سیاسی

وظیفه‌گرایی و پاسخگویی به خواست دشمن تبدیل نشود

عوت مکرر مقام معظم رهبری از مسئولان و مردم و امت اسلامی به وحدت و همدلی و توصیه مداوم ایشان به صاحبان قلم و زبان و فعالان مطبوعاتی و پایگاههای اینترنتی و جناح‌های سیاسی و مسئولان اجرایی و غیراجرایی برای اتحاد به این دلیل است که وحدت در اقتدر و پیشرفت کشور و حفظ جایگاه جمهوری اسلامی در جهان دارای تأثیراتی عظیم و حیاتی است.
حمیدرضا ترقی- دعوت مکرر مقام معظم رهبری از مسئولان و مردم و امت اسلامی به وحدت و همدلی و توصیه مداوم ایشان به صاحبان قلم و زبان و فعالان مطبوعاتی و پایگاههای اینترنتی و جناح‌های سیاسی و مسئولان اجرایی و غیراجرایی برای اتحاد به این دلیل است که وحدت در اقتدر و پیشرفت کشور و حفظ جایگاه جمهوری اسلامی در جهان دارای تأثیراتی عظیم و حیاتی است.
موضوع سؤال مجلس از رئیس جمهور
رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با سؤال مجلس از رئیس جمهور فرآیند قابل تأملی را طی کردند: در جایی فرمودند: اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و اختلاف در برخوردهای گوناگون به اختلاف علنی و به گریبان‌گیری و مچ‌گیری در مقابل چشم مردم منتهی شود، چون اختلاف آنقدر اهمیت ندارد.10/8/91
در سخنانی دیگر فرمودند، وظیفه قوه مجریه، مقننه و قضائیه این است که مراقب باشند بدخواهان نتوانندآرامش و ثبات کشور را بر هم بزنند و فرمودند، گاهی یک حرف، یک عمل نسنجیده و عمل نابجا موجب تلاطم در محیط سیاسی می‌شود، همه مسئولین باید آرامش سیاسی کشور را حفظ کنند تا فضای سیاسی کشور جنجالی نشود. 24/7/91
معظم له در جای دیگر در دیدار با دانشجویان فرمودند: هم اختلاف بین مسئولین مضر است و هم بدتر از آن کشاندن اختلاف میان مردم مضر است. این را من به مسئولین، به رؤسای محترم هشدار می‌دهم، مراقب باشند... اختلاف را به میان مردم نکشانند، چیزهای جزئی را مایه جنجال و هیاهو و استفاده تبلیغاتی دشمن و خوراک تبلیغاتی رادیوهای بیگانه و تلویزیونهای بیگانه نکنند. احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریک کرد، از امروز تا روز انتخابات هر کسی احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار گیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده.13/8/91
با توجه به این زمینه‌ها به نظر می‌رسد که خواست و خط رهبری در مسائل اختلافی کاملاً روشن است و باید همه از اقداماتی که شائبه اختلاف و کشاندن آن به داخل جامعه را داشته باشد، پرهیز نمایند. اماطرح سؤال از رئیس جمهور اگر چه فی نفسه و در غیر شرایط کنونی از سوی نمایندگان مجلس، عمل به وظیفه است و آمادگی قوه مجریه برای پاسخگویی ضمن اعتماد به نفس، اعتقاد قوه مجریه به صحت و صداقت اقدامات خود را نشان می‌دهد. ولی انجام آن به چند دلیل که معظم له اشاره کردند اقدامی در جهت خواست دشمن است:1/9/91
1- نیاز کامل کشور به آرامش
2- عده‌ای از دو طرف سؤال کننده و سؤال شونده تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند.
3- فضای سیاسی کشور توسط روزنامه‌ها و پایگاههای اینترنتی شلوغ می‌شود.
فهم دیر هنگام نظر رهبری
دلایل مطروحه از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان می‌دهد که معظم له از مهر ماه این دلایل را خطاب به مسئولان و نخبگان کشور بیان داشته‌اند ولی توسط آنها درک نشده و یا دیر فهمیده شده!
این فهم دیرهنگام که تقریباً تا درخواست توقف سؤال توسط ایشان دو هفته طول کشیده و فضای کشور بسوی خواست دشمن در حال شکل‌گیری بوده یک ضعف محرز در رفتار مجلس محسوب می‌گردد. این در حالی است که نمایندگان متعدد و نخبگان سیاسی متعددی با استناد به همان سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدام مجلس در ادامه طرح سؤال را مضر به آرامش کشور و بازی با احساسات جامعه تلقی می‌کردند. ولی طرفداران سؤال با پافشاری بر فهم خود حاضر به درک به موقع و صحیح نظر رهبری نبودند.

درس توقّف سؤال
درخواست توقف سؤال مجلس از رئیس جمهور در شرایط کنونی و به دلایل مطروحه نه حکم حکومتی بود و نه دستور بلکه رهبر معظم انقلاب تقاضا کردند و دلایل خود را هم ذکر کردند، بنابر این پس گرفتن امضاها و عمل به نظرات رهبر معظم انقلاب نیازی به حکم حکومتی نداشت. فقط نیاز به «زودفهمی»و موقع‌شناسی در انجام وظیفه و تکلیف شناسی داشت. بنابر این چند درس مهم را باید از این واقعه گرفت.
1- حمایت رهبری از مسئولان به عنوان یک سیاست مستمر وجود دارد و فراز و نشیبها و ضعف و قصورها مانع تداوم این سیاست توسط رهبر معظم انقلاب نمی‌شود.
2- مسئولینی که با دیر فهمیدن نظرات رهبری موجبات سوء استفاده دشمن را از مسائل و اختلافات فراهم کنند، باید پاسخگو باشند.
3- تطبیق مصادیق اقدامات مغایر با نظرات رهبری نیازمند به هوشمندی و بصیرت بیشتر خواص است و الا کار دشواری نیست.
4- گرهی که با دست باز می‌شود نباید با دندان باز کرد! یعنی وقتی با درخواست غیرحکومتی رهبری می‌شود از اقدامی خلاف مصالح کشور جلوگیری کرد، چرا باید سعی در هزینه کردن از رهبری داشته باشیم.
5- اقدام نمایندگان در سؤال از رئیس جمهور اگرچه در جای خودش عمل به وظیفه و از احساس مسئولیت منبعث می‌گردد ولی در غیر موقع آن عملی در خط و پازل دشمن است.
6- کسانی که اظهار کردند ما از سوی مقام معظم رهبری منعی یا نظر مخالفی برای اعلام وصول نکردن سؤال نشنیده‌ایم باید در دریافت خود از شناخت خط رهبری تجدید نظر کنند زیرا رهبری همان دلایلی را ذکر کردند که قبلاً آن را بیان و توصیه مکرر نموده بودند.
7- اینها نشان می‌دهد که در ادعای ولایت‌پذیری و التزام عملی به ولایت خیلی باید بیشتر دقت کرد تا خدای ناکرده از خط اصیل ولایت منحرف نشویم.
https://shoma-weekly.ir/qEEPuT