بین الملل

وقتی اوباما و رامنی برای «اسرائیل» و «سبزها»، غیرتی می‌شوند

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شود و مشخص خواهد شد اوباما چهار سال دیگر به صندلی هدایت کاخ سفید تکیه خواهد زد یا رامنی با پشتیبانی جدی لابی صهیونیست در آمریکا، راهی ساختمان سفیدِ واشنگتن خواهد شد.
باراک اوباما و میت رامنی سومین و آخرین مناظره انتخاباتی خود با موضوع سیاست خارجی را پیش از رای گیری ششم نوامبر انجام دادند. افزایش نفرت مسلمانان از کاخ سفید در خاورمیانه از جمله مساله حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی و برنامه هسته‌ای ایران جزو موضوع‌های مورد بحث بود. مساله تروریسم و قدرت گرفتن چین و جنگ‌های افغانستان و سوریه از دیگر مسائلی بود که مورد بحث قرار گرفت.
درحالی که باراک اوباما در پاسخ به سوال مجری، تروریسم را بزرگ‌ترین چالش آینده آمریکا دانست، میت رامنی گفت که به نظر او «ایران اتمی» بزرگ‌ترین مساله آمریکاست. رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا حمله به اسرائیل معادل حمله به آمریکاست گفت: «اسرائیل بزرگ‌ترین متحد آمریکاست و اگر اسرائیل هدف حمله قرار گیرد، آمریکا در کنارش خواهد ایستاد.»
او همچنین گفت «تا زمانی که من رئیس جمهورم ایران به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد» و افزود که قوی‌ترین تحریم‌ها علیه مردم ایران، توسط دولت او و در همکاری با متحدان آمریکا وضع شده است. میت رامنی نیز گفت که اگر او رئیس جمهور شود تحریم‌های «فلج کننده» علیه ایران را تشدید خواهد کرد اما در مورد گزینه نظامی هر دو نامزد به صراحت تاکید کردند که دست زدن به اقدام نظامی بسیار بعید و هزینه‌ساز است.
البته رامنی در جریان سخنان خود، صراحتا به حمایت از جریان برانداز در ایران پرداخت و اوباما را به کوتاهی در این زمینه متهم کرد. نماینده جمهوری‌خواهان در انتخابات، خطاب به اوباما گفت: رهبران ایران دولت اوباما را ضعیف می‌دانند و امروز ۱۰ هزار سانتریفیوژ همچنان در حال غنی سازی است. باید اذعان کنم که سکوت ظاهری اوباما در زمان تظاهرات «مخالفان سبز» اشتباه بود.
او همچنین بیان اینکه «تحولات بهار عربی، مسلمانان را تقویت کرده است و سیاست اوباما نتوانسته آن‌ها را کنترل کند»، باراک اوباما را فردی ضعیف خواند که توانایی کنترل و اداره کاخ سفید را ندارد. البته این اظهارات رامنی با واکنش رقیبش مواجه شد و اوباما گفت که از همراهی با انقلابیون تونس و مصر خوشحال است و به آن افتخار می‌کند. ساکن فعلی کاخ سفید با لحنی تهاجمی خطاب به رامنی اضافه کرد: هر بار که شما عقیده‌ای ابراز کرده‌اید، مرتکب اشتباه شده‌اید. به رغم اینکه در عراق سلاح‌های کشتار جمعی وجود نداشت، گفتید باید به آن حمله می‌شد و گفتید نباید برای خروج از افغانستان تاریخ تعیین می‌کردیم.
بخش پایانی مناظره نود دقیقه‌ای دیشب هم به چین و بدهی‌های کلان آمریکا به این کشور اختصاص داشت. در این رابطه رئیس‌جمهور آمریکا به توازن تجاری منفی با چین اشاره کرده و گفت: در موارد ضروری که تشخیص داده‌ام، گام‌های قاطع در برابر چینی‌ها برداشته‌ام. وی تصریح کرد: چین هم رقیب ما است و هم یک شریک بالقوه. اوباما افزود: برای رویارویی با چین، باید با سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات قدرت خود را در برابر آن کشور افزایش دهیم و شرکای تجاری خود در سطح جهان را افزایش دهیم.
میت رامنی در مقابل گفت: چین هم منافعی مانند ما در جهان دارد و ما می‌توانیم شریکی خوب برای آن‌ها باشیم. وی افزود: چینی‌ها آمریکا را ضعیف می‌ببینند و این تفکر به اشتباهات رئیس جمهور بر می‌گردد۰رامنی چین را به تقلب و زیر پا گذاشتن قراردادهای تجاری متهم کرد و گفت: ما باید چین را وادار کنیم که رفتار اقتصادی خود را اصلاح کند.در پایان این مناظره، میت رامنی دوره نخست ریاست جمهوری اوباما را برای آمریکا مصیبت بار دانست و خطاب به مردم کشورش گفت: سیاست‌های چهار سال گذشته باعث فقر بیشتر در میان مردم آمریکا شده و باعث تاسف است که این مدت تا این اندازه برای ما دردآور بود. باراک اوباما نیز در سخنان پایانی خود با برشمردن دستاوردهای دولتش، خود را وارث اشتباهات دوران جورج بوش دانست و میت رامنی را متهم کرد که کشور را به سمت دوران سیاست‌های بوش سوق خواهد داد.پس از پایان این مناظره، اکثر رسانه‌های بزرگ و مطرح جهان با تیتر مشترک «ایران؛ محور اصلی مناظره سوم اوباما و رامنی» به پوشش آن پرداختند و جمهوری اسلامی ایران را یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر کسب رای هر کدام از کاندیدا‌ها در جریان رقابت انتخاباتی عنوان کردند. به نظر می‌رسد هر چقدر که سران کاخ سفید تلاش می‌کنند تا ایران را کم اهمیت جلوه دهند و قدرت بالای تاثیرگذاری کشورمان در معادلات منطقه‌ای و جهانی را حاصل بزرگنمایی رسانه‌های خبری بخوانند، باز هم افکار عمومی این مساله را قابل باور و پذیرش نمی‌دانند؛ زیرا زمانی که اکثر وقت مناظره دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مباحثه درباره نحوه کنترل قدرت ایران می‌گذرد، طبیعی است نمی‌توان باور کرد اوباما و رامنی در حال صحبت پیرامون یک کشور ضعیف هستند!
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شود و مشخص خواهد شد اوباما چهار سال دیگر به صندلی هدایت کاخ سفید تکیه خواهد زد یا رامنی با پشتیبانی جدی لابی صهیونیست در آمریکا، راهی ساختمان سفیدِ واشنگتن خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/WOdzve