بین الملل

وعده هایی که عملی نشد

عملی نشدن بسیاری از وعده های انتخاباتی "باراک اوباما" با وجود گذشت 4 سال از ریاست جمهوری وی نشان می دهد این وعده ها شعارهایی با هدف جلب آرا بیشتر بوده و یا اراده ای برای انجام آنها وجود نداشته است.
عملی نشدن بسیاری از وعده های انتخاباتی "باراک اوباما" با وجود گذشت 4 سال از ریاست جمهوری وی نشان می دهد این وعده ها شعارهایی با هدف جلب آرا بیشتر بوده و یا اراده ای برای انجام آنها وجود نداشته است.
طبق برآوردهایی که انجام شده شمار وعده های انتخاباتی نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا بالغ بر 508 مورد می شود. اینها وعده هایی بود که با شعار ایجاد تغییر و امیدوار کردن شهروندان خسته از جنگ و فقر آمریکا از سوی ستاد انتخاباتی "باراک اوباما" داده شد.
با این حال در 4 سال اخیر بسیاری از رای دهندگان به اوباما به دلیل این که بخش اعظم وعده های انتخاباتی اش جامه عمل نپوشیده است، از وی رویگردان شده اند. سرویس اینترنتی PolitiFact در پژوهشی که در همین رابطه انجام داده اعلام کرده است، اوباما تنها به 37 درصد از شعارهای انتخاباتی اش پایبند بوده و در باقی موارد از عملی کردن این شعارها طفره رفته و یا آن را به آینده ای نامعلوم موکول کرده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری مهر این در حالی است که وی در 16 درصد موارد نه تنها به تعهداتش وفادار نبوده، بلکه کاملا برخلاف شعارهای خود عمل کرده است. هر چند از برخی عوامل مانند مخالفت جمهوریخواهان کنگره به عنوان موانع بیرونی دولت اوباما در این راستا یاد می شود اما در واقع رویکردها و سیاستهای وی را می توان علت اصلی ناکامی هایش در این چهار سال به شمار آورد.   
مقامات دولت اوباما در اشاره به موفقیتهای خود از پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق که به اعتقاد آنان میراث شوم دولت "جرج دبلیو بوش" به شمار می رود و نیز کشته شدن "اسامه بن لادن" رهبر القاعده در حمله نظامیان آمریکایی به حومه اسلام آباد یاد می کنند.
با این حال برای بسیاری از تحلیلگران و منتقدان با پرداختن به شکستهای فاحش دولت اوباما، این اقدامات را در مقابل ناکامی ها و یا وعده های عملی نشده وی ناچیز می دانند. از آن جمله فعالیت زندان "گوانتانامو" است که قرار بود در نخستین سال ریاست جمهوری اوباما تعطیل شود.
نامزد دمکراتها در انتخابات 2008 وعده داد این زندان مخوف را که محل نگهداری از مظنونین حملات تروریستی در خلیج گوانتانامو در سواحل کوبا است، ظرف یک سال تعطیل کند، وعده ای که گذشت زمان دروغین بودن آن را به اثبات رساند. اوباما نه تنها در جلب نظر کشورهای اروپایی برای نگهداری زندانیان این زندان بدنام و قانع کردن مخالفان جمهوریخواه خود در کنگره برای بستن آن ناموفق بود، بلکه نتوانست دوستان آمریکا در سراسر جهان را برای پذیرفتن زندانیان آزاد شده در کشورشان راضی کند.
به این ترتیب در سال 2012 و با وجود گذشت چهار سال از ورود اوباما به کاخ سفید همچنان شاهد فعالیت مخوف ترین زندان جهان با 169 زندانی در گوانتانامو هستیم و از تغییری که چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا وعده داده، خبری نیست.  




