بین الملل

ورود مخفیانه هیئت¬‌های آمریکایی به یمن و هشدار انصارالله درباره توطئه جدید غرب تظاهرات هزاران نفر در لندن در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی هشدار مجدد چین به مقامات تایوان درباره همدستی با غرب کره‌شمالی: با قاطعیت به رزمایش‌های آمریکا و کره‌جنوبی پاسخ خواهیم داد آمریکا ۴۳ تانکر نفت دیگر سوریه را به سرقت برد واشنگتن پست: آمریکا به‌طور خصوصی اوکراین را به مذاکره با روسیه تشویق می‌کند

ورود مخفیانه هیئت­‌های آمریکایی به یمن و هشدار انصارالله درباره توطئه جدید غرب

یک عضو انصارالله یمن درباره توطئه آمریکا و انگلیس برای ایجاد دور جدیدی از تشدید تنش­‌ها در یمن هشدار داد و از ورود مخفیانه هیئت‌های آمریکایی به این کشور پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جنبش انصارالله یمن از ورود هیئت های نظامی آمریکایی به مناطق تحت اشغال ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانشان در هفته جاری خبر داده است.

بر اساس گزارش روزنامه رای الیوم، «علی القحوم»، یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله، به ورود هیئت‌های نظامی آمریکا در هفته جاری به یمن اشاره کرد، گفت: «آمریکا با انگلیس در حال زمینه سازی برای دور جدید تنش‌ها در یمن هستند

بر اساس گزارش منابع یمنی، سفرهای متوالی آمریکایی‌ها به استان اشغالی حضرموت در راستای غارت هر چه بیشتر منابع نفت و گاز یمن بوده و این سفرها، روند رو به رشدی داشته است.

هیئت نظامی آمریکایی با «مبخوت بن ماضی» استاندار حضرموت که وابسته به دولت امارات است دیدار کرد. منابع یمنی می‌گویند که بن ماضی در این دیدار از تصمیم دولت نجات ملی یمن در صنعاء در جلوگیری از صادرات ، به نظامیان آمریکایی گلایه کرده است.

دولت نجات ملی یمن بارها از زبان مقامات ارشد خود تأکید کرده است شرکت‌های هم‌سو با ائتلاف متجاوز سعودی نفت خام این کشور را غارت می‌کنند در حالی که درآمد حاصل از فروش نفت این کشور باید صرف تامین و پرداخت حقوق کارمندان یمنی شود.

«سید عبدالملک بدرالدین حوثی» رهبر انصارالله و انقلاب یمن در سخنرانی خود در 21 سپتامبر 2022 درباره ادامه غارت ثروت ملی توسط هر شرکت خارجی که با ائتلاف سعودی تبانی کند، هشدار داده بود.

به دنبال این هشدارها و مواضع مقامات دولت نجات ملی یمن، «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح این دولت جمعه گذشته برای اولین بار هشدار خود به شرکت‌های کشتیرانی خارجی فعال در بخش حمل و نقل نفت خام در استان های جنوبی یمن را اجرا کرد.

این استان‌ها خارج از حاکمیت دولت نجات ملی یمن و تحت سیطره ائتلاف متجاوزان سعودی - اماراتی هستند. دولت نجات ملی یمن با این هشدار، معادله «نفت در برابر حقوق» را ترسیم کرد.

منابع نظامی در صنعا با اشاره به هشدار مقامات یمنی مبنی بر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت این کشور باید صرف تامین و پرداخت حقوق کارمندان یمنی شود، معادله جدید « نفت در برابر حقوق » را به اجرا درآورد.

«هشام شرف» وزیر خارجه یمن تاکید کرد: «رهبری ملی یمن در برابر تداوم غارت ثروت های ملت یمن و نیز در مقابل تجاوز نظامی و محاصره فراگیر علیه یمن ساکت نخواهد ماند». وی افزود: تمدید آتش بس در گرو پرداخت حقوق تمام کارکنان دولت و ورود آسان نفتکش‌ها و کالاهای تجاری به بندر الحدیده است.

تظاهرات هزاران نفر در لندن در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی

هزاران نفر در پایتخت انگلیس به خیابان‌ها آمدند و به هزینه‌های بالای زندگی اعتراض کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "اس ار اف" سوئیس، هزاران نفر در لندن علیه هزینه های بالای زندگی تظاهرات کردند. نارضایتی در بریتانیا بسیار زیاد است.

