بین الملل

پایان گروهک‌های مسلح در سوریه نزدیک است

در مقابله با جنگی روانی که علیه مردم سوریه به راه انداخته‌اند باید هیبت آمریکا را شکست.

در مقابله با جنگی روانی که علیه مردم سوریه به راه انداخته‌اند باید هیبت آمریکا را شکست. حتی زمان آن رسیده است که جلسات شورای امنیت در پی یکسره کردن وضعیت گروهک‌های صهیونیستی-وهابی در سوریه باشد چرا که گروهک‌های مسلحی که اکنون در سوریه باقی‌ مانده‌اند بسیار کمتر از گذشته شده است.
کفاح نصر تحلیلگر مسائل منطقه و سوریه در تحلیلی از اوضاع کنوی سوریه تاکید کرد که یکسره شدن اوضاع گروه‌های مسلح در سوریه بسیار نزدیک است.
نصر نوشت: به محض اینکه اتحادیه عرب ناظران خود را که در کار خود بسیار واقعگرا بودند اما ناخواسته پوششی شدند برای تنفس دوباره و تجهیز گروهکهای تروریستی، از سوریه خارج کرد، گروه‌های مسلح ناگهان در آن روزها (اوایل سال جاری میلادی/دی‌ماه 90) بر بسیاری مناطق کنترل یافتند. [حدود چهار ماه بعد هم ناظران بین‌المللی وارد سوریه شدند].
در فاصله خروج ناظران عرب و ورود ناظران بین‌المللی بخش زیادی از مناطق مانند حمص و ادلب پاکسازی شد و فقط چند نقطه روستایی باقی ماند. اکنون هم ناظران بین‌المللی که فعالیتشان معلق شده است، ماموریتشان تمام نشده بلکه فعلا معلق است زیرا حجم خشونت زیاد است و سران سوریه وظیفه دارند که امنیت آنان را تامین کنند بخصوص اینکه ناظران هم اعتراف کردند که طرف سومی هم در بحران سوریه نقش دارد.
دولت سوریه وظیفه دارد که میدان را از وجود این طرف سوم پاکسازی کند تا طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل که سقفش حفظ حاکمیت سوریه است، به پیش برود.
اما سئوال مهم الان این است که آیا زمان یکسره کردن کار گروه‌های صهیونیستی-وهابی و تروریستی رسیده است؟
این تشدید عملیاتی که از جانب سوریه صورت گرفت، مسبوق به رزمایش‌های آمریکاست که چندین کشور سلطنتی [مثل عربستان، بحرین و اعراب دیگر] و امارات در مرزهای جنوبی [سوریه در اردن] شرکت کردند. در شمال لبنان هم اوضاع را تشدید کردند. در این حین، رزمایش آناتول ترکیه هم برگزار شد. در نتیجه زمانیکه آمریکا گروهکهای مسلح را به حرکت همزمان در می‌آورد، رفتارش مانند 5 می [چند سال گذشته] است که برخی گروهک‌های حزب سعد الحریری [نخست‌وزیر اسبق لبنان وابسته به آمریکا]  ریختند در بیروت و هدفشان خلع سلاح حزب‌الله بود و آمریکا قبل از این اقدامات، ناوگانش را در مدیترانه به حرکت در آورده بود.
اما متحدان مقاومت مقابل چشم نیروهای آمریکایی وارد صحنه شدند و طی فقط چهار ساعت بیروت را پاکسازی کردند. اکنون [در سوریه] وضعیت شاید در برخی مناطق خیلی پیچیده‌تر باشد اما ضروری است که کار یکسره شود. حتی بیشتر از این بدین معنا که این یکسره سازی هم به پایان برسد و دیگر به این عناوین مانند «سوری هوادار نظام» پایان داده شود و دیگر چیزی باقی نماند جز هم‌وطن سوری مقابل مزدور و جیره‌خوار.
آمریکا بخوبی می‌داند که ماموریت کوفی عنان تنها راه حل سوریه است، بخوبی می‌داند که جایگزین این طرح، صرفا جنگ است. برای همین شورای امنیت با طرح عنان موافقت کرد. اما وقتی از یک سو موافقت می‌کند و از سویی دیگر چوب لای چرخ آن می‌گذارد، و حتی بیشتر از این، کار را به جایی می‌رساند که گروه‌های مزدور مسلح را به موشک‌های کبرا مسلح می‌کند، این یعنی نیاز آمریکا و صهیونیست‌ها به طولانی‌شدن بحران سوریه تا حد امکان.
همانطور که هیبت رزمناوهای آمریکا در هفت می [چند سال گذشته] در سواحل لبنان شکست شد، این بار نیز باید هیبت رزمایش‌های آمریکا در اردن و ترکیه نیز شکست شود.  دیگر زمان آن رسیده است که به هر قیمتی، کار یکسره شود. زیرا نمی‌خواهیم برگشت به عقب کنیم. نمی‌خواهیم به روزهای قانون فوق‌العاده بازگردیم. یکسره کردن وضعیت لازم است تا بار دیگر خود را ناگزیر نبینیم که قانون فوق‌العاده را بازگردانیم. حتی واجب شده است که از طریق فعال کردن ارتش مردمی پیامی قوی به غرب بدهیم و بگوییم که کار بزودی یکسره می‌شود.

 

https://shoma-weekly.ir/VZoiuY