سیاسی

وقتی رسانه‌های اصلاح طلب شیپور غربی ها می شوند اکونومیست: اروپا در حال یخ زدن است شرق: زمستان سخت اروپا رخت بر بست

به تازگی هفته‌نامه اکونومیست، چاپ لندن بر روی جلد خود طرحی از اروپا را که در حال یخ زدن است منتشر کرده، تا بحران گاز در این قاره را به تصویر بکشد، این تصویر را یکی از معتبر ترین رسانه های اروپایی منتشر کرده و مقامات این کشور هم بارها به این موضوع اذعان کرده اند. به گونه ای که "کریستین سلویو بوشوی" رئیس‌کمیته انرژی پارلمان اروپا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره هشدار داده بود که به دلیل کمبود سوخت، اروپا زمستان بسیار سختی را در پیش‌رو خواهد داشت، همچنین برخی مقامات و رسانه‌های غربی، ورود نفت ایران به بازار جهانی را کلید حل مشکلات آمریکا و اروپا عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که سران و رسانه های اصلاح طلب در موضعی کاملا متفاوت از مقامات اروپایی مدعی می شوند که اروپا هیچ مشکلی در تأمین گاز ندارد و زمستان سختی در کار نخواهد بود.

در همین رابطه روزنامه ی شرق با ذوق زدگی در جدیدترین مطلب خود می نویسد: "زمستان سخت اروپا رخت بربست و قیمت گاز منفی شد" استناد روزنامه ی اصلاح طلب به گزارشی در یورو‌نیوز است که این گزارش از منفی شدن نرخ گاز در معاملات آتی گاز در مصرف ماهانه یک خانه در اروپا خبر می دهد. روزنامه ی شرق در کنار عبور آمریکا از زمستان سخت مطلبی را مبنی بر انعکاس ناترازی مصرف گاز در ایران منتشر می کند و اینگونه نتیجه می گیرد که اروپا از بحران گازی خود عبور کرده و حال این جمهوری اسلامی ایران است که با چالش گازی روبه‌رو شده است، بنابراین با توجه به اینکه روپایی‌ها نیازی به تامین انرژی از سوی ایران ندارند ،باید هرچه زودتر با کوتاه آمدن از مواضع و شروط اصلی خود با طرف‌های غربی توافق کنیم!

و البته این موضعی است که از طرف برخی دیگر از رسانه های اصلاح طلب نیز اتخاذ شد.

این ادعا در حالی مطرح می شود که در گزارش یورونیوز تنها به مصرف ماهانه یک خانه در اروپا استناد شده است در صورتی که این اتفاق تنها مربوط به یک خانه است و نمی توان آن را به تمامی اروپا تعمیم داد.

ضمن آنکه مهمترین بخش گاز اروپا از روسیه تامین می شد که با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین و کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا، بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، نروژ، بلژیک و... با بحران انرژی کم‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شده‌اند.

در این شرایط رسانه های اصلاح طلب به شیپور غربی‌ها در داخل تبدیل شدند و آنچه دیپلمات‌های ایران درباره زمستان سرد اروپا می گفتند را به باد تمسخر گرفته و در یک عملیات رسانه ای خواهان امضای هرچه سریع تر برجام بدون تضمین شدند.

رسانه های اصلاح طلب در حالی مدعی ارزانی گاز و عبور اروپا از زمستان سخت می شوند که اروپا به شدت قیمت گاز برای مصرف‌کننده‌ها را افزایش داده است.

در این راستا این سوال جدی وجود دارد که وقتی اروپایی ها خودشان به کمبود گاز اذعان دارند، اهداف رسانه های اصلاح طلب از این روند چیست؟

https://shoma-weekly.ir/aHwYRu