سیاسی

"وفاق ملی" نسخه ای برای پیروزی اصولگرایان

اگر اصولگرایان با شکل گیری طرح وفاق ملی و برنامه ریزی برای رقابت منسجم در برابر جریان انحرافی حاضر شوند؛ پیروزی شان حتمی است.
سلمان مهدوی–  شطرنج از بازیهای فکری جالب است چرا که ابعاد مختلفی باید مورد نظر دو طرف بازی باشد و حریف باهوش تر از کم دقتی یا بی دقتی طرف مقابل بهره برداری کرده و با تغییر چند مهره، حرکت پایانی را به گونه ای انجام می دهد که مجال هیچ حرکتی به طرف مقابل داده نشود.
بازیهای سیاسی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم شبیه این بازی شده است، چندی پیش گزارشی ارایه با عنوان "فعال‌ترین کاندیدای انتخابات 92 کیست؟" و در آن عنوان شد که مشایی با چراغ خاموش فعالیتهای انتخاباتی خود را پیگیری می کند در همان گزارش آمده بود که ملک زاده با توجه به ارتباط با یکی از مقامات ارشد نظام مورد توجه احمدی نژاد قرار داشته و دارد.
حالا بازی احمدی نژاد با چند مهره در زیر مجموعه دولت به نوعی دو فرض مورد نظر در گزارش قبلی را تقویت کرد، اول جایگزین شدن موسوی به جای مشایی و به حاشیه رفتن وی که با این حرکت از یک سو مشایی نیازی به استعفا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد و از سوی دیگر فرصت بیشتری برای انجام کارهای مربوط به انتخابات خواهد داشت.
از سوی دیگر ملک زاده به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی منصوب شد که با توجه به نظر دولت روی یکی از مقامات ارشد نظام که روابط بسیار خوبی با ملک زاده دارد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، این فرضیه هم تقویت شد.
اگرچه برخی سعی دارند الهام سخنگوی سابق دولت را یکی از گزینه های دولت برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نشان دهند ولی احتمال چنین اتفاقی بسیار کم و به نوعی شایعه پراکنی و فرافکنی برای دور شدن از اصل ماجرا و رسیدن به اهداف اصلی به نظر می رسد.
رییس جمهور در این مقطع با تکان دادن چند مهره تمرکز رقبای انتخاباتی را کاملا بهم زده و جریانات سیاسی اگرچه سعی دارند به نوعی موضوع را عادی جلوه دهند ولی به خوبی آگاهی دارند که رقابت با کاندیدای مورد حمایت دولت نهم و دهم نمی تواند کار ساده ای باشد.
یکی از دلایل پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم این بود که هیچ یک از رقبا او را به عنوان یک رقیب جدی به حساب نیاوردند و همین موضوع موجب شد احمدی نژاد به راحتی بتواند در تبلیغات مردمی موفق و وارد مرحله دوم انتخابات شود.
به نظر می رسد در صورتی که رقبای اصولگرای دولت به صورت جدی کاندیدای اصلی مورد حمایت دولت را در معادلات خود به حساب نیاورند و به تحلیل صحیحی در مورد نوع رقابت با وی نرسند و خود نتوانند وفاق ملی بین اصولگرایان ایجاد کنند، در برابر این کاندیداها هر شخصیتی که باشد شکست خواهند خورد.
در همین حال اخبار واصله از ستادهای زیرزمینی اسفندیار رحیم مشایی از تلاش بی وقفه تیم انتخاباتی وی خبر می دهد، برای مثال ماموریت این تیم برای جمع آوری هر نوع عکس و فیلم با حضور مشایی در سالهای گذشته از سطح سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و فعال شدن تیم تبلیغاتی وی در شبکه های مجازی اجتماعی مانند فیس بوک حاکی از عزم جدی وی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دارد.
در چنین شرایطی به نظر می رسد اگر اصولگرایان با شکل گیری طرح وفاق ملی و برنامه ریزی برای رقابت منسجم در برابر جریان انحرافی حاضر شوند؛ پیروزی شان حتمی است.

https://shoma-weekly.ir/kAbYxR