سیاسی

وظیفه عمارها تعمیر تخریب دشمن

با آدم‌ها نمی‌شود حق را شناخت. کسی که موفق شود بفهمد حق کجاست، می‌تواند اهلش را هم بشناسد


حجت الاسلام و المسلمین علی ثمری
جناب عمّار کسی است که وجود نورانی پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در باره ایشان فرمود: «تمام وجودش از سر تا پا نور ایمان است» و از ویژگی‌های خاص این مرد الهی و یاور نبی‌ مکرم اسلام و امیرالمؤمنین‌ علی‌ابن‌ ابیطالب (علیهم السلام)  و یار ولایت این بود که اهل تشخیص حق از باطل بود.
مصداق این کلام حضرت مولا که می‌فرمایند: «إِنَّ الحَقَّ لا یُعرَفُ بِالرِّجالِ إعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ»(1)، با آدم‌ها نمی‌شود حق را شناخت. کسی که موفق شود بفهمد حق کجاست، می‌تواند اهلش را هم بشناسد.
جناب عمّار، در رکاب نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله)، همراه با آن بزرگوار حق را شناخته بود. از جمله کارهای جناب عمّار خاصه در جنگ صفین، بصیرت‌زایی در جبهه اهل ولا و خودی بود. یاری که می‌رفت، می‌چرخید در سپاه امیرالمؤمنین، هر جا هر کسی دچار تردیدی بود، می‌ایستاد، برای آنها صحبت می‌کرد، از جمله می‌فرمود: «پرچمی را که در مقابل می‌بینید، من در اُحد و بدر مقابل رسول خدا دیدم. کسانی که زیر آن ایستاده بودند، امروز هم ایستاده‌اند (منظورش معاویه و عمروعاص بود) و پرچمی که در دست علی است همان پرچمی است که رسول خدا زیر آن پرچم ایستاده بود. مراقب و مواظب باشید، در آن روز پیامبر اکرم صاحب پرچمی بود که امروز در دست علی است و اینها را دعوت به ایمان و اسلام‌ می‌کرد و امروز آنها احساس می‌کنند که مسلمان‌تر از علی و صاحب این پرچمی که در دست رسول خدا بوده، شده‌اند‌.»
شبه‌زدایی در فتنه‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های جناب عمّار «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» بود، چون در جریان‌های فتنه‌انگیز، دشمن و شیاطین و جریان نفاق موفق می‌شوند که حق و باطل را مخلوط کنند و در این خلط شدن حق و باطل، تشخیص حق برای جبهه اهل حق دشوار می‌شود، لذا انسان‌های بابصیرتی لازم هست که بیایند و این جهت جبهه حق را نشان بدهند.
از دیگر کارهای وجود نورانی حضرت عمّار یاسر «رضوان‌الله تعالی علیه» همین بود که در ذهن و فکر افرادی که دچار تردید و شبهه شده بودند، شبهه‌زدایی می‌کرد، زیرا اصلاً کار جبهه باطل همین است که بیاید و در طرفداران جبهه اهل ولا و اهل حق، با شبهه‌افکنی ایجاد تردید و سوءظن کند.
از دیگر ویژگی‌های این صحابی خاص سید انبیاء و یار امیرالمؤمنین این بود که اهل صبر و بصر بود، یعنی بصیرت و استقامت داشت و مصداق این آیه شریفه بود که می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ»(2).
یکی از مصادیق این آیه نورانی وجود نورانی حضرت عمار یاسر بود که بر صبر و استقامت ایستادگی کرد تا بعد از 91 سال عمر پر خیر و برکتی که از خدا گرفت، در جنگ صفین به شهادت رسید.
در روزگار امروزمان کسانی که موفق شدند به برکت توفیقی که خدا به آنها داده، از بصیرتی برخوردار شوند که امروز شرایط نظام مقدس جمهوری اسلامی را در دنیا می‌توانند درک کنند؛ می‌توانند شرایط انقلاب اسلامی را درک کنند، خیزش‌هایی را که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در ممالک اسلامی دارد اتفاق می‌افتد و بیداری اسلامی را که شکل گرفته می‌توانند درک کنند و حق و حقیقت را آن‌گونه که هست فهمیدند.
و کسانی که در عصر غیبت حضرت حجت(علیه السلام)، خصوصاً در دوران غیبت کبری، شرایط آن زمان را بتوانند درک کنند و بفهمند و بدانند که امروز انتظار به چه معناست، با مبنایی که قرآن و اهل‌بیت(علیهم السلام) از ما خواسته‌اند قطعاً می‌توانند عمّاری باشند و وظیفه دارند مراقبت و مواظبت کنند. کسانی که حق را درست درک کرده باشند، در هیچ شرایطی دچار اشتباه نمی‌شوند و جبهه را گم نمی‌کنند، به برکت همین بصیرتی که پیدا می‌کنند، فریب عبادت و نماز خواندن و قرآن خواندن افراد را نمی‌خورند. مشکلی که در حادثه صفین پیش آمد، جماعتی که فکر می‌کردند طرفدار حق هستند، وقتی قرآن‌ها به نیزه زده شد، دچار تردید شدند و از ویژگی‌های وجود نورانی حضرت عمّار این بود که با شبهه‌زدایی آنها را به این فریب و نیرنگ توجه داد.
امروز نیز هستند عمّارهایی که می‌فهمند. شما نگاه کنید با رنگ سبزی که قداست و ویژگی خاصی در بین اهل معنا و معرفت ما دارد، اتفاقاتی که در محافل و مجالسی مثل نماز جمعه افتاد، مسائلی که در مراکز اجتماعات عمومی مردم رخ داد، انسان‌هایی که اهل بصیرت باشند، فریب این‌گونه معانی را نمی‌‌خورند و کار کسانی که این درک و فهم را دارند تبیین حقایق بدون تعصب و حاکمیت تعلقات جناحی و گروهی است که بتوانند تعمیر اذهان کنند، چون تخریب اذهان خیلی آسان است، اما تعمیر اذهان هست که کار مشکلی است. دشمن تخریب اذهان را با شبهه‌افکنی، ایجاد سوءظن، ایجاد شک و تردید و اصطلاح معروف امروزی با جنگ روانی انجام می‌دهد. کسانی که امروز شرایط نظام مقدس جمهوری اسلامی و موقعیت این نظام را به‌درستی درک می‌کنند و عملاً وفاداری‌شان را به ولایت نشان داده‌اند، هر کدامشان می‌توانند عمّاری باشند که در این فتنه و جنگ روانی که دشمن به راه انداخته مردانه در میادین مختلف حضور پیدا کنند و از اساس انقلاب اسلامی که همان مکتب و مرام سیدالشهدا(علیه السلام) هست دفاع کنند.
پی‌نوشت‌ها:
(1) میزان‌الحکمه‏، ج1، ص658.
(2) «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ»، قرآن کریم، سوره فصلت، آیه 30.

 

https://shoma-weekly.ir/u4d5jm