یک روزنامه ترک فاش کرد؛
تاسیس شرکتی از سوی اردوغان برای آموزش و انتقال تروریستهای مسلح به سوریه

یک روزنامه ترک فاش کرد دولت اردوغان، شرکتی را برای آموزش و مسلح کردن تروریستها با هدف دست زدن به حملات مسلحانه علیه سوریه تاسیس کرده است.
روزنامه آیدین لیگ ترکیه گزارش داد دولت اردوغان، شرکتی را برای آموزش و مسلح کردن تروریستها با هدف دست زدن به حملات مسلحانه علیه سوریه تاسیس کرده است.
این روزنامه فاش کرد دولت رجب طیب اردوغان، شرکتی را با عنوان "شرکت بین المللی مشورتی تاسیسات" تاسیس کرده است که به آموزش گروههای مسلح تروریستی برای انجام حملات در سوریه می پردازد.این روزنامه نوشت این شرکت که به نظر قانونی می رسد، از سوی افسران بازنشسته ترک و طرفدار دولت اردوغان تاسیس شده است.
این روزنامه در گزارش خبری خود با استناد به منابع اطلاعاتی ترکیه نوشت این شرکت با هدف آموزش و مسلح کردن گروههای مسلح که شامل افراد بیگانه است و برای انجام حملات تروریستی در سوریه و تلاش برای شعله ور کردن آتش جنگ داخلی تاسیس شده است که این افراد، فعالیتهای تروریستی خود را تحت پوشش گروه موسوم به اتحادیه طرفداران عدالت انجام می دهند و ریاست این اتحادیه و شرکت مذکور را عدنان تانری وردی سرتیپ بازنشسته که افکار و گرایشهای افراطی دارد، برعهده گرفته است.
روزنامه آیدین لیگ نوشت این شرکت غیرقانونی، کار انتقال پولهای شیوخ خلیج فارس و پولهایی که دولت اردوغان از خزانه دولت برای مخالفان سوری اختصاص داده است را به آنها منتقل می کند.

بر اساس اطلاعاتی که این روزنامه از منابع سازمان امنیت ملی ترکیه به دست آورده است، شرکت تاسیس شده از سوی دولت اردوغان، 2800 فرد مسلح را در یک دوره آموزشی با جنگ خیابانی در اردوگاههایی که در مناطق مختلف احداث کرده، آشنا کرده و آموزشهای نظامی گروههای 300 تا 400 نفره مسلح ادامه دارد که این شرکت تلاش می کند تعداد آنها را به 4500 فرد مسلح افزایش دهد.
این روزنامه نوشت اتحادیه موسوم به انصارالعداله در سال 2000 توسط افسران اخراج شده از نیروهای مسلح ترکیه تاسیس شد و به عنوان مرکزی برای فعالیتهای نظامی سری دولت اردوغان عمل می کند.
 این روزنامه افزود سرتیپ بازنشسته ترک به نام تانری وردی رئیس شورای اداری شرکت تاسیس شده در اظهاراتی گفته است پس از سرنگونی جنگنده ترک در آبهای منطقه ای سوریه، این شرکت، عملیات سری خود را در سه بخش آغاز کرده است که شامل حمایت از تشکیل گروه موسوم به ارتش آزاد و کمک به آن در فعالیتهایش یعنی اقدامات مسلحانه و حمایت مالی از شرکتها و موسسات مشابه شرکت دفاع بین المللی مشورتی تاسیسات است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به ضرورت حمایت از گروههای مسلح در سوریه و نقش شرکت خود در این زمینه اشاره می کند.
 



