بین الملل

وقتی اصلاح طلبان روابط چین، عربستان را نشانه شکست اقتصادی دولت سیزدهم می دانند

در هفته‌های اخیر خبر قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری گازی قطر و چین منتشر شد. اصلاح طلبان که از همان ابتدا مخالف توسعه همکاری ایران با چین بودند ، این قرارداد را نشانه ی دور زدن ایران از سوی چینی ها دانستند و در رسانه های خود مدعی شکست سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم شدند، در همین رابطه روزنامه ی هم میهن مطلبی را با عنوان "فرش قرمز عربستان برای چین" منتشر کرد و نوشت: "قراردادهای جدید کشورهای منطقه در حوزه انرژی منهای ایران" این روزنامه در کنار مطلب مذکور متن دیگری را تحت عنوان "غروب دیپلماسی انرژی" منتشر کرد و نوشت:" تاخیر در رفع تحریم‌ها موجب حذف ایران از بازار انرژی و پیشی گرفتن همسایگان در این بازار شد."

رسانه ها و سران اصلاح طلب تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا به مردم ایران بقبولانند سیاست اقتصادی دولت سیزدهم شکست خورده و تنها راه نجات کشور امضای هرچه سریع تر برجام است.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در حال حاضر چین یکی ازمهمترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود و بخش قابل توجهی از تجارت ایران از جمله فروش نفت با این کشور انجام می شود. گزارش های منتشر شده از فروش نفت ما در مقایسه با ابتدای دولت نشان می دهد که این صادرات حدود ۲.۵ برابر افزایش داشته است. همچنین ارزش صادرات غیر نفتی ایران در ۸ ماه نخست امسال به ۳۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار رسیده است که عمده ی این صادرات به کشور چین بوده است، تسهیل واردات واکسن کرونا و به صفررسانی آمار قربانیان کرونا یکی دیگر از دست آوردهای همکاری ایران و چین در دولت سیزدهم است.

علاوه بر اینها عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای هم دست آورد مهم دیگریست که می تواند شرایط اقتصادی کشور را به صورت قابل توجهی بهبود بخشد.
روزنامه های اصلاح طلب در حالی سعی می کنند سیاست اقتصادی دولت سیزدهم را شکست خورده جلوه دهند که دولت مورد حمایت این جریان به مدت 5 ماه در پکن سفیر نداشت و سیاست ارتباط با شرق و کشورهای همسایه را از دستور کار خود خارج کرده بود و تمامی اقتصاد کشور را به معاهده ی برجام گره زده بود، اما نتیجه ی این سیاست تنها افزایش تحریم‌ها از 800 مورد به 1700 مورد بود.

وانگهی
سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض، پا گذاشتن در حیاط‌خلوت سنتی آمریکا است اما رسانه های اصلاح طلب سعی می کنند که این سفر را علیه ایران جلوه دهند، این در حالی است که نفوذ چین در منطقه به معنی تاثیرگذاری منفی بر منافع آمریکا در غرب آسیا است.

https://shoma-weekly.ir/pKLW3p