بین الملل

پایان ماراتن 2 روزه مذاکرات آلماتی درخواست تایم‌اوت 1+5

مذاکرات دو روزه آلماتی 2 با پافشاری تهران بر لزوم به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران و مقاومت 1+5 برای پذیرش این امر پایان یافت و قرار شد آنها برای رایزنی درباره پیشنهاد ایران به پایتخت‌های خود مراجعه کنند.

مذاکرات دو روزه آلماتی 2 با پافشاری تهران بر لزوم به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران و مقاومت 1+5 برای پذیرش این امر پایان یافت و قرار شد آنها برای رایزنی درباره پیشنهاد ایران به پایتختهای خود مراجعه کنند.

هر چند روز نخست نشست، با برگزاری دو نوبت مذاکره و نیز دو دیدار دوجانبه میان علی باقری، معاون جلیلی و نمایندگان هیأت های چین و روسیه سپری شد، اما دیدارهای روز دوم با نشست دوجانبه جلیلی و اشتون آغاز و با دیدارهای دوجانبه علی باقری، و ژاک اودیبر، نماینده هیأت فرانسوی در گروه 1+5 دنبال شد، بلافاصله بعد از انجام این دو دیدار، نوبت سوم مذاکرات میان ایران و شش کشور دخیل در گفت و گوها شروع شد.

بعد از این دیدار، انتظارها به سر آمد و ابتدا کاترین اشتون برای تشریح محتوای مذاکرات در کنفرانس خبری حاضر شد. او با اشاره به گفت وگوهای طولانی و فشرده میان دو طرف، از تفاوت دیدگاه های ایران و شش کشور سخن گفت و بیان کرد، قصد دارند برای مشورت به پایتخت هایشان بروند و سپس با جلیلی تماس بگیرند.

هرچند اشتون به سیاق همیشه به کلیگویی پرداخت و از بیان علت تصمیم 1+5 برای مشورت با پایتختهایشان طفره رفت، سعید جلیلی به تفصیل علت را بیان کرد. او در اینباره گفت: در 2 روز گذشته، بحثهای محتوایی، تفصیلی و مشروح درباره ابعاد برنامه عملیاتی ارائه شده ایران صورت گرفت و نمایندگان 6 کشور ابهامها و سؤالهای متعددی درباره برنامه عملیاتی ارائه شده توسط ایران مطرح کردند که به تفصیل پاسخ داده شد.

وی با بیان این مطلب افزود: «نمایندگان 1+5 با طرح نظرات دولتهای خود خواهان ارزیابی های بیشتر از شرایط جدید ناشی از ابتکارات ایران شدند و به این خاطر خواستند نتایج گفتوگوها را به پایتختهای خود منتقل کنند و قرار شد خانم اشتون پس از گفت وگو با وزرای خارجه 6 کشور درباره اینکه چگونه فرایند گفت وگوها به پیش برده شود، با اینجانب تلفنی گفت و گو کند.»

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تعلیق غنیسازی 20درصد گفت: غنی سازی جزو حقوق ما است، چه 20 درصد و چه 5درصد و ملت ایران آن را بر اساس نیازهای خود اعمال میکند اما این میتواند به عنوان موضوعی برای اقدامات اعتمادساز مورد بررسی قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/PFvMoD