ولیعهد عربستان و چالش‌های فراروی او

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی مشکلات و چالش های پیش روی ولیعهد عربستان در اداره موقت امور کشور در غیاب عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی که هم اکنون درخارج از کشور به سر می‌برد، پرداخت.
روزنامه القدس العربی در مقاله خود به قلم مضاوی الرشید نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان هنگام سفر خاص خود به مغرب ، ماموریت اداره کشور را به طور موقت به سلمان ولیعهد این کشور سپرد و شاید انتظار سلمان برای اینکه به طور رسمی زمام امور را در دست بگیرد ، به طول نیانجامد و وی به زودی آنگونه که انتظار می رود ، رسما" شاه عربستان شود.
ولیعهد کنونی عربستان با موضوعات پیچیده و دشواری در عرصه داخلی و خارجی مواجه است که در دوره حکومت عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی از سال 2005 بر روی هم انباشته شده است.
سلمان در زمینه وضعیت داخلی با اوضاعی کاملا" متفاوت روبرو است که هیچ یک از شاه های عربستان درگذشته با آن روبرو نبوده اند. این وضعیت ناشی از تحولات و تغییرات اجتماعی در عربستان است که مهم ترین آنها اعتراض های اجتماعی رو به افزایش نسبت به برخی موضوعات می باشد؛ بدون اینکه راه حلی برای آن و برای پایان دادن به اعتراض ها پیدا شود.
به نظر می رسد که عربستانی ها از همسایگان عرب خود معنای جنبش مسالمت آمیز اعم از تجمع و تظاهرات و گردهمایی در مقابل موسسات دولتی و میادین عمومی و مراکز تجاری را آموخته اند و علیرغم اینکه این تجمع ها به نتیجه ملموس و قابل توجهی نرسیده است اما نشان دهنده پیشرفت توانایی جوانان و فعالان در زمینه گردهمایی و جمع کردن دیگران درخصوص موضوعاتی مانند زندانیان سیاسی ، بیکاری و مصادره اراضی و فساد اداری است که شهروندان عادی در عربستان از آن رنج می برند.
این تجمع‌ها برای مسئولان سعودی تازگی دارد و باعث شده است تا شهروندان این کشور به فکر مطالبه حقوق خود و اعتراض به ممانعت از فعالیت گروهی شوند.فعالان عربستانی در همه مناطق کشور توانایی خود را برای پشت سرگذاشتن قید و بندها و محدودیت های اعمال شده بر تشکل های سیاسی و تجمع های کوچک که همواره با بازداشت روبرو می شده است ، اعلام کرده اند.
رژیم سعودی همچنان به شیوه طرح انفرادی خواسته ها مقابل مسئولان و سرکوب هر تلاشی که از نظر آنان برای مطالبه حقوق و خواسته ها مطلوب نباشد، اعتقاد راسخ دارد و تجمع را مردود می داند اما در مقابل صفوف منظم تجمع کننده در مقابل شوراها در مناطق اداری یا شهر ریاض شیوه ای دیگر را در پیش گرفته اند.
به گزارش العالم، تحولات اجتماعی که شاه آینده عربستان با آن روبرو خواهد بود ، شیوه سنتی در عربستان را که نسل قدیم در پیش گرفته بود ، درهم خواهد شکست و روش مطالبه حقوق را تغییر خواهد داد و آنرا از انحصار دستگاه های دولتی خارج خواهد کرد.
