سیاسی

وزارت امور خارجه به بازاری ورشکسته تبدیل شده است

وزارت امور خارجه تمام توان خود را در مسئله برجام به کار گرفت و با شکست برجام دیگر حال و حوصله انجام هیچ‌گونه اقدام دیپلماتیکی را ندارد در واقع امروز وزارت امروز خارجه مانند بازاری ورشکسته‌ای است که مدام در فکر دستاوردهای بر باد رفته‌اش است.

حمیدرضا ترقی گفت: برای تردد سفرای اروپایی هیچ‌گونه محدودیتی اعمال نشده و می‌توانند به‌صورت آزادانه به هر نقطه از کشور سفر کنند و از هر مکانی که بخواهد گزارش تهیه کنند لذا باید تردد سفرای خارجی در داخل کشور محدود شود.

حمیدرضا ترقی، معاون سابق بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: طبق قانون وزارت امور خارجه، پیش از پذیرش استوارنامه هر سفیری که می‌خواهد از کشور دیگر معرفی شود باید اطلاعات سفیر معرفی شده را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد.

وی افزود: در ادامه وزارت اطلاعات نیز باید صلاحیت سفیر معرفی شده را بررسی کند اما متأسفانه در مورد پذیرش اشتباه سفیر آلمان، معلوم نیست که کوتاهی از سوی وزارت امور خارجه بوده یا وزارت اطلاعات در خصوص پذیرش این فرد اقدامات مورد نیاز را انجام نداده است؛ با این وجود تا کنون هیچ‌گونه پاسخی از سوی مسئولان دولتی در مقابل این اتهاماتی که به سفیر آلمان وارد است، داده نشده است.

ترقی با اشاره به سکوت وزارت امور خارجه در قبال اتهامات سفیر آلمان، گفت: انتظار می‌رود وزارت امور خارجه مشخص کند که آیا سوابق و ویژگی‌هایی که در خصوص جاسوسی سفیر آلمان مطرح شده است، صحت دارد و آیا وزارت امور خارجه از این سوابق اطلاع داشته یا نه؟ که در صورتی که با اطلاع از این سوابق سفیر آلمان را پذیرفته است، خطایی استراتژیک و غیر قابل بخشش را انجام داده است.

معاون سابق بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: متأسفانه برای این سفیر هیچ‌گونه محدودیتی اعمال نشده بود و وی می‌تواند به‌صورت آزادانه به هر نقطه از کشور سفر کند و از هر مکانی که بخواهد گزارش تهیه کند، این در حالی است که وزرای ما در دیگر کشورها با محدودیت‌های ترددی مواجه هستند و مجاز به سفر یا رفتن به هر مکانی نیستند لذا باید تردد سفرای خارجی در داخل کشور محدود شود.

وی ضمن محکومیت دستگیری اسدالله اسداللهی، دیپلمات ایرانی به اتهام واهی توسط دولت آلمان، گفت: متأسفانه به دلیل منفعل بودن وزارت امور خارجه و عدم تحرک دیپلماسی دولت هر از چندگاهی شاهد مواردی همچون بی‌احترامی به دیپلمات‌های ایرانی در اقصا نقاط جهان هستیم و در واقع انفعال وزارت امور خارجه باعث دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان شد.

ترقی تصریح کرد: وزارت امور خارجه تمام توان خود را در مسئله برجام به کار گرفت و با شکست برجام دیگر حال و حوصله انجام هیچ‌گونه اقدام دیپلماتیکی را ندارد در واقع امروز وزارت امروز خارجه مانند بازاری ورشکسته‌ای است که مدام در فکر دستاوردهای بر باد رفته‌اش است.
https://shoma-weekly.ir/o5psEb