سیاسی

وزیر کشور جلسه با احزاب را جدی تلقی کند

در این آشفته بازار حزب و حزب بازی و بازی با نام حزب و احزاب، تنها حزبی که مدت هاست دوام آورده و همچنان با قدرت و بدون اعتنا به چاقو کشی احزاب دیگر به کار خود ادامه می دهد حزب مؤتلفه اسلامی است.
امید قهرمانی قرار است چندی بعد وزیر کشور در ادامه دیدارهایش، با نمایندگان احزاب دیدار کند. احزابی که بسیاری از آن ها برای زنده ماندن چشم به کمک های دولت دارند. در این چند ساله عادت کرده ایم که حزبی بیاید و قبل از یک انتخابات رأی نیاورد و پس از آن منحل شود. اصلا می توان نام چنین تشکلی که یک شبه می آید و می رود را حزب گذاشت. و اصلا همان نام تشکل هبرایش زیاد نیست. در این آشفته بازار حزب و حزب بازی و بازی با نام حزب و احزاب، تنها حزبی که مدت هاست دوام آورده و همچنان با قدرت و بدون اعتنا به چاقو کشی احزاب دیگر به کار خود ادامه می دهد حزب مؤتلفه اسلامی است. به بهانه دیدار وزیر کشور با احزاب پای صحبت های کاضم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت و از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه نشسته ایم.

***

قرار است وزیر کشور در آینده نزدیک با نمایندگان احزاب دیداری داشته باشد. انتظار شما به عنوان عضوی از حزب مؤتلفه از این دیدار چیست؟

وزارت کشور وظیفه اجرای انتخابات را به عهده دارد و در حقیقت اولین پاسدار جمهوریت نظام است. احزاب و گروههای سیاسی به عنوان کسانی که باید پاسدار جمهوریت نظام باشند در انتخابات نقشآفرینی میکنند و طبیعی است که در یک انتخابات آزاد عادلانه و رقابتی آنچه که محصول رأی ملت هست باید به آن احترام گذاشت و حرمت آن را حفظ کرد.

وزارت کشور در دوره گذشته یک آئین حرفهای برای رقابت گروههای سیاسی و یا به تعبیر دیگر ادب و اخلاق رقابت را توصیه میکرد. غیر از آن احزاب و گروههای سیاسی در آستانه انتخابات سال 88 بیانیهای تحت عنوان «وفاق» منتشر کردند و گروههای سیاسی در آنجا متعهد شدند که پاسدار جمهوریت نظام، وحدت و امنیت ملی کشور باشند، قواعد و اصول اخلاقی رقابت را رعایت کنند و مداخله اجانب و بیگانگان در فعالیتها و رقابتهای سیاسی داخل را ممنوع کنند و اجازه ندهند آنها در رقابتهای سیاسی مداخله کنند. متأسفانه در انتخابات سال 88 گروههای سیاسی موجود در اضلاع رقابت این الزامات اخلاقی را رعایت نکردند و با کمک اجانب فتنهای را بر پا کردند که هدف آن بر هم زدن وحدت ملی، اقتدار و امنیت ملی بود و آنها مشارکت عمیق 85 درصدی مردم را به آتش کشیدند. فکر میکنم اولین بحثی که وزیر کشور در جمع احزاب و گروههای سیاسی باید متذکر شوند، همین آئین حرفهای رقابتهاست. خوشبختانه در انتخابات ریاست جمهوری که منتخب ملت با تفاوت رأی خیلی پایین انتخاب شد، اضلاع رقابت حقوق ملت را به رسمیت شناختند، به او تبریک گفتند و انتقال قدرت بهراحتی و بهسهولت و با حفظ احترام به منتخب ملت صورت گرفت. این تمرینی بود برای صیانت از جمهوریت نظام. بنابراین وزارت کشور و در رأس آن وزیر کشور که خود را برای انتخابات بعدی که انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان هست آماده میکنند، با حفظ چنین فضای اخلاقیای باید به عنوان مجری انتخابات به سوی برگزاری انتخابات آینده بروند. طبیعی است سران و جریان فتنه این آرامش و فضای اخلاقی را برنمیتابند و برای انتخابات آینده برنامه خواهند داشت تا نظم دموکراتیک انتخابات را به هم بزنند و اگر منتخب ملت مطابق میل آنها بود با دروغ و تقلب دو باره نظم جامعه را به هم بزنند، بنابراین وزیر کشور و ارکان اجرایی کشور و همچنین ناظرین انتخابات آینده باید این گردهمایی را به عنوان یک جلسه جدی تلقی کنند و در این نشست صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام و پاسداری از وحدت و امنیت کشور دغدغه اصلی باشد و وزارت کشور برای پاسداشت استقلال سیاسی کشور به کمک گروههای سیاسی همت کافی برای ادامه حیات اسلامی ایران به کار ببندد و با توجه به این که ما یک نظام جمهوری هستیم و همیشه آرای ملت تعیینکننده حاکمیت است، از این زاویه به نقش احزاب و گروههای سیاسی نگاه کند.

آیا این مسئله را قبول دارید که در دولتهای قبلی احزاب کمتر مورد توجه قرار میگرفتند؟

احزاب اصلاً نباید نگاه کنند که دولت به آنها اعتنا میکند یا نمیکند. از آنها حمایت میکند یا نمیکند. دولت با آنها موافق است یا مخالف. احزاب مستقل از حاکمیت وظایفی دارند و اولین وظیفهشان برگزاری یک رقابت سالم و عادلانه و اخلاقی است و متناسب با استعداد گفتمانیای که دارند میتوانند در جامعه مطرح شوند. ما یک ملت آزاد و یک کشور کاملاً آزاد از سلطه اجانب هستیم. احزاب و گروهها آزادند. مطبوعات آزاد هستند، مگر این که به سمت بیگانه بروند و در رقابتهای داخلی از او کمک بخواهند که این یک خیانت و جرم محسوب میشود و قوانین کشور به اندازه کافی برای برخورد با این گونه احزاب، گروهها و رسانههای وابسته ظرفیت حقوقی دارد.