تغییرات اجتماعی و افزایش میزان مهاجرت به شهرهای بزرگ و گسترش فعالیت رسانه ها و رویکرد باز آن در زمینه ارتباطات اجتماعی باعث شده است که حد و حدود رهبران و مسئولان از رهبران سنتی مانند شیخ قبیله یا کدخدای یک روستای دور افتاده گذر کند.
در سایه این تحولات رو به رشد ، شاه آینده عربستان با وضعیت اجتماعی متفاوت با گذشته روبرو است زیرا در گذشته ، کنترل جامعه به ویژه در مناطق دور دست و دور از مرکز سیاسی و اداری از جمله مناطق جنوبی کشور نزدیک به یمن و مناطق شمالی آسان بود. شاید شاه آینده عربستان برای به دست گرفتن کنترل امور کشور ناچار به توسل به راه کار امنیتی باشد. تا این لحظه ولیعهد عربستان هیچ تمایلی به تعامل با موضوع اصلاحات سیاسی نشان نداده است و این وضعیت مادامی که تحرک مردمی منحصر به مسائلی غیرمنسجم و پراکنده است ، بر همین منوال است ولی روزی فرا خواهد رسید که این خواسته ها یک جا جمع می شوند و همه جامعه به این باور می رسند که دستیابی به حل و فصل قضایای حل نشده مانند زندانیان و نداشتن استقلال قضایی و مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری و مشکل مسکن و طرد از روستاهایی که درآن جا خدماتی وجود ندارد ، تنها با تغییر ریشه ای نظام حکومتی ممکن و میسر خواهد بود و همه به این نتیجه می رسند که باید موسسات و مراکز کشور از جمله مجلس ، نهادهایی منتخب باشند که اعضای آن به خواست مردم انتخاب می شوند و دولت هم از طریق همین مجلس منتخب تشکیل می شود.
با وجود اینکه ولیعهد عربستان تلاش می کند تا در تبلیغات اعلام نماید که پادشاه آینده عربستان پادشاهی متمدن است که طرفدار و دوستدار فرهنگ و فرهنگیان می باشد اما هیچگاه از تمایل خود برای اصلاحات در مسائل سیاسی سخن نگفته است و تا این لحظه سکوت اختیار کرده است به گونه ای که گویی این مساله برای وی اهمیتی ندارد.
نه فرهنگ ولیعهد و نه تجربه سیاسی او در سطح داخل و در خارج و در سطح منطقه، باعث نمی شود که ما انتظار داشته باشیم عربستان از مرحله ای به مرحله دیگر منتقل شود و شاهد رهایی این کشور از رفتارهای سنتی سیاسی باشد. مادامی که تحرک های مردمی محدود و پراکنده است ، ولیعهد مجبور نخواهد شد که معادلات سابق را تغییر دهد و فقط زمانی خود را مجبور به تغییر و تحول سیاسی می بیند که خواسته های حیاتی مردم به طور یکجا و منسجم مطرح شود و در این صورت ، وی خود را با جامعه ای متغیر و درعین حال پویا روبرو می بیند و اگر امیدی به تغییر وجود دارد ، ولیعهد باید به محض رسیدن به قدرت و تکیه زدن بر مسند قدرت ، بلافاصله به اجرای طرح های اصلاحات به ویژه اصلاح وزارتخانه ها از جمله وزارت کشور اقدام کند ، به گونه ای که محدوده اختیارات و نفوذ این وزارتخانه سلطه جو را کم کند و در اولین اقدام ، دستگاه قضایی را از آن جدا کند و نیز سلطه و نفوذ آن بر مناطق را از نظر اداری کم کند زیرا که این وزارتخانه تحت سلطه شاهزاده نایف و پسرش در دوره مبارزه با تروریسم، به کشوری تبدیل شده است که هیچ محاسبه و بازخواستی از مسئولان آن نمی شود.




