سیاسی

پاسخی به سوالات صراط درباره جوانگرایی در موتلفه

مایه تاسف است که این روزها که اصحاب فتنه و جریان انحرافی مورد نفرت عمومی هستند و فضا برای بحث ایجابی باز می باشد؛ آنها که خود را در خیمه ولایت تعریف می کنند به پرخاشگری با یکدیگر مشغول شوند و به تخریب یکدیگر بپردازند. مطلبی با عنوان "جوانگرایی در موتلفه؛ شاید وقتی دیگر " در آن سایت خبری درج گردید که حاوی ادعاهایی بی اساس بود و بر اساس آن تحلیلی تخریبی بر علیه حزبی نگاشته شده بود، که کارنامه 50 ساله آن نشان می دهد همواره خود را سرباز ولایت دانسته و با فهمی که از رهنمودهای ایشان داشته حاضر به پرداخت هزینه در مسیر تحقق خواسته های ایشان بوده است.
وَلا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید
عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است / سوره مبارکه مائده آیه 8

سردبیر محترم سایت خبری صراط
سلام علیکم
مایه تاسف است که این روزها که اصحاب فتنه و جریان انحرافی مورد نفرت عمومی هستند و فضا برای بحث ایجابی باز می باشد؛ آنها که خود را در خیمه ولایت تعریف می کنند به پرخاشگری با یکدیگر مشغول شوند و به تخریب یکدیگر بپردازند.
مطلبی با عنوان "جوانگرایی در موتلفه؛ شاید وقتی دیگر " در آن سایت خبری درج گردید که حاوی ادعاهایی بی اساس بود و بر اساس آن تحلیلی تخریبی بر علیه حزبی نگاشته شده بود، که کارنامه 50 ساله آن نشان می دهد همواره خود را سرباز ولایت دانسته و با فهمی که از رهنمودهای ایشان داشته حاضر به پرداخت هزینه در مسیر تحقق خواسته های ایشان بوده است.
از بررسی تفصیلی بداخلاقی های این متن می گذرم و تنها از باب نهی از منکر شما را به رعایت تقوا در مواجهه با برادران دینی خویش دعوت کرده و نیز به چند سوالی که مطرح کرده بودید پاسخ می دهم:
1-     یعنی تا قبل از 10 سال گذشته جوان گرایی در دستور کار نبوده است؟
در روزگاری که به دستور امام در سال 42 موتلفه تشکیل شد، اغلب اعضای آن حدود 30 سال داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظر امام به همکاری موتلفه اسلامی در غالب حزب جمهوری اسلامی بود و پس از تعطیلی آن، با نظر آن پیر واصل، در سال 1365 سه گروه شورای مرکزی موتلفه را تشکیل دادند؛ السابقون، مدیران جذب شده پس از انقلاب و جوانان. اغلب جوانان راه یافته به شورای مرکزی موتلفه اسلامی در این مقطع زیر 30 سال سن داشتند که بخش عمده آنها از نوجوانی جلسات منظم تشکیلاتی داشته بودند. از آن پس نیز در هر مجمع عمومی ورود جوانان به شورای مرکزی با فراز و نشیب ادامه داشته است. از آنجا که طبق آیین نامه در هیات رییسه موقت جوان ترین چهره های راه یافته به شورای مرکزی حضور دارند؛ رصد هیاتهای رییسه موقت نشان می دهد که حضور جوانان با رده سنی حدود 30 سال امر جدیدی نیست. در برخی دوره ها این عدد اندکی کمتر و در برخی دوره ها اندکی بیشتر بوده است.
دور از واقعیت نیست اگر تاکید کنم موضوع جوانگرایی یک دستور کار مستمر است. اگر نگاه کنید این شعار در مقاطع مختلف از سوی جناب آقای عسگراولادی یا دبیرکل مطرح شده است و منحصر به این دوره نیست. اما آنچه در ده سال اخیر رخ داده است اعتنای بیشتر به این مقوله است. چنانکه نگارنده در سن 20 سالگی به عنوان مدیر روابط عمومی حزب منصوب شد و این در حالی بود که از 7 سال قبل از آن در حوزه های نوجوانان حزب بر اساس الگوی شهیدان مطهری ، بهشتی ، امانی و ... مباحث جهان بینی و معرفتی را در جمع حزبی فراگرفته بودم.

2-    آیا ورود جوانان تنها به حوزه معاونت ها امکان پذیر است؟
از پاسخ قبلی آشکار شد که چنین نیست. آقایان حجت الاسلام ذاکری، مهدی صولی، سید مهدی جولایی و ... از جمله اعضای جوان شورای مرکزی دوره نهم هستند که با رسانه ها تعامل خوبی داشته اند. برای کشیدن خط باطل به این انگاره ذهنی شما یک نمونه دیگر را نیز یادآور می شوم. سپردن مدیریت موسسه مطبوعاتی شما به یک جوان 29 ساله  که در سال 89 رخ داد؛ نشان از اعتماد بالای پیشکسوتان حزب به جوانان و نیز بیانگر عدم وجود شکاف نسلها در این مجموعه شکل یافته بر اساس احساس تکلیف شرعی است.

3- راستی احساس تکلیف شورای مرکزی فعلی تا چه زمانی برای حضور در این عرصه ادامه دارد؟
اجازه می خواهم سوال شما را با سوال پاسخ دهم. کدام عقل سلیمی حکم می کند که یک مجموعه ذخیره های تجربه و دانشی که با مرارت بسیار و در طول زمان به دست آمده را کنار نهاده و در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی، خود را از نظر آنها محروم سازد؟

4- جوان ترین فرد فعلی عضو اصلی شورای مرکزی چند ساله است؟
اگرچه جواب این سوال را خود داده اید که دکتر صالح اسکندری 29 ساله جوانترین عضو منتخب است؛ لکن جوانان حاضر در شورا منحصر به وی نیست. 20 درصد شورای مرکزی منتخب را جوانان شکل می دهند و بخش عمده ای را نیز مدیران حزبی میان سال تشکیل می دهند. اینجانب که در دوره گذشته به واسطه جایگاه حقوقی خویش به عنوان مشاور در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی شرکت می کردم؛ به خوبی شاهد آن بودم که این ترکیب سنی تا چه حد موثر در عدم ایستایی از یک سو و عدم شتابزدگی و بهره مند شدن از پختگی در تصمیم است.

سوال آخر: چه کسانی صحنه گردان اصلی انتخابات شورای مرکزی موتلفه هستند؟
این حزب همچون برخی تشکلهای دیگر نیست که شورای مرکزی آن را هیات موسس انتخاب کنند و به یکماه نرسیده مجبور به تغییر در آن گردند. مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی متشکل از نمایندگان منتخب حوزه های حزبی است و نمایندگان حاضر در این مجمع (که انعکاس انبوهی آن در تصاویر منتشر شده مرا بی نیاز از توضیح بیشتر می کند) هستند که ترکیب شوورای مرکزی را انتخاب می نمایند.

محمد مهدی اسلامی
عضو جدید شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/fR1LGf