اس ار اف در ادامه نوشت: پس از هفته‌ها آشفتگی پر هرج و مرج در بریتانیا، اوضاع کمی حداقل در بخش اجرایی آرام شده است. با این حال، اوضاع در خیابان ها بسیار متفاوت است: در آخر هفته، هزاران هزار نفر در لندن علیه هزینه های بالای زندگی تظاهرات کردند.

ائتلافی از اتحادیه‌ها و سازمان‌های اجتماعی مختلف به خیابان ها آمدند و خواستار کناره گیری محافظه کاران شدند.. عنوان اعتراض بریتانیا خراب شده است بود. کمتر کسی در کشور باور دارد که دولت فعلی بتواند دوباره مشکلات کشور را برطرف کند. مخالفان بارها خواستار برگزاری انتخابات جدید شده‌اند.

آپسانا بیگم، نماینده حزب اپوزیسیون کارگر در این باره گفت: ما می دانیم که "ریشی سوناک"، ثروتمندترین نماینده مجلس است: این نماینده مردم طبقه کارگر نیست که بیشترین آسیب را از تأثیرات سیاست های محافظه کاران می بیند.

تورم در انگلیس در حال حاضر حدود ده درصد است که به ویژه توسط فقیرترین افراد احساس می شود. رامونا مک کارتنی، از اتحادیه مجلس خلق تاکید می کند: برای مردم، این به این معناست: یا غذا بخورند یا گرم شوند. آنها نمی توانند قبوض آب و برق خود را بپردازند، آنها نمی توانند هزینه های مواد غذایی خود را بپردازند، آنها نمی توانند رهن و اجاره خود را بپردازند. همه چیز باید تغییر کند و سریع.

ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس با چالش های فراوانی بخصوص در زمینه اقتصادی روبرو است. به دلیل مسائل فوری سیاست داخلی، وی در ابتدا می خواست از شرکت در کنفرانس آب و هوا در مصر صرف نظر کند و نماینده خود را برای شرکت در این نشست به مصر بفرستد. اما پس از انتقادات فراوان سوناک در تصمیم خود تغییراتی ایجاد کرد و با وجود ناآرامی در کشور به نشست سازمان ملل می رود.

هشدار مجدد چین به مقامات تایوان درباره همدستی با غرب

چین بار دیگر به مقامات تایوان درباره پیامدهای همدستی با غرب و تلاش برای جدایی از این کشور هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،چین به مقامات تایوان درباره همدستی با غرب هشدار داد.

وزارت خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد: به مقامات تایوان هشدار می‌دهیم که همدستی با قدرتهای بیگانه در راستای تلاش برای استقلال محکوم به شکست است.

این وزارت افزود : بیانیه گروه هفت به صورت آشکار در اختلافات داخلی مربوط به چین دخالت می‌کند.

کره‌شمالی: با قاطعیت به رزمایش‌های آمریکا و کره‌جنوبی پاسخ خواهیم داد

کره‌شمالی ضمن انتقاد از رزمایش‌های مشترک ایالات متحده و کره‌جنوبی هشدار داد که با قاطعیت به این رزمایش‌ها پاسخ خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای خواستار توقف رزمایش هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی شد و گفت که اگر ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد وضعیت خطرناکی باشد که به منافع ملی این کشور آسیب می‌زند، باید این رزمایش‌ها را متوقف کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا درخواست کره شمالی برای انجام مانورهای هوایی مشترک را نادیده گرفته است و دوره تمرینات را به‌دلیل اقدام مشروع کره شمالی برای دفاع از خود تمدید کرده است و خواستار برگزاری نشست شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ شد.

وزارت خارجه کره شمالی این تحرکات آمریکا را «غیرمسئولانه و گستاخانه» خواند و عملیات هوایی مشترک با کره جنوبی را نقض خطرناک حاکمیت پیونگ‌یانک و به چالش کشیدن آشکارای خواست جامعه جهانی برای تحقق ثبات و امنیت در شبه‌جزیره کره شد.

کره شمالی با بیان اینکه هیچ تلاشی از سوی نیروهای متخاصم برای نقض حاکمیت و منافع امنیتی خود را بر نخواهد تابید، تأکید کرد که با قوی‌ترین اقدام متقابل پاسخ خواهد داد.

چند روز پیش مقامات سه کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن درباره دادن پاسخی «بی‌سابقه» به تحرکات هسته‌ای کره شمالی، هشدار داده اظهار کردند در صورتی که کره شمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد، با پاسخی بی‌سابقه و قاطعانه مواجه می‌شود.