جاسوس به جای سیاستمدار
سفر  دیوید پترائوس  رییس سیا به جای سیاستمداران آمریکایی به ترکیه، پس از پیروزی های ارتش سوریه نشان می دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و اقمارشان مانند ترکیه و برخی اعراب به دنبال تسلیح بیشتر القاعده و سایر گروه های تروریستی فعال در سوریه هستند.
در حالی که قدرت ارتش سوریه در پاک سازی شهرهای سوریه ار تروریست ها، برگزاری موفق اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران و طرح بحران سوریه از سوی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس و ارائه راه حل سیاسی مسالمت آمیز، کشورهای مداخله گر در اوضاع سوریه را ناکام کرده است،  دیوید پترائوس  رییس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) به ترکیه سفر کرده است تا با همکاری آنکارا و دیگر عوامل بحران آفرین در امور سوریه طرح انگلیسی- آمریکایی را برای از پای در آوردن نظام بشار اسد  با این عوامل مداخله گر مورد بررسی قرار دهد.
شبکه خبری نهرین نت عراق ضمن اشاره به سفر  دیوید پترائوس  رییس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا گزارش داد، این سفر برای پیگری اقدامات سری با مقامات ترکیه علیه دولت سوریه انجام شده است.
این شبکه خبری افزود، مقامات ترکیه طی یک سال اخیر در خدمت طرح آمریکایی-انگلیسی بوده است، به طوری که با عربستان و قطر همکاری کرده تا نظام سوریه را از پای در آورد.
شایان ذکر است که سفر رییس دستگاه مرکزی اطلاعات آمریکا به ترکیه هم در همین راستا است تا با مقامات بلندپایه ترکیه در این زمینه وارد مذاکره شود.
طبق گزارش منابع مسوول از آنکارا، رییس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا با تعدادی از مسوولان ترکیه دیدار خواهد داشت و در مورد بحران سوریه با این مسوولان به مذاکره خواهد پرداخت.
این سفر زمانی انجام می شود که عملیات نظامی گروه های مسلح برای سیطره بر شهر حلب و برخی از مناطق شهر دمشق با شکست مواجه شده است. گروه های مسلح در همه مناطق استرات‍‍ژیک و راهبردی حلب با شکست سهمگینی روبرو شده اند. ارتش سوریه توانسته است با گروه های مسلح تروریستی وارد کارزار شود و آنها را از پای درآورد و به موفقیت های بزرگی در پاک سازی شهرها از عناصر تروریستی نایل آید.
همه این پیروزی های ارتش سوری و تغییرات ناشی از آن باعث شده است طرح های آمریکایی و انگلیسی که برای سقوط نظام سوریه آماده شده به شکست انجامد و این تهدیدی جدی برای ایالات متحده، انگلستان، قطر، عربستان و رژیم صهیونیستی محسوب می شود. این سفر از این جهت حساس است که در زمانی انجام شده است که موج اعتراضات مردمی در ترکیه نسبت به سیاست های دولت اردوغان هر روز در حال افزایش است.
مردم ترکیه در این اعتراضات سیاست  اردوغان  را که در خدمت طرح های آمریکایی-عربی است و در امور داخلی سوریه دحالت می کند و امکانات ترکیه را در این راستا به کار می گیرد، محکوم می کنند.
از سوی دیگر، این سفر از این جهت حساس به نظر می رسد که بسیاری از طرف های منطقه ای و فرامنظقه ای در اجلاس سران کشور عدم تعهد در تهران بر این اعتقاد بودند که باید بحران سوریه از طریق گفتگوی سیاسی مسالمت آمیز حل شود. این سفر در زمانی انجام می شود که روزنامه های مشهور ترکیه مثل  حریت  و  ملیت  با درج مقالاتی از نویسندگان مشهور ترکیه سیاست  اردوغان  و  داووداوغلو  وزیر خارجه ترکیه را در مورد سوریه به باد انتقاد گرفته اند.
 ارطغرل اوزکوک  سردبیر روزنامه ملیت با انتقاد از دخالت  اردوغان  و  اوغلو  در امور داخلی سوریه هشدار داده است دخالت در تنش داخلی سوریه از سوی ترکیه برای ترکیه و امور داخلی این کشور خطر آفرین خواهد بود.
نویسندگان ترک از  داود اوغلو  و  اردوغان  چنین توصیفی ارائه می دهند که  داود اوغلو  مردی است که اختلاف طایفه ای بر می انگیزد و گمشده خود را در  اردوغان  که ما را به دوره سلجوقیان بر می گرداند، یافته است.این نویسندگان معتقدند، سیاست های مداخله گرانه این مسوولان ترک باعث خشم کشورهای همسایه به ویژه مردم عراق شده است.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر دیوید پترائوس  رییس دستگاه اطلاعاتی آمریکا به ترکیه برای مذاکره در مورد پاره ای از مسایل منطقه ای است.
مسوول این خبرگزاری، هویت کسانی را که این مسوول آمریکایی قرار بود با آنها مذاکره کند بیان نکرده است.
بنا به گزارش این خبرگزاری، مقامات ترکیه و آمریکا ماه گذشته نیز طی نشستی برنامه ریزی کرده اند تا نظام سوریه را سرنگون کنند.دو طرف مذاکره کننده در نشست ها، طرح هایی را در مورد حمله شیمیایی دولت  بشار اسد  و تهدید گروه های مسلح حزب کارگزاران کردستان ترکیه مورد بررسی قرار داده اند.روزنامه  اکشام  ترکیه سفر دیوید پترائوس  رییس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به شهر استانبول را برای یک ماموریت مهم ارزیابی کرد.
این روزنامه در ادامه نوشت، آنچه در مورد سفر  دیوید پترائوس  مورد توجه است این است که این سفر بلافاصله بعد از درخواست  داود اوغلو  در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد مسوولیت در امور سوریه انجام شده است.
پیروزی های سریع ارتش سوریه در نبرد با تروریست ها دشمنان سوریه را به تحرک واداشته است. حضور رییس دستگاه جاسوسی آمریکا در ترکیه به جای مقام های سیاسی این کشور نشان می دهد که پاتک آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه کشورهای اقماری مانند ترکیه و اعراب به دولت سوریه، نه پاتکی از جنس سیاست که از جنس امنیت و تسلیح بیشتر تروریست های القاعده و سایر گروه ها به سلاح توسط سیا و موساد با لجستیک ترکیه و کشورهای عربی خواهد بود.


https://shoma-weekly.ir/hhC91C