست دولتی که دولت راستی و درستی است. یعنی دولتی که اگر اشتباه کردیم بگوییم مردم اشتباه کردیم و برای درست کردن آن از خود شما کمک می خواهیم. به قول امام راحل، دولت ها نوکر مردم هستند نه رئیس مردم. درستی یعنی مدیریتی که شایستگی را به رسمیت بشناسد و بداند که چه کسی را در کجا و کدام مسئولیت قرار دهد.

میرسلیم در پاسخ به سوال اینکه شما از شانس بالایی در انتخابات برخوردار نیستند، اشاره کردند که بنده اصلا قبول ندارم که رای بالایی ندارم. چون آن کسی که باید انتخاب کند شماها هستید و ملاک و معیار شما هم باید بعد از آن باشد که تشخیص دادید فرد نامزد چقدر سابقه دارد و چقدر موفقیت داشته است و چقد توانایی دارد که از پس مسائل بر بیاید. توکل ما به خداست ولی اینجا تشخیص مردم است که حائز اهمیت است. مردم هم مقایسه می کنند که هر کدام از نامزدها چه در کارنامه دارند، چه هستند و چه
راه حل هایی را ارائه می دهند. به نظرم من بیشترین رای را خواهم آورد مطمئنا.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که شما از خودتان برنامه ای ندارید و منویات و فرامین رهبری را به عنوان برنامه خود معرفی می کنید، اظهار داشت: بله بنده ابلاغیه رهبری را دارم. اما این ابلاغیه چگونه تهیه شده است مهم است. خود بنده که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم و کمیسیون های تخصصی داریم که کار آنها تحقیق و آماده کردن پیشنهاد است و آن را در معرض نظر قوه مجریه و دانشگاهها قرار می دهیم. با این جمع نخبه به یک پیشنهاد برای یک سیاست می رسیم. گاهی تدوین یک سیاست دو سال طول می کشد. تمام این پیشنهادها و ابلاغیه ها گامهای زیادی را طی کرده است و کاملا کارشناسی شده است. این غلط است که یک نفر بیاید و با خودکامگی بگوید من این را نمی خواهم.

میرسلیم در خصوص برنامه های تربیتی و مهارتی دولت برای دانشجویان گفت شما مسئله مهارت را مطرح میکنید. بنده به دانشجویان خودم می گویم که اگر خوب درس بخوانید هنوز فارغ التحصیل نشده، مشغول خواهید شد. می دانید چرا!؟ 1- چون مجبورشان می کنم در کارآموزی آنجایی بروند که هم کارآموزی کارگری و هم کارآموزی مهندسی را انجام بدهند. 2- شما را دعوت می کنم به مرکز صنعت بنده که مسئولیتش به عهده خود من است و موضوع پایان نامه تان می شود و آن مسئله را حل می کنیم. اینگونه است که مهارت به دست میآید. اگر قرار باشد که تو فقط درس بخوانی و نمره بگیری، معلوم است که به جائی نمی رسی. اما این به سادگی به دست نیامده است. این اقداماتی که خدمت شما عرض می شود که بنده انجام داده ام در جمهوری اسلامی کم نظیر است. ما پوست انداخیتم تا این مرکز تحقیق را راه انداختیم. 15 دانشجوی دکتری موضوع رسانه شان را بر مبنای نیازی که در صنعت داشته ایم، تعیین کردیم و تحویل جامعه دادیم. دکتری گرفتن اینگونه نیست که مسابقه سراسری بگذاریم. تا کارشناسی ارشد اشکالی ندارد ولی برای دکتری استادی که دانشجوی دکتری می گیرد، اول مسئله دارد از بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و...و بعد می گوید که برای حل این مسئله من آمده ام تا دکتری بگیرم.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص ضمانت اجرایی وعده های انتخاباتی اش گفت موفقیت یک فرد به ادعاهایش نیست. اولا باید دید که یارانش چه کسانی هستند. اگر تنهایی به صحنه آمده است و ادعا می کند، فایده ای ندارد. یک دست صدا ندارد اما اگر یارانی دارد و همه دست به دست هم می دهند. من تنهایی به صحنه نیامده ام. دوستان و یاران ما بر مبنای اطلاعاتی که از وضع کشور داشتند و برنامه هایی که تدوین کردند و پشتیبانی هایی که داشتند ما به صحنه آمده ایم. ما اعتقاد داریم که جمهوری اسلامی نمی تواند درست اداره بشود مگر بر مبنای کار گروهی. یک گروهی باید مسئولیتی را بپذیرند و مردانه پای آن بایستند. یکی از مسائلی که باید به آن توجه بشود اعتماد کردن به مردم است. حل مشکلات کشور بدون همکاری با مردم غیرممکن است که محقق شود. بنده به اصالت وجود مردم در صحنه باور دارم. دولت من باید در خدمت مردم برای برقراری مقررات باشد. نه اینکه خودش را جایگزین مردم بکند. این خلاف است. دولت که نباید کاسب باشد. دولت باید در خدمت مردم باشد. اگر دولتی آمد و همراه با مردم شد، آن دولت ضمانت لازم را برای مدیریت کشور به دست خواهد آورد ولی اگرخودش بخواهد متصدی امور بشود به جایی نمی رسد. ضمانت دولت ما این است که خدمتگزار مردم به عنوان اداره کننده اصلی سرنوشت کشور باشند.