سئول و واشنگتن بارها هشدار داده‌اند که پیونگ‌یانگ به آزمایش یک بمب اتمی برای نخستین بار از سال 2017، نزدیک شده است.

سئول و واشنگتن رزمایش نظامی مشترک 6روزه خود را روز شنبه به پایان رساندند و همزمان کره شمالی چهار فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد را به‌سمت دریای غربی پرتاب کرد.

کارشناسان نظامی معتقدند اقدامات اخیر پیونگ‌یانگ در پاسخ به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی موسوم به طوفان هوشیار بوده که باعث تحرکات جدی موشکی این کشور شده است و علاوه بر این، تمدید یک‌روزه زمان این رزمایش و استفاده از بمب‌افکن B-1B در این رزمایش از سوی آمریکا باعث عصبانیت بیشتر مقامات کره شمالی و در نهایت پرتاب موشکی امروز شده است.

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی گفته بود: «اگر ایالات متحده همچنان به تهاجمات نظامی خود اصرار بورزد، پیونگ‌یانگ پاسخی به‌مراتب قدرتمندانه‌تر خواهد داد. ما برای دفاع از حاکمیت، امنیت مردم و وحدت منطقه‌ای در برابر تهدیدهای نظامی خارجی هر اقدام لازم را انجام خواهیم داد».

آمریکا ۴۳ تانکر نفت دیگر سوریه را به سرقت برد

آمریکا در ادامه دزدی‌های نفت سوریه، ۴۳ تانکر نفت را به خاک عراق منتقل کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نظامیان اشغالگر ایالات متحده در ادامه غارت منابع نفتی سوریه، ده‌ها تانکر نفت دیگر را به اراضی عراق منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه «سانا»، دیروز کاروانی متشکل از 43 تانکر حامل نفت مسروقه سوریه از طریق گذرگاه مرزی غیرقانونی «المحمودیه» وارد خاک عراق شده است.

طی دو روز گذشته، ده‌ها تانکر حامل نفت سوریه از گذرگاه‌های غیرقانونی به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق منتقل شده است.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه‌نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیرقانونی است.

سرقت نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی در حالی شدت یافته است که در پی تحولات اخیر روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو به‌عنوان صادرکننده عمده نفت و انرژی در جهان، بازار جهانی نفت تحت تأثیر قرار گرفته است و بهای نفت در بازارهای جهانی به‌علت امتناع خرید نفت از روسیه افزایش یافته است.

واشنگتن پست: آمریکا به‌طور خصوصی اوکراین را به مذاکره با روسیه تشویق می‌کند

واشنگتن پست در گزارشی نوشت آمریکا به‌طور خصوصی اوکراین را تشویق کرده است که برای مذاکره با روسیه آماده باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، واشنگتن پست روز شنبه 5 نوامبر برابر با 14 آبان در گزارشی نوشت ایالات متحده به‌طور خصوصی اوکراین را تشویق کرده است که برای مذاکره با روسیه آماده باشد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به‌گفتۀ وزارت خارجه ایالات متحده، مسکو به‌دنبال تشدید درگیری‌ها است و تمایلی به شرکت در مذاکرات صلح ندارد.

البته واشنگتن پست به‌نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که درخواست مقامات آمریکایی از اوکراین، با هدف تحت فشار گذاشتن کی‌یف برای مذاکره نبوده، بلکه این کار در واقع «تلاشی حساب‌شده» برای اطمینان از تداوم حمایت سایر کشورها از اوکراین بوده است.

یورونیوز نوشت مقامات ایالات متحده و اوکراین هردو اذعان کرده‌اند که صدور دستور ممنوعیت انجام مذاکرات از سوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است؛ یعنی عمدتاً در کشورهایی که «تأثیرات منفی جنگ» بر زندگی مردم از جمله افزایش هزینه مواد خوراکی و سوخت بیشتر احساس شده است.

وال استریت ژورنال نیز به‌نقل از منابع مطلع خود گزارش داد کشورهای غربی به‌طور خصوصی در حال گفتگو درباره شرایط احتمالی صلح بین روسیه و اوکراین هستند.

زلنسکی در 4 اکتبر فرمانی را امضا کرد که به‌طور رسمی چشم‌انداز هرگونه مذاکره با پوتین را «غیرممکن» اعلام می‌کرد؛ با وجود این، این فرمان درها را برای گفتگو با روسیه باز گذاشت.

https://shoma-weekly.ir/v6LfcG