بین الملل

پادشاه عربستان دارای قاطعیت نیست

یک کارشناس مسایل بین الملل با توجه به ساختار قدرت در عربستان، بعد از ملک عبدالله، تغییر چشمگیری در سیاست های عربستان از جمله در رابطه با ایران پیش بینی نمی کند و می گوید: جهت گیری دیپلماتیک این کشور در حوزه های منطقه ای و کلان بین المللی تغییری نخواهد کرد.
دکتر حسن لاسجردی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا با بیان اینکه به نظر می رسد با توجه به شاکله ساختار قدرت در عربستان، تغییر چشمگیری در سیاست های عربستان مشاهده نشود، اظهار کرد: به این معنا که ریل تصمیمات و جهت گیری دیپلماتیک این کشور در حوزه های منطقه ای و کلان بین المللی تغییری نخواهد کرد؛ خود ملک سلمان فردی سالخورده است و از طرف دیگر هیات تصمیم گیری در عربستان نیز مجموعه ای از شاهزاده ها و افراد دارای نفوذ هستند. با توجه به شناخت موجود از ملک سلمان و آنچه تاکنون از خود بروز و ظهور داده است، می توان گفت فرد دارای قاطعیت یا دارای تفکر نوگرایی و جدید نیست تا این انتظار ایجاد شود که او بتواند فضای جدیدی در عربستان خلق کند. اینکه آیا علیرغم همه این شرایط و اقتضائات، آیا حوادث و اتفاقات نمی تواند در او تاثیر بگذارد؟ به اعتقاد من اگر هم قرار است تغییری در رابطه بین ایران و عربستان ایجاد شود، باید به مباحثی بازگردد که در حوادث و اتفاقات ممکن است رخ دهد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اعتقاد بر اینکه کلیات روابط ایران و عربستان تغییری پیدا نخواهد کرد، گفت: مگر اینکه حادثه و اتفاقی رخ دهد که پادشاه عربستان را مجبور به این تصمیم سازی کند.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: بخش مهمی از ریشه اختلاف ایران و عربستان به نوع نگاه هر دو طرف بر می گردد در مباحث مختلف ایدئولوژیک، منطقه ای و اختلاف نظرهایی که در مورد قدرت های بزرگ دارند. به نظر می رسد که چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران و عربستان، خود را در دو جبهه متفاوت می بینند و اندیشه ها و تفکرات حاکمیتی در دو طرف این را راسخ کرده اند. از سوی دیگر به هر صورت عربستان به دنبال آن است که بزرگی و برتری خود را به کشورهای عربی تضمین کند و شاید داشتن یک رقیب و یک همراه مثل ایران می تواند آن حس را از او بگیرد و آن بزرگی را کمرنگ کند. نکته دیگر این است که عربستانی ها در موارد متعددی خود را رقیب ایران می دانند.

او ادامه داد: در موارد انرژی، نفت و موضوعات مهمی مثل سردمداری جهان اسلام این رقابت قابل مشاهده است. این موارد، مباحث بسیار کلان و استراتژیک است و نمی توان از هیچکدام آنها گذشت.

لاسجردی در مورد تاثیر چهره هایی چون آقای هاشمی در بهبود روابط ایران و عربستان گفت: روابط چهره ها فردی و خصوصی است. با توجه به اینکه آقای هاشمی با ملک عبدالله ارتباط خوبی داشتند، بعید است که با پادشاه فعلی یا کسانی دیگر این ارتباط دوستانه را داشته باشند. همچنان که در گذشته نیز افراد مختلفی رفته اند و آمده اند اما فقط در مورد آقای هاشمی و آقای امیرعبدالله این دوستی ثابت شده است. نکته دومی که اینجا قابل توجه است، این است که به هر صورت وقتی شما با کشوری رابطه ندارید، این سایه اختلاف وجود دارد. برای حل این مشکل باید کشوری شروع کند یا لااقل زمینه های ارتباط را چه از طریق ارتباط مستقیم با کشور مقابل یا ارتباط های غیرمستفیم فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در منطقه تا این اندازه نفوذ و اعتبار دارد که بتواند از طریق مستقیم و غیر مستقیم موضوع عربستان را مطرح و راه حل منطقی پیدا کند.

https://shoma-weekly.ir/KiIcn3