مهندس میرسلیم در خصوص سیاست خارجی و به ویژه برجام معتقد است ما در برجام قدم خوبی برداشتیم. البته نیازی به اینها نبود. چون زمانی که رهبری فتوا دادند که استفاده از سلاح جمعی از نظر شرعی مردود است، آن کسی که عاقل است می داند که دیگر بحث نمی خواهد و تمام شد. ما نمی توانیم به لحاظ شرعی به طریق اولی از سلاح هسته ای استفاده کنیم. این فصل الخطاب است اما برخی ها نپذیرفتند. ماحصل این مذاکرات "برجام” شد. ما ایرانی ها بیشتر از آنچه که در برجام بود، به برنامه جامع اقدام مشترک عمل کردیم. صنعت هسته ای را بر اساس تعهدات بستیم و تمام شد اما طرف مقابل یک قدم هم برنداشتند. ما 70 سال است که آماج دشمنی های آمریکایی ها هستیم و در شرایط مختلف قبل و بعد از انقلاب با ما دشمنی آشکار کردند. ما باید آمریکاشناسی مان را قوی کنیم. آمریکا از آن زمان تا چند سال پیش تا برجام و حتی خود الان در حال برنامه ریزی علیه ماست، ما واقعا در مظلومیت بودیم. مزین برجام این بود که به دنیا اثبات کرد که حق با ماست. مردم دنیا فهمیدند که حقانیت با ایران بود. اما چه کسی برجام را اقدام کرد!؟ اشکال ما در برجام این بود که ما همه برنامه ها را متوقف کردیم به خاطر اینکه از برجام به نتایج مان برسیم. چون نشد، فرصت ها از دست رفت.

نامزد حزب مؤتلفه اسلامی افزود: در دوره حاضر وزارت خارجه ما هیچ اقدام مثبتی انجام نداد. حتی نتوانستیم به برادران افغانی هم بگوییم که از آب هیرمند درست استفاده کنید. چرا مدیریت ناصحیحی در بخش آب دارید که تبعات منفی برای ایرانیان و ساکنان برخی از شهرهای ما داشت. اقتدار و افتخار یعنی اینکه بگیریم حق ملت را. سیاست خارجی ما با ترکیه و تبعات منفی که از سد های آنها به ما می رسد و آب لازم به شهرهای مرزی ما نمی رسد. چرا مذاکره سیاسی جدی انجام نمی دهید و سختگیری نمی کنید که این مشکلات مرتفع شود. دولت ایران که دسترسی به ترک ها می دهد، از آنها مطالبه هم بکند.

در پایان تندیسی هم به مهندس میرسلیم اهدا شد.

https://shoma-weekly.ir/3bk0oU