آیا احزاب میتوانند بدون کمک دولت زنده بمانند و به فعالیت خود ادامه بدهند؟

بله، میتوانند. کمک دولت معنی ندارد. اگر احزاب ریشه مردمی داشته باشند میتوانند روی پای خودشان بایستند و به حیات خود ادامه بدهند.

کمی هم از مؤتلفه بگویید که چطور این همه سال دوام آورده در حالی که برخی از احزاب یک شبه از عرصه سیاست حذف میشوند؟

برخی از احزاب دولتساز هستند و برخی دولتسوز و به همین دلیل با دولتها میآیند و با دولتها هم میروند، اما احزابی که ریشه مردمی و گفتمان در جامعه داشته باشند به حیات خود ادامه میدهند. نمونه آن حزب مؤتلفه اسلامی است که بیش از نیم قرن است که به حیات افتخارآمیز خود در سپهر سیاست ایران ادامه میدهد و فعال است و آمد و شد دولتها نمیتواند نقش تعیینکننده در بقا یا عدم بقای آن داشته باشد، چون مستقل از دولتها به حیاتش ادامه داده است.

احزابی که جنبه حقیقی و واقعی و ریشه در مردم دارند و نه ریشه در سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی دشمن و از آنها کمک نمیگیرند، چون اگر کمک بگیرند، مثل حزب توده در مقطعی با مشکل سیاسی، حقوقی و امنیتی برخورد میکنند و نمیتوانند به حیاتشان ادامه بدهند و ادامه حیاتشان به کشورهای مادری برمیگردد که به آنها کمک میکنند. بنابراین فکر میکنم احزابی که ریشه در مردم داشته باشند میتوانند مستقل از حیات و ممات دولتها به حیات سیاسی خود ادامه بدهند.

آیا اعتقاد به تحزب در مسئولین ما ریشه دار است؟ فکر میکنید مدل انتخاباتی حزبی برای کشور ما مفید است یا خیر؟

به هر حال مقام معظم رهبری خودشان یک زمانی دبیرکل حزب جمهوری اسلامی بودند، پس با تشکل مخالف نیستند، اما از دیدگاه ایشان حزبی را میتوانیم حزب تلقی کنیم که اندیشه و تفکر صائبی داشته باشد و توسط سازماندهیای که دارد، آن فکر را منتشر کند و کسب قدرت در درجه اول هدف حزب نباشد. ایشان در سفری که چندی پیش به کرمانشاه داشتند، بحث مفصلی راجع به حزب کردند. حزب با استانداردهایی که ایشان بیان کردند یک حزب اسلامی است. نه قانون اساسی با آن مخالف است و نه دولتهایی که میآیند و میروند.

اما احزابی که هدفشان صرفاً رسیدن به قدرت باشد و این هدف را هم از طریق نامشروع دنبال میکنند و از سرویسهای اطلاعاتی دشمن کمک میگیرند و در جنگ نرم دشمن به سربازی او میروند، معلوم است ملتی که خون داده و برای استقلال کشور تلاش کرده و زحمت کشیده است، اجازه نمیدهد این احزاب به مقاصد خود که براندازی نظام است، برسند. البته هوشمندی دستگاههای امنیتی کشور هم در حدی است که جلوی این اقدام را میگیرد و نمونه آن در فتنه سال 88 بود که فتنهگران میخواستند با حمایت خارجی در مسیر براندازی قرار بگیرند و با آنها برخورد شد. اطلاع دارید نتانیاهو گفته بود اصلاحطلبها به نمایندگی از اسرائیل در تهران میجنگند. مردم هم جواب این جریان را دادند و برخورد قضایی و امنیتی هم با آنها صورت گرفت و اینها کوچکتر از آن بودند که بتوانند با تحرکات سیاسی و در پوشش انتخابات به نظام آسیب برسانند. شورای نگهبان هم هوشمندی نشان داد. شورای نگهبان نقش تعیینکنندهای در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دارد، لذا ما یک نظام مستقر هستیم. این طور نیست که یک سرویس اطلاعاتی خارجی بتواند در اینجا تحریکات موفقیتآمیزی داشته باشد. در مصر میبینید که آقای مرسی با این که با یک نظم دموکراتیک بر سر کار آمد، با یک کودتا سرنگون شد و نشان داد در آنجا دخالتهای خارجی یا دخالت ارتش در برگرداندن به نظم گذشته که یک نظم وابسته به اجانب بود، موفق است. چرا؟ چون در آنجا نظامی مستقر نشده بود. در اینجا یک نظام مردمی مستقر است. الان داریم دهه چهارم انقلابمان را طی میکنیم و این طور نیست که بادهای موسمی که گاهی از غرب میوزد بتواند خدشهای به اقتدار و امنیت ملی کشور وارد کند و اگر هم دستگاههای امنیتی نتوانند کاری بکنند، مردم خودشان رأساً به خیابانها خواهند آمد و فتنه را از ریشه میکَنند. قیام 9 دی نماد این حضور مردمی بود. 9 دی در تاریخ ایران در مورد نبرد با ضد ارزشها یک روز ماندگار است. امیدواریم حیات افتخارآمیز جمهوری اسلامی همچنان با هوشیاری مردم مستدام بماند.


https://shoma-weekly.ir/G